اخبار ژئوماتیک

شفیعی: علاوه بر خشکسالی با تخریب زمین وسرزمین روبرو هستیم/ آیت‎الله اعرافی: حوزه علمیه حراست از منابع ملی را وظیفه خود می‎داند.

آموزش نقشه برداری آپسیس

گزارش رئیس سازمان نقشه‎برداری کشور از وضعیت فرونشست در کشور به مدیر حوزه‎های علمیه سراسر کشور

شفیعی: علاوه بر خشکسالی با تخریب زمین وسرزمین روبرو هستیم/ آیت‎الله اعرافی: حوزه علمیه حراست از منابع ملی را وظیفه خود می‎داند.


مهندس مسعود شفیعی در دیدار با آیت‎الله علیرضا اعرافی، ازحوزه‎های علمیه خواست که حامی دولت باشند و در فراز دیگری از سخنانس گفت: دغدغه مشترک میان سازمان نقشه برداری کشور به عنوان یک نهاد تخصصی با نهادهای علمی و حوزوی برای آگاهی بخشی به جامعه برای صیانت ازمنابع آبی کشور -به عنوان یک ابرچالش- و فرهنگ استفاده صحیح از طبیعت، موجب حفاظت بیشتر از دشت‌های ایران و جلوگیری از روند فرونشست زمین در کشور خواهد شد. با استفاده درست از منابع طبیعی می توانیم حیات و زندگی را در جامعه خود تضمین کنیم تا آیندگان ما در این زمینه دچار مشکل جدی نشوند.

به گزارش روابط عمومی سازمان نقشه برداری کشور، رئیس سازمان نقشه‎برداری کشور امروز پنجشنبه طی سفری یک روزه به استان قم با جمعی از علما ومراجع عالیقدر تقلید دیدار کرد و ضمن معرفی این سازمان گزارش از وضعیت فرونشست در کشور بویژه استان قم و لزوم جلوگیری از ادامه این روند ارائه نمود.

مهندس مسعود شفیعی پس از دیدار با آیت‎الله سیدهاشم حسینی بوشهری، امام جمعه و نائب رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در محل جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، به مرکز مدیریت حوزه‎های علمیه سراسر کشور رفت و در آنجا با آیت‎الله علیرضا اعرافی، امام جمعه قم و مدیر حوزه های علمیه کشور دیدار کرد.

وی طی سخنانی در خصوص فعالیت‎های سازمان نقشه برداری کشور با اشاره به اینکه این سازمان یکی از نهادهای تخصصی و زیربنایی کشور است که در سال ۱۳۳۲ زیر نظر سازمان مدیریت و برنامه‏‎ریزی کشور با هدف تهیه نقشه برای فعالیت های عمرانی تاسیس شده است، گفت: این سازمان یک سازمان حاکمیتی در تولید داده‎های مکان محور و نقشه‎های آبی، زمینی و هوایی و تدوین‎گر استانداردهای اطلاعات مکانی است.

رئیس سازمان نقشه برداری کشور که می‎گفت تهیه نقشه مناسب، پایه هر فعالیت زیربنایی و عمرانی است و سازمان نقشه برداری کشور متولی این امر است، خاطرنشان کرد: با استفاده از تجهیزاتی همچون هواپیما و کشتی تحقیقاتی دراین زمینه به صورت تخصصی فعالیت می کنیم.

شفیعی در ادامه از تولید نقشه‎های آبی ایران در دو دریای خزر و خلیج فارس یاد کرد که پس از نیم قرن به تایید سازمان بین المللی هیدروگرافی رسیده و جایگزین نقشه‎های انگلیس و روسیه شده است. در این نقشه‎ها نام خلیج فارس، تثبیت شده است.

معاون سازمان برنامه و بودجه با بیان اینکه پایش تغییرات سطحی پوسته زمین از جمله وظایف سازمان نقشه برداری کشور است، گزارشی از وضعیت فرونشست زمین در دشت های کشور ارائه داد و گفت: علت عمده این وضعیت به دلیل کاهش سطح آب های زیر زمینی در اثر برداشت نامتعارف است و ادامه این روند علاوه بر کاهش شدید منابع آبی، موجب در خطر افتادن مناطق مختلف کشور در اثر فرونشست می شود. تا کنون نگرانی‎هایی درباره کاهش منابع آب کشور عنوان شده است اما در حال حاضر با تخریب زمین و آسیب سرزمینی روبرو هستیم.

وی با اشاره به اینکه فرونشست‎ها، سازه‎ها و زیرساخت‎ها را نیز به مخاطره می اندازد و آنها را در معرض تهدید تخریب قرار می دهد، بیان کرد: این مساله حتی در سطح برخی از شهرهای کشور نیز مشاهده شده است و امروز مناطقی در قم سالانه حدود ۱۸ سانتی متر فرونشست دارد که اگر برای کنترل آن تدبیری اندیشیده نشود، در آینده تشدید نیز خواهد شد.

رکورداری ورامین در فرونشست زمین، مورد تایید نیست

رئیس سازمان نقشه برداری کشور با اشاره به این که فرونشست زمین پدیده ای است که در سایر کشورهای جهان هم رواج دارد، ادامه داد: در این زمینه، مباحث غلو آمیزی همچون رکوردداری دشت ورامین در فرونشست زمین مطرح شده است که نمی توان آن را تایید کرد چرا که کار تحقیقاتی و تطبیقی منسجمی در این رابطه صورت نگرفته است. همچنین برخی مدعی شده‎اند که ایران بیشترین میزان فرونشست در جهان را دارد که برایش هیچ مستندی ارائه نداده‎اند و قابل تایید نیست چون چنین قیاسی اساسا صورت نگرفته است.

رئیس سازمان نقشه برداری کشور گفت: دغدغه مشترک میان ما به عنوان یک نهاد تخصصی با نهادهای علمی و حوزوی برای آگاهی بخشی به جامعه برای صیانت ازمنابع آبی کشور به عنوان یک ابرچالش و فرهنگ استفاده صحیح از طبیعت، موجب حفاظت بیشتر از دشت های ایران و جلوگیری از روند فرونشست زمین در کشور خواهد شد. با استفاده درست از منابع طبیعی می توانیم حیات و زندگی را در جامعه خود تضمین کنیم تا آیندگان ما در این زمینه دچار مشکل جدی نشوند.

وی افزود: اگر بتوان از مبانی دینی همچون صرفه جویی بهره برد، نگاه فرهنگی به مسائل محیط زیستی و سرزمینی را با تکیه بر آموزه‎های دینی ارتقا داد و توصیه‎های علما و مراجع را در این زمینه اخذ نمود، می‎توانیم برای کنترل مخاطرات آتی موفق‎تر ظاهر شویم.

منع سفرهای خارجی مدیران

وی همچنین در بخش دیگری از سخنان خود گفت: در شرایط اقتصادی پیچیده کنونی کشور، صرفه جویی را سرلوحه فعالیت های سازمان قرار داده و سفرهای خارجی مدیران را منع کردیم، همچنین تعرفه محصولات خود را با وجود افزایش هزینه های تولید افزایش ندادیم تا به نوبه خود به حفظ آرامش در کشور کمک کنیم.

رئیس سازمان نقشه برداری کشور از ابزارهای دقیق اندازه‎گیری این سازمان برای عملیات نقشه‎برداری یاد کرد که عمدتا خارجی هستند و علی‎رغم تحریم‎های سبک سرانه ایالت متحده آمریکا هنوز خللی در فعالیت‏‎های نقشه برداری ایران ایجاد نشده و فعالیت‎های سازمان کما فی السابق و حتی با کیفیت بیشتر، در حال تداوم است.

شفیعی با تاکید بر اینکه همه دستگاه های اجرایی و زیربنایی کشور از سازمان ثبت اسناد گرفته تا وزارت راه شهرسازی و وزارت  کشاورزی مستقیما به خدمات سازمان نقشه برداری نیاز دارند، خاطرنشان کرد: در موضوع کاداستر اراضی کشاورزی، تا کنون از ۸ میلیون هکتارر عکسبرداری هوایی کرده‎ایم و در تلاشیم تا این کار را در سراسر کشور به اتمام برسانیم.

درخواست همراهی و حمایت حوزه‎های علمیه از دولت

وی با اشاره به اینکه داده های اطلاعات مکانی این سازمان از دهه ۳۰ تاکنون موجود است و در حال حاضر سازمان نقشه برداری با حجم ۲۰۰ ترابایتی اطلاعات ذخیره شده روبروست که پیش بینی می شود در سال آینده به یک پتا بایت برسد، افزود: بخشی از این داده‎های مکان محور به کسب و کارهای جدید که از طریق به کار گیری اطلاعات داده های مکانی فعالیت می کنند، کمک می‎کند. کما اینکه در حال حاضر برخی استارت آپ‌های مکان محور و شرکت‎های نوپای ایرانی را که مدل بومی  google map و google earth را تولید می‎کنند و می‎توانند از داده‎های سازمان نقشه برداری بهره‎مند شوند.‎ سازمان نقشه برداری کشور در نظر دارد ضمن آنکه در خدمت توسعه و آبادانی کشور است، در خدمت زندگی مردم هم باشد و نیازهای روزمره مردم را از طریق خدمات این سازمان مرتفع کند.

شفیعی با ابراز تاسف از اینکه با برخی موازی کاری‎ها در کشور و عدم استفاده صحیح از داده‎ها روبرو هستیم، تصریح کرد: این عارضه سبب شده که گاهی برنامه ریزی دقیقی در کشور انجام نشود.

معاون سازمان برنامه و بودجه در پایان سخنانش گفت: به عنوان عضو کوچکی در دولت از علمای معزز و مراجع عظام تقلید انتظار دارم که دولت را در شرایط پیچیده و حساس کنونی تنها نگذارند. چرا که در حال حاضر به جز مقام معظم رهبری که رهنمودهایشان حامی دولت است، گروه‎های سیاسی به دنبال سهم خواهی از دولت هستند. امیدواریم که حوزه‎های علمیه نیز همچون رهبری، حامی وپشتیبان دولت باشند.

آیتالله اعرافی: حوزه علمیه حراست از منابع ملی را وظیفه خود میداند

آیت‎الله علیرضا اعرافی امام جمعه قم و مدیر حوزه‎های علمیه کشور نیز در این دیدار با بیان اینکه در اداره کشور، مسائل زیر ساختی و میان مدت و عمیق باید مورد توجه قرار گیرد و نباید غرق مسائل روزمره شویم، گفت: نقشه برداری از مسائل بنیادی و موثر در برنامه ‎ریزی‎های کشور است. توجه به این موضوع هم ضرورت است و هم جای تقدیر دارد.

رییس حوزه‌های علمیه کشور در واکنش به درخواست رئیس سازمان نقشه برداری کشور برای همراهی حوزه‎ها با دولت، گفت: نهاد حوزه به عنوان یک نهاد علمی، اجتماعی، فرهنگی و فکری هم حق گفت و گو با مسئولین و مطالبه گری از آنان را دارد و هم وظیفه همکاری و همراهی با دولت را بر عهده دارد. به عبارت دیگر حوزه علمیه نهادی است که هم شأن علمی دارد و هم شأن عملی‌، از این رو این نهاد نسبت به نهادهای حاکمیتی باید ارائه راهکار و همراهی داشته باشد و نسبت به مردم نیز باید پاسخگو و راهنما باشد. در این مسیر، توصیه، همراهی، گفت و گو و البته پاسخگویی در ازای مسئولیت‎ها در حوزه توامان باید باشد. چنین نگاهی در حوزه‎های علمیه هست و شناخت مسائل اساسی کشور را از وظایف اصلی خود می‎دانیم و می کوشیم در حد مقدور خود به اعتلای کشور کمک کنیم. همه مسائل کشور تابع مسائل سیاسی زودگذر نیست و حوزه‎های علمیه در مسائل عمیق متناسب با مسئولیت‎هایش همراهی دارد.

امام جمعه قم با بیان اینکه مسائل سرزمینی که در آینده کشور موثرند، مسائل مهمی هستند، ادامه داد: پرداختن به این مسائل مانند برخی از موضوع‎های سیاسی زودگذر نیست. مسائل مربوط به آب و سرزمین، با آینده کشور و با همه ما ارتباط دارد. مسائلی همچون محیط زیست، حفظ منابع ملی و … با امروز و فردا و فرداهای کشور ارتباط دارد و همه ما به لحاظ اخلاقی، ملی و دینی در قبال آن مسئولیت داریم. انتظار از مردم هم شنیدن این توصیه‎ها و اهتمام به این نگاه‎های کارشناسی به عنوان ضرورت ملی و شرعی است تا به آنچه برای آینده کشور اهمیت دارد، به درستی پرداخته شود. مردم، دولت و نهاد روحانیت، تکلیف ملی، اخلاقی و شرعی دارند که در زمینه مسائل مهم کشور از جمله بحران آب و عوارض ناشی از آن مسئولانه برخورد کنند.

وی با تاکید براینکه نظر مراجع و بزرگان دینی باید به مسائل محیط زیستی و سرزمینی جلب شود و از دیدگاه کارشناسان در این زمینه بهره مند شوند، خاطرنشان کرد: خوب است که روحانیون در انجام وظایف تبلیغی خود به این مسائل توجه داشته باشند و به مردم آگاهی‎های لازم را ارائه دهند؛ چرا که لازم است در این گونه امور که آینده کشور را می سازد، همه قشرهای اجتماعی مشارکت کنند. قطعا مبلغان دینی برای انجام فعالیت‎های فرهنگی در زمینه حفظ منابع ملی نقش موثری دارند. البته حرکت در این جهت نیازمند تعامل همه دستگاه های اجرای و فرهنگی کشور و همچنین تدوین نقشه‌ای جامع است.

آیت‎الله اعرافی که می‎گفت باید تعامل میان دستگاه‌های مختلف حاکمیت تقویت شود، افزود: اما متاسفانه گاهی اینگونه نیست و حتی در جلسات شورای عالی انقلاب فرهنگی نیز گاهی شاهد تعامل و همراهی حداکثری همه دستگاه‎ها نیستیم. اما امیدواریم که شاهد تعامل و هم افزایی بیشتر همه سازمان‎ها و دستگاه‎ها باشیم پرا که بدون تعامل و نقشه راه پیوسته نمی‎توان از آسیب‏‎ها جلوگیری کرد.

رییس حوزه‌های علمیه کشور از رئیس سازمان نقشه برداری کشور تشکر کرد که می‎کوشد حساسیت دیگر مسئولان کشور را برانگیزد و آنها را به همکاری فراخواند و گفت: این کار شما، شایسته است.

استفاده از شبکه روحانیت برای حساسیت‎آفرینی درباره مسائل زیست محیطی و سرزمینی

او که می‎گفت شبکه منسجم روحانیت در سراسر کشور آماده است تا از ذخایر فکری اسلام برای فرهنگ سازی در خصوص لزوم حفاظت از سرمایه های ملی، استفاده و آن را در جامعه ترویج کند، خاطرنشان کرد: از این شبکه می‎توان برای توجه بیشتر روحانیون به امور سرزمینی استفاده کرد تا در برنامه‎ها و تبلیغ‎هایشان به فرهنگسازی زیستی بپردازند.

آیت‎الله اعرافی با بیان اینکه «خودمان را در قبال آینده و مسائل حساس مرتبط با زیست مردم، مسئول می‎دانیم و به این موارد نگاه اخلاقی و شرعی داریم»، افزود: در شرایط بحرانی و حساسی قرار داریم که عبور از آن نیازمند همکاری و هم افزایی بیشتر است. حراست از منابع طبیعی جزو مسائل زیرساختی و مهم کشور است که باید با همکاری نهادهای علمی و اجرایی به یک گفتمان ملی تبدیل شود. مردم باید این مسائل را بشناسند و نسبت به انجام وظیفه ملی و شرعی خود در این زمینه اهتمام لازم را داشته باشند.

رئیس حوزه‎های علمیه کشور از دیدارهای پیشینش با برخی وزرا و رئیس سازمان برنامه و بودجه یاد کرد وگفت: به آقایان گفتم که جا دارد همکاری بیشتری با حوزه‎های علمیه بویژه در زمینه پژوهش‌های دینی و قلمروهای علمی داشته باشند. در طراحی جدید دروس حوزه، به مقوله‎های فقه و اخلاق در مسائل زیستی و … پرداخته‎ایم و به دنبال رشته‎های تخصصی بین رشته‎ای هستیم و به مسائل نو و جدید می‎پردازیم. حوزه‎های علمیه آمادگی دارند تا با انجام تحقیق و پژوهش از منظر فرهنگی، اجتماعی و دینی به نهادهای متولی حفاظت از منابع ملی و زیرساختی کشور کمک کنند.

وی بر این اساس از رئیس سازمان نقشه برداری کشور درباره گرایش‌های مختلف مهندسی نقشه برداری در مقاطع تحصیلات تکمیلی کارشناسی ارشد و دکتری سوالاتی را مطرح کرد.

مذاکره درباره تهیه اطلس حوزه‎های علمیه

امام جمعه قم در پایان سخنانش خواستار توجه ویژه سازمان نقشه برداری کشور به استان قم شد و مهندس شفیعی در پاسخ، به آخرین عکسبرداری این سازمان از استان قم در سال ۱۳۹۱ اشاره کرد و گفت: امیدوارم به زودی بار دیگر این عکسبرداری تکرار شود و تعداد ایستگاه‎های سنجش این سازمان در استان قم افزایش یابد.

وی همچنین در پاسخ به سوال دیگر آیت‎الله اعرافی از آمادگی سازمان نقشه برداری کشور برای تهیه اطلس حوزه‎های علمیه برای مکان مند شدن فعالیت‎های حوزه خبر داد.

در پایان این دیدار نقشه برجسته ایران و نقشه فرونشست استان قم توسط مهندس شفیعی، رئیس سازمان نقشه برداری کشور، تقدیم آیت الله اعرافی شد.

گفتنی است آقایان جمور، زینال‎پور، شهبازی و خانم وزیری معاون فنی، مدیر کل امور اداری و توسعه منابع انسانی، مشاور رئیس وسرپرست حوزه ریاست، روابط عمومی و همکاری‎های بین‎الملل سازمان نقشه برداری نیز مهندس شفیعی را در این دیدار همراهی می‎کردند. حسن رضوی، رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان قم و شاکر معاون آمار و اطلاعات این سازمان نیز رئیس سازمان نقشه برداری کشور را در دیدار با علما و مراجع همراهی می‎کردند.

منبع: سایت سازمان نقشه برداری کشور

دیدگاهتان را بنویسید