ژئوماتیکفتوگرامتری

صنعت و فتوگرامتری برد کوتاه

صنعت و فتوگرامتری برد کوتاه
آموزش نقشه برداری آپسیس

فتوگرامتری برد کوتاه در صنعت

به طور کلی از تکنیک برد کوتاه در صنعت، جهت مدلسازی قطعات برای کنترل کیفیت ساخت، مهندسی معکوس و یا مدلسازی رفتار و تغییر شکل جسم پس از آزمایش های صورت گرفته بر روی آن استفاده می شود. یکی از دغدغه های اغلب مهندسین در زمینه ساخت و تولید، مقایسه قطعه تولید شده با مدل طراحی  شده است. از آنجایی که در اکثر مراکز تولیدی این قطعات، امکان استفاده از دستگاه های پیشرفته اندازه گیری نظیر CMM وجود ندارد، یکی از بهترین راه حل ها برای مدلسازی قطعه تولید شده و مقایسه آن با مدل طراحی شده استفاده از فتوگرامتری برد کوتاه است.

کاربرد دیگری که می توان برای برد کوتاه در صنعت متصور شد، مدلسازی قطعات صنعتی جهت مهندسی معکوس است. یکی از راه های رسیدن به طرح اولیه برای محصولاتی که وارداتی هستند و هیچ نقشه ای از آنها موجود نیست، استفاده از فتوگرامتری برد کوتاه است. برای مثال در صنعت هوایی برای ساخت قطعات و یا ترمیم بدنه هواپیما، در صنعت خودروسازی برای ساخت لوازم یدکی می توان از روش های موجود در فتوگرامتری برد کوتاه به راحتی بهره جُست.

یکی از چالش هایی که در آزمایش های صنعتی وجود دارد، بحث “اندازه گیری” است. شاید بتوان با دستگاه های موجود از پس آزمایش های مختلف به خوبی برآمد اما مبحث اندازه گیری در آزمایش ها همیشه چالش برانگیز بوده و یکی از دغدغه های مهندسین فعال در این زمینه است. برای مثال اندازه گیری میزان تغییر شکل بدنه خودرو پس از تصادف برای مهندسین مکانیک و یا طراحان صنعتی، میزان تغییرشکل ملخ و یا بال هواپیما پس از آزمایش تونل باد برای مهندسان هوافضا، میزان خمش در تمامی قسمت های یک تیر فولادی و یا بتنی پس از آزمایش بارگذاری برای مهندسان عمران و امثالهم. انجام چنین آزمایش هایی با دستگاه های موجود دیگر به امری معمولی تبدیل شده است اما اندازه گیری هایی که به آنها اشاره شد هنوز هم چالش برانگیز بوده و جزئی از مسائل پیچیده آزمایش ها به شمار می رود. فتوگرامتری برد کوتاه با مزایایی که دارد می تواند از پس اکثر چنین مشکلاتی به راحتی برآمده و اندازه گیری ها را با دقت های قابل قبولی انجام دهد.


دیدگاهتان را بنویسید