اخبار ژئوماتیک

نشست خبری رئیس سازمان نقشه برداری کشور با اصحاب رسانه در روز چهارم آبان ماه

آموزش نقشه برداری آپسیس

مهندس شفیعی در نشست خبری: بیشترین نرخ فرونشست کشور در تهران و ۲۲ سانتیمتر است/ شش اطلس فرونشست در کل کشور منتشر کرده‎ایم/ منتظرتامین اعتبار برای افزایش تعداد ایستگاه‎های ژئودینامیک هستیم.

سازمان نقشه‎برداری کشور به عنوان متولی بررسی تغییرات پوسته زمین و اعلام نرخ فرونشست، اطلاعات و آمار غیرعلمی ارائه شده از سوی دیگر دستگاه‎ها را تایید نمی‎کند. رئیس سازمان نقشه برداری کشور اعلام کرد که مطالعات این سازمان نشان دهنده فرونشست حداکثر ۲۲ سانتیمتری سالانه در تهران است که بیشترین نرخ را در کل کشور به خود اختصاص داده است. همچنین مطالعه تطبیقی مشخصی صورت نگرفته که نشان دهد، ایران بیشترین نرخ فورنشست را نسبت به کل دنیا دارد.

به گزارش روابط عمومی سازمان نقشه‎برداری کشور، دومین نشست خبری رئیس سازمان در سال جاری امروز با عنوان «بررسی جامع فرونشست‎ها در سراسر کشور» با حضور مهندس مسعود شفیعی، دکتر یحیی جمور معاون فنی سازمان، دکتر عبدالرضا سعادت مدیرکل ژئودزی و نقشه برداری زمینی و دکتر علی اسلامی‎راد مدیرکل نقشه‎برداری هوایی و فضایی، در سالن خلیج فارس سازمان نقشه برداری کشور برگزار شد.

مهندس شفیعی در ابتدای این نشست با اشاره به اینکه بررسی تغییرات پوسته زمین و تهیه نقشه فرونشست زمین از وظایف سازمان نقشه برداری کشور است، افزود: از مردادماه سال جاری با هماهنگی وزارت کشور و ستاد مدیریت بحران، اعلام نرخ فرونشست زمین برعهده سازمان نقشه‌برداری کشور گذاشته شد و قانونا این سازمان مکلف به ارائه نرخ در این زمینه است. این در حالی است که تا پیش از این هماهنگی لازم برای اعلام نرخ فرونشست زمین میان دستگاه‎های مختلف وجود نداشت اما بر اساس نشستی که با حضور سازمان مدیریت بحران و وزارت کشور و دیگر سازمان‌های متولی امر مخاطرات زمین برگزار شد، سازمان نقشه‌برداری کشور موظف شد تا اطلس فرونشست زمین را تهیه کند.

وی با اشاره به مطالعات سازمان نقشه برداری کشور درخصوص اعلام نرخ فرونشست، یادآور شد: از اواخر سال ۹۶ تاکنون موفق به تهیه شش اطلس فرونشست در کشور شدیم که نتایج آن در اختیار دستگاه‌های زیرربط مانند وزارت کشور، وزارت نیرو، سازمان برنامه و بودجه، سازمان مدیریت بحران و استانداری‌ها قرار گرفت. این اطلس‎ها عمدتا مربوط به فرونشست در جنوب غرب تهران، جنوب تهران، استان قم، مشهد، دشت نیشابور، تربت جام و ….هستند. این اطلس‎ها فرونشست منطقه اصفهان را به عنوان یک منطقه پر ریسک کشور نشان می‎دهد. همچنین در دشت قزوین مشغول بررسی تغییرات ارتفاعی پوسته زمین و انجام عملیات ترازیابی هستیم.

رئیس سازمان نقشه‌برداری کشور با تاکید بر اینکه اعلام نرخ فرونشست زمین، یک کار تخصصی و فنی است، از دستگاه‌های فاقد مسئولیت در این زمینه خواست اطلاعات و آمار غیردقیق و غیرعلمی ارائه ندهند. سازمان نقشه‌برداری کشور با در اختیار داشتن امکانات تخصصی همچون مشاهدات ترازیابی، داده‌های راداری، ثقل‌سنجی و ایستگاه‌های ژئودینامیک اقدام به تعیین نرخ فرونشست زمین می‌کند. برخی آمارهای غیرعلمی ولو اینکه با هدف ایجاد حساسیت در میان اقشار مختلف و مسئولان تصمیم گیران کشور ارائه شود؛ مورد تایید سازمان نقشه برداری کشور نیست. اطلاع رسانی نادرست ولو با اهداف دلسوزانه و مسئولانه، کار صحیصی نیست که متاسفانه این روزها گاهی در فضای عمومی و رسانه‎ای کشور شاهد آن هستیم.

گزارش فرونشست قم به مراجع و علما

مهندس شفیعی در بخشی از این نشست خبری از فرونشست در استان قم سخن گفت و افزود: روز پنج شنبه -۳ آبان ماه- در سفر به این استان طی دیدارهایی، گزارشی از میزان فرونشست، علل آن و آثار تخریبی این پدیده بر سازه‎های روی زمین به تنی چند از مراجع عالیقدر تقلید و علمای بزرگ استان قم ارائه دادم. همچنین اطلس تهیه شده از سوی سازمان نقشه برداری از فرونشست قم، تقدیم حضور آنان شد. خوشبختانه حساسیت این موضوع مورد توجه مراجع و علما قرار گرفت.

وی با اشاره به اینکه مهمترین علت پدیده فرونشست زمین، کاهش میزان آبهای زیرزمینی است، خاطرنشان کرد: باید روند استفاده از این آب‎ها متوقف شود. خوشبختانه علما و مراجع معزز شهر قم نیز با این موضوع و لزوم فرهنگسازی برای ممانعت از آن موافق بودند.

مشکل کمبود اعتبار برای بررسی تغییرات پوسته زمین

شفیعی با بیان اینکه کار ترازیابی یکی از پرهزینه‌ترین فعالیت‌های سازمان نقشه‌برداری کشور به شمار می‌رود، گفت: برای به روز رسانی نقاط ترازیابی کشور با مشکلاتی چون محدودیت منابع، امکانات لازم و بودجه مواجه هستیم. به همین دلیل در حال حاضر عملیات ترازیابی به صورت دوره‎ای انجام می‎شود. سازمان نقشه برداری کشور علی رغم برخورداری از دستگاه‎های تخصصی و علمی با محدودیت‎های مالی برای ترازیابی مستمر روبرو است؛ از این رو اطلاعات و آماری که ارگان‎های غیرمسئول که چنین دستگاه‎هایی را در اختیار ندارند، اصلا مورد تایید سازمان نقشه برداری کشور نیست.

وی با اشاره به اینکه از سال ۸۱ تا کنون سازمان نقشه برداری کشور مشغول بررسی تغییرات پوسته زمین بوده است، گفت: تا کنون بیش از ۵۰ پهنه و محدوده کشور را پایش ارتفاعی کرده‎ایم. حداکثر نرخ فرونشست طی یک دهه گذشته ۲۲ سانتیمتر در سال بوده است.

فرونشست سالانه ۲۲ سانتیمتری در تهران

رئیس سازمان نقشه برداری کشور در ادامه به وضعیت فرونشست پایتخت اشاره کرد و گفت: بر اساس مطالعات ما، در منطقه شهریار سالانه ۲۲ سانتی‌متر فرونشست داریم و در بازه زمانی ۱۰ ساله به طور متوسط تاکنون حدود دو متر در دشت تهران فرونشست داشته‎ایم. در جنوب غرب تهران نیز شاهد فرونشست زمین به دلیل برداشت‌های بی رویه آب‌های زیرزمینی هستیم.

وی در ادامه نرخ فرونشست کمتر در مناطقی همچون طوس، نیشابور، شاهرود، ابهر، خرم دره، بویین زهرا، اسفراین و قم را ارائه کرد و افزود: سازمان نقشه‌برداری کشور از ۱۳۰ ایستگاه ژئودینامیک در کل کشور برخوردار است و با استفاده از این ایستگاه‎ها به بررسی تغییرات پوسته زمین می‎پردازد.

ظرفیت پیش نشانگر زلزله

به گفته مهندس شفیعی یکی از کارکردهای این ایستگاه‎ها پیش نشانگری زلزله است که هر ۳۰ ثانیه یک بار اطلاعات حرکت پوسته زمین را ثبت می‎کنند. برای همین منظور ایستگاه‌های ژئودینامیک در اطراف گسل‌ها ایجاد می‌شوند تا بتوانند حرکت پوسته زمین، حرکت گسل‎ها و فعال بودن آنها را پایش کنند. میزان حرکت گسل‌ها اولین مولفه برای ثبت داده‎های لرزه نگاری است.

رئیس سازمان نقشه‌برداری با تاکید بر اینکه این ایستگاه‌ها صرفا در یافتن کانون‌های بحران‌خیز زلزله کمک می‌کند، متذکر شد: هیچ شاخصی که بتواند زمان و محل دقیق زلزله را مشخص کند، وجود ندارد. نه تنها در ایران بلکه در هیچ کشور دیگری حتی با داشتن شبکه‌های متراکم‌تر ژئودینامیک قادر نیستند شدت، زمان وقوع و منطقه زلزله را پیش‌بینی کنند. البته اگر ایستگاه‏ها ژئودینامیک بیشتری داشته باشیم، می‎توانیم هشدارهای دقیق‎تری در این زمینه ارائه دهیم. با در نظر گرفتن این مولفه‎ها و اطلاعات به دست آمده از ایستگاه‎های ژئودینامیک می‎توان برای برنامه ریزی‎های شهری و روستایی و پیشگیری از خسارات حاصل از بلایای طبیعی اقدام کرد.

شفیعی از ثبت داده‎های تغییرات پوسته زمینی در سنندج پیش از زلزله سال گذشته کرمانشاه خبر داد و گفت: اگرچه این داده‎ها معنادار به نظر می‎رسیدند اما صرف اتکای به آنها نمی‎توان در مورد وقوع زلزله پیش بینی کرد. چنانچه در کرمانشاه ایستگاه‎های بیشتری داشتیم، قطعا برنامه ریزی دقیق‏تر و بهتری می‏شد انجام داد.

اعتبار ۱۵ میلیارد تومانی برای شناسایی نقاط پرخطر

«پس از حادثه زلزله سال گذشته کرمانشاه، وزیر کشور از سازمان نقشه برداری خواست تا نقاط پرخطر را شناسایی کند». شفیعی با بیان این جمله ادامه داد: سازمان نقشه برداری کشور نقاط پرریسک را در یک بسته بندی ۶ اولویتی به وزارت کشور ارائه داده است.  اولویت اول استان تهران و استان البرز به دلیل گسل‎های فراوان و جمعیت زیاد در این دو استان هستند. سقف اعتبارات مورد نیاز برای مطالعات تغییرات پوسته زمین در همین رابطه به سازمان برنامه و بودجه ارائه شده و وزیر کشور هم دستورات لازم را صادر کرده است. درخواست این اعتبار هفته گذشته از سوی آقای نوبخت به هیات دولت ارائه شده و منتظر تصویب نهایی آن هستیم.

وی در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران که پرسید سقف این اعتبارات چقدر است؟، گفت: ۱۴۰ میلیارد تومان برای این منظور در نظر گرفته شده که سهم سازمان نقشه برداری از آن برای ایجاد ایستگاه‏های بیشتر ژئودینامیک و شناسایی نقاط پرخطر ۱۵ میلیارد تومان است. اگرچه این مبلغ تا بودجه واقعی برای این منظور فاصله دارد اما این اولین بار پس از وقوع زلزله بم است که چنین بودجه ای برای توسعه شبکه ژئودینامیک اختصاص داده شده است.

رئیس سازمان نقشه برداری کشور در پایان تاکید کرد: این سازمان خود را مسئول شناسایی و اعلام نقاط پرریسک در کشور می‎داند و در این خصوص خود برای داشتن کشوری امن و مطمئن پاسخگو و مسئول می‎دانیم.

 فرونشست ۲ تا ۳ سانتیمتری در فرودگاه امام

رئیس سازمان نقشه برداری درخصوص اهمیت مطالعه فرونشست ها در تهران گفت: میزان فرونشست در نقاط مختلف تهران متفاوت است و نمی توان گفت بین خطرپذیری و میزان فرونشست رابطه مستقیمی وجود دارد.

شفیعی در پاسخ به سوال خبرنگاران نرخ فرونشست در حوالی فرودگاه امام خمینی را ۲ تا سه سانتی متر اعلام کرد و گفت: این در حالی است که در منطقه رباط کریم تهران ۲۳ سانتی متر فرونشست داریم.

به گفته وی، سازمان نقشه برداری کشور متولی تعیین نرخ فرونشست است اما این سازمان زمین شناسی است که باید میزان خطرپذیری مناطق دارای فرونشست را اعلام کند.

رکوردداری ایران در فرونشست کل دنیا، قابل تایید نیست

معاون سازمان برنامه و وبودجه که می‎گفت برخی دستگاه‌ها که دغدغه زیست محیطی دارند برای برانگیختن حساسیت در افکار عمومی اعدادی را به عنوان نرخ فرونشست اعلام می کنند که دقیق نیست، ادامه داد: حتی برخی گفته‎اند که ایران رکورددار فرونشست در کل دنیا است. اما ما چنین رتبه‌بندی بین کشورها ندیده‌ام و منبعی برای تایید آن نداریم. گاهی برخی دستگاه‎ها اظهاراتی را اعلام می‌کنند که باعث تشویش اذهان عمومی می شود؛ بهتر است اجازه بدهند دستگاه‌های مسئول اظهار نظر کنند.

به گفته وی، فرونشست آثاری مثل ترک‎های ایجاد شده روی زمین را برجای می‎گذارند. گاهی هم ترک‌های عمودی در برخی ساختمان‎ها یا بالاآمادگی در کف ساختمان می‌تواند از پیامدهای فرونشست باشد.

او با اشاره به اینکه برخی فرونشست‌ها در اطراف چاه‌ها و حتی چاه‌های مجاز رخ داده است، تاکید کرد: به صورت کلی باید در تامین منابع آب از منابع زیرزمینی تجدیدنظر کنیم. قبلا تصور می‌کردیم نهایتا سفره آب زیرزمینی خالی می شود، اما این برداشت‎ها، موجودیت زمین را با مخاطراتی روبرو می کند که غیرقابل جبران است.

رئیس سازمان نقشه برداری کشور در پاسخ به اینکه نتایج مطالعات این سازمان درباره فرونشست‎ها تا چه میزان از سوی دیگر دستگاه‎ها مورد استفاده قرار می‎گیرد، گفت: خوشبختانه در یک ماه اخیر توجه بیشتری را در این زمینه شاهد بودیم. مشخصا وزارت نفت طی مکاتباتی خواستار اعلام نقاط پرخطر از سوی سازمان نقشه برداری کشور شده است.  شرکت ملی گاز هم همینطور. خوشبختانه همکاری‎های خوبی در این زمینه در حال شکل گیری است.

تخریب ناشی از زلزله با عکس برداری هوایی قابل تخمین است

در بخش پایانی این نشست خبری، دکتر اسلامی راد به ارائه گزارشی از عکس برداری هوایی پس از زلزله کرمانشاه  پرداخت. مهندس شفیعی پس از این گزارش، گفت: با تطبیق تصاویر پس از زلزله با تصاویر آرشیوی سازمان نقشه برداری کشور از مناطق زلزله زده و همچنین تصاویر ماهواره‎ای از این مناطق –که نسبت به تصاویر هوایی سازمان نقشه برداری از دقت کمتری برخوردار بودند- توانستیم تغییرات را قبل و بعد از زلزله اندازه گیری کنیم. میزان تغییرات از صفر تا یک درجه بندی شد. مناطقی که میزان تغییرات در آن نزدیک به صفر بود، تخریب کمتری داشتند اما در مناطقی که میزان تغییرات زیاد بود با تخریب بیش از ۶۰ درصد روبرو بودیم.

وی با تاکید بر اینکه با عکس برداری هوایی از مناطق و تطبیق عکس های قبل و بعد از زلزله می‎توان میزان تخریب ناشی از آن را برآورد کرد، ادامه داد: تا پیش از این در تخمین خسارت ها، از روش‎های مشاهده‎ای استفاده می‎شد و تخریب سنجی‎ها تقریبی بود اما به کمک تصاویر و تطبیق آنها، تخمین خسارت ها با دقت بالایی خواهد بود.

دکتر جمور در نشست خبری: فروچاله نتیجه فرونشست است /  چاه‎های مجاز و غیرمجاز سفره آب‎های زیرزمینی را خالی می‎کنند / شهریار و جنوب غرب تهران، بیشترین نرخ فرونشست را دارند.

معاون فنی سازمان نقشه برداری کشور مهمترین دلیل فرونشست در ایران و بویژه پایتخت را برداشت آب‎های زیرزمینی عنوان کرد و گفت: نه تنها چاه‎های غیرمجاز بلکه چاه‎های مجوز دار در خالی کردن سفره آب‎های زیرزمینی سهیم هستند.

به گزارش روابط عمومی سازمان نقشه بردرای کشور، دکتر یحیی جمور معاون فنی سازمان در نشست خبری امروز با عنوان «بررسی جامع فرونشست‎ها در سراسر کشور» پس از سخنان مهندس شفیعی، توضیحاتی را ارائه داد. وی با اشاره به اینکه درخصوص فرونشست زمین از سال ۸۰ تا کنون مطالعاتی در بخش‌های مختلف کشور انجام شده است،‌ اظهار کرد: این مطالعات به دلیل محدودیت تجهیزات و اعتبار محدود داده‌های به دست آمده، در قالب اطلس‌ ارائه نشده بود. اما سازمان نقشه برداری کشور با برخورداری از دستگاه‏های مجهز و بررسی‎های دقیق در ایستگاه‎های ژئودینامیک توانست داده‌های علمی و دقیق به دست آمده را در قالب گزارش‌هایی رسمی به مراجع علمی و اجرایی کشور ارائه دهد.این داده‌ها در نشریات معتبر داخلی و خارجی نیز منتشر شده است.

وی با اعتقاد بر اینکه تعداد دشت‎های محتمل آسیب پذیر از پدیده فرونشست، بیش از ۵۰ مورد است، ادامه داد: نقاط پرریسک شناسایی شده از سوی سازمان نقشه برداری کشور بر اساس خطوط ترازیابی موجود بوده است و این احتمال وجود دارد که در نقاط دیگر نیز با این پدیده روبرو باشیم.

معاون فنی سازمان نقشه برداری کشور در پاسخ به یکی از خبرنگاران، مهمترین علل بروز فرونشست را استخراج منابع زیرزمینی از جمله نفت، گاز، مواد معدنی و آب عنوان کرد و گفت: البته در کشور ما عمده‎ترین دلیل برداشت بیش از حد آب از سفره‎های زیرزمینی است. برداشت آب از سفره‌های زیرزمینی از سوی چاه‌های دارای مجوز و بدون مجوز صورت گرفته است و اینگونه نیست که تنها چاه‎های غیرمجاز علت بروز این حادثه باشند. برای جلوگیری از این پدیده نیاز به راهکارهای جامعی داریم.

او نیز همچون مهندس شفیعی از تهیه شش اطلس فرونشست زمین از سوی سازمان نقشه برداری کشور سخن گفت که در یکسال اخیر تهیه شده است.

فروچاله از عوارض فرونشست است

جمور در پاسخ به سوال دیگری با تاکید بر اینکه پدیده فرونشست با فروچاله متفاوت است، ادامه داد: فرونشست یک پدیده تدریجی است؛ ولی فروچاله که به آن فروریزش هم می‌گویند، به این دلیل بروز می‎کند که با برداشت آب از سفره‌های زیرزمینی، در خاک تخلخل‌هایی ایجاد می‌شود و به طور ناگهانی منطقه وسیعی دچار ریزش می‌شود. البته جنس خاک و لایه‎های زیر زمینی در بروز اینگونه حوادث بسیار تعیین کننده هستند.

به گفته وی، فروچاله از عوارض پدیده فرونشست است. برداشت آب‎های زیرزمینی منجر به ایجاد فضای خالی در لایه‏های زیرین زمین می‎شود که یکباره فروچاله‎های چندین متری در زمین ایجاد می‎کند.

معاون فنی سازمان نقشه برداری کشور در پاسخ به خبرنگار دیگری، مهمترین علت فرونشست در پایتخت را برداشت بی رویه آب‎های زیرزمینی با حفر چاه‎های متعدد عنوان کرد و افزود: نه تنها چاه‎های غیرمجاز که برخی چاه‎های مجوز دار از سوی سازمان آب و فاضلاب شهر تهران نیز به این مساله دامن زده‎اند.

نرخ فرونشست در تهران از رباط کریم تا فرودگاه امام

یکی از خبرنگاران درباره نرخ فرونشست تهران بویژه فرودگاه امام خمینی از دکتر جمور سوال کرد. او در پاسخ با اشاره به فرونشست ۲ تا ۳ سانتیمتری حوالی فرودگاه امام خمینی ، گفت: این میزان فرونشست با نرخ ۲۲ سانیمتری حوالی رباط کریم، قابل مقایسه نیست. به گفته وی، نرخ فرونشست حوالی فرودگاه مهرآباد نیز سالانه یک و نیم سانتیمتر است.

معاون فنی سازمان نقشه‌برداری بیشترین نرخ فرونشست در تهران را غالبا مربوط به جنوب و جنوب غرب تهران دانست و یادآور شد: بیشترین نرخ فرونشست مربوط به مناطق ۱۸ و ۱۹ تهران است که در منطقه شهریار سالانه ۲۰ تا ۲۲ سانتی‌متر را شامل می شود. البته هرچه به سمت شمال تهران می‏رویم، از نرخ فرونشست کاسته می‎شود.

حرکت گسل‎ها در زلزله کرمانشاه

وی به زلزله ۲۱ آبان سال گذشته کرمانشاه اشاره کرد و افزود: سازمان نقشه برداری کشور پس از این زلزله اقدام به تصویربرداری هوایی از استان کرمانشاه کرد. این تصاویر نشان داد که این منطقه چند ده سانتی‌متر بالا آمدگی داشته که ناشی از حرکت پوسته زمین و جابجایی گسل‎های این منطقه بوده است. مطالعات ما همچنین نشان داد که منطقه زلزله‌زده کرمانشاه حدود ۵۰ سانتی‌متر حرکت از غرب به سمت جنوب غرب داشته است.

تجزیه و تحلیل زلزله کرمانشاه از سوی مدیرکل نقشه برداری زمینی و هوایی سازمان نقشه برداری کشور

سعادت: زمین در زلزله کرمانشاه ۵۵ سانتیمتر حرکت کرده بود/ اسلامی‏‎راد: با تصاویر هوایی از مناطق زلزله زده، میزان تخریب را تخمین زدیم.

بخشی از نشست خبری امروز سازمان نقشه برداری کشور به موضوع زلزله سال گذشته کرمانشاه اشاره داشت. دو تن از مدیران سازمان به بررسی‎هایی که پس از این زلزله در دو بخش زمینی و هوایی انجام داده بودند اشاره کرده و گزارشی به خبرنگاران ارائه دادند.

به گزارش روابط عمومی سازمان نقشه برداری کشور، در ادامه نشست خبری امروز این سازمان با عنوان «بررسی جامع فرونشست در سراسر کشور»، دکتر عبدالرضا سعادت مدیر کل ژئودزی و نقشه برداری زمینی و دکتر علی اسلامی‎راد مدیرکل نقشه‎برداری هوایی و فضایی سازمان به بیان مطالبی پرداختند.

سعادت با تاکید بر اینکه یکی از مهمترین وظایف سازمان نقشه‎برداری کشور، ایجاد نقاط ترازیابی در ۳۳ هزار و ۵۰۰ کیلومتر مساحت کل کشور است، افزود: این نقاط در برخی نواحی تغییرات ارتفاعی چند متری و در برخی مناطق تغییرات چند میلی‎متری را نشان می‎دهند. به عنوان مثال در شهر ارومیه با تغییرات حدود ۲ سانتی‎متری روبرو بوده‎ایم اما اطراف دریاچه ارومیه تغییرات بیش از ۱۰ سانتی‎متری را نشان می‏‎دهد. همچنین در بزرگراه آیت‎الله سعیدی تهران در نزدیکی اتوبان آزادگان، شاهد تغییرات ارتفاعی –فرونشست- ۱۲ سانتیمتری طی دو سال گذشته هستیم.

وی از ۱۳۰ ایستگاه دائمی ژئودینامیک سازمان نقشه برداری در کل کشور خبر داد که به صورت آنلاین هر ۳۰ ثانیه یک بار تغییرات پوسته زمین را ثبت می‎کنند.

سعادت که می‎گفت شهر تهران تنها یک ایستگاه ژئودینامیک دارد اما در حومه پایتخت در مناطق شهریار، اخترآباد و البرز نیز ایستگاه‎هایی ایجاد شده است، تاکید کرد: این تعداد ایستگاه برای استان تهران با توجه به تعدد گسل‎هایی که دارد، بسیار کم است.

مدیرکل ژئودزی و نقشه برداری زمینی سازمان نقشه برداری کشور از حرکات تکتونیکی پوسته زمین در اثر فشار فلات عربستان به فلات ایران سخن گفت که منجر به افزایش ارتفاعی و کوهزایی در سلسله جبار زاگرس و البرز شده است.

وی در بخشی از  این نشست خبری به تجزیه و تحلیل زلزله کرمانشاه در اداره کل زمینی سازمان نقشه برداری کشور اشاره کرد و گفت: بررسی‎های ما حاکی از آن است که سمت شمال شرقی گسل این استان در مرز ایران با ۳۴ سانتیمتر پایین آمدگی روبرو بوده اما سمت جنوب غربی آن در مرز عراق شاهد ۷۵ سانتیمتر بالا آمدگی بوده است. در کل، این منطقه در اثر زلزله  با ۵۵ سانتیمتر حرکت به سمت جنوب مواجه بوده است.

علی اسلامی راد مدیرکل نقشه برداری هوایی و فضایی سازمان نیز در ادامه این نشست خبری با اشاره به اینکه سازمان نقشه برداری کشور مجهز به چهار هواپیما برای عکس‎برداری هوایی است، گفت: نخستین بار دو روز پس از زلزله بم، با عکسبرداری هوایی از این منطقه؛ نقشه میزان تخریب را ارائه دادیم. پس از آن در زلزله‎های کرمان، جنوب خراسان، سیل گلستان و … نیز عکس برداری هوایی انجام و میزان تخریب اعلام شد.

وی با اشاره به اینکه روز ۲۱ آبان ماه سال گذشته زلزله کرمانشاه اتفاق افتاد، افزود: هواپیمای سازمان نقشه برداری کشور روز ۲۳ آبان پرواز کرد و طی پنج روز ۴ هزار فریم عکس از ۱۸ شهر و ۴۰۰ روستا تهیه کرد که چهار ترابایت اطلاعات جمع آوری کرد که تا پیش از پایان پرواز مرتبا به تهران ارسال می‎شد تا به نقشه تصویری تبدیل شده و در اختیار مراجع ذیربط قرار گیرد.

مدیرکل نقشه برداری هوایی و فضایی سازمان از مشکلات هماهنگی برای پرواز در نقاط مرزی و تهیه نقشه از این مناطق سخن گفت و افزود: برای اولین بار بعد از زلزله کرمانشاه بود که عکسبرداری از سرپل ذهاب در مقیاس بزرگ انجام شد. پس از پردازش تصاویر، نقشه تصویری به دست آمده در امدادرسانی و تخمین میزان تخریب مورد استفاده قرار گرفت.

منبع: سایت سازمان نقشه برداری

دیدگاهتان را بنویسید