ژئوماتیکفتوگرامتری

در فتوگرامتری برد کوتاه از چه دوربین هایی می توان استفاده نمود؟

فتوگرامتری برد کوتاه
آموزش نقشه برداری آپسیس

در فتوگرامتری برد کوتاه از چه دوربین هایی می توان استفاده نمود؟

جهت تصویربرداری برای فتوگرامتری برد کوتاه از تمامی دوربین های دیجیتال می توانید استفاده کنید اما بسته به نوع پروژه بهتر است از دوربین هایی استفاده شود که دقت لازم را برای ما برآورده سازد. بگذارید به صورت دیگری توضیح دهیم.

دوربین های متریک و غیر متریک

ما در یک تقسیم بندی دوربین ها رو به دو دسته متریک و غیر متریک تقسیم بندی می کنیم.

دوربین های متریک: دوربین هایی هستند که از لحاظ بدنه استحکام کافی دارند، کیفیت لنز آنها بسیار بالاست و همچنین پارامترهای کالیبراسیون آنها از پایداری زیادی برخوردار است و این پارامترهای کالیبراسیون را خود شرکت سازنده لنز ارائه می دهد. از این دوربین ها برای تمامی پروژه های فتوگرامتری برد کوتاه می توان استفاده کرد. اما از آنجایی که قیمت آنها بالاست بهتر است در پروژه های بسیار دقیق (کاربردهای صنعتی) استفاده شود.

دوربین های غیر متریک: این دوربین ها به دو دسته دوربین های حرفه ای و یا نیمه حرفه ای SLR و همچنین دوربین های زوم لنز تقسیم بندی می شوند. دوربین های SLR و DSLR را اکثر شماها می شناسید و با آنها تا حدی کار کرده اید. از این دوربین ها هم می توان در برد کوتاه استفاده کرد. اما هرچه کیفیت ساخت دوربین و لنز آن بالاتر باشد بهتر است.

نکته دیگر اینکه بهتر است جهت کاربردهای برد کوتاه از لنزهایی با فاصله کانونی ثابت (فیکس لنز، پرایم لنز) استفاده شود. در این حالت پارامترهای کالیبراسیون دوربین تا حدی پایدارتر می ماند. از این دوربین ها هم می توان در کاربردهای صنعتی و مستندنگاری آثار تاریخی استفاده کرد.

در مورد دوربین های زوم لنز توصیه می شود که از آنها در کاربردهای برد کوتاه استفاده نشود. مهمترین علت این امر، کیفیت پایین بدنه و ساخت لنز و همچنین عدم پایداری پارامترهای کالیبراسیون آن است. بدین صورت که با هر بار روشن و خاموش کردن دوربین پارامترها تغییر کرده و به همین دلیل نمی توان از آنها در کاربردهای دقیق استفاده کرد. از این دوربین ها می توان برای مدلسازی های نیمه دقیق و یا با کیفیت پایین استفاده نمود.


مطالب مرتبط:

دیدگاهتان را بنویسید