اخبار ژئوماتیک

درخواست رئیس سازمان نقشه‎برداری از آیت‎الله حسینی بوشهری: علما و روحانیون با ورود به مساله فرونشست، مردم را از نتایج مخرب آن مطلع کنند.

آموزش نقشه برداری آپسیس

درخواست رئیس سازمان نقشه‎برداری از آیت‎الله حسینی بوشهری: علما و روحانیون با ورود به مساله فرونشست، مردم را از نتایج مخرب آن مطلع کنند/ نائب رئیس جامعه مدرسین: مقابله با پدیده فرونشست زمین وظیفه ملی است.

رئیس سازمان نقشه‎برداری کشور روز پنجشنبه طی سفری یک روزه به استان قم با جمعی از علما ومراجع عالیقدر تقلید دیدار کرد و ضمن معرفی این سازمان گزارش از وضعیت فرونشست در کشور بویژه استان قم و لزوم جلوگیری از ادامه این روند ارائه نمود.

به گزارش روابط عمومی سازمان نقشه‎برداری کشور، مهندس مسعود شفیعی در اولین گام از این سفر، به دفتر جامعه مدرسین حوزه علمیه قم رفت و با آیت‎الله سیدهاشم حسینی بوشهری، امام جمعه و نائب رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم دیدار و گفت‎وگو کرد. معرفی سازمان نقشه برداری کشور به عنوان یکی از نهادهای حاکمیتی و تخصصی زیرمجموعه سازمان برنامه و بودجه که تولیداتش پایه و اساس فعالیت‎های عمرانی کشور است؛ سرآغاز سخنان رئیس این سازمان بود.

شفیعی با اشاره به اینکه سازمان نقشه برداری کشور درطول ۶۵ سال گذشته با کادری از کارشناسان تحصیل‎کرده و برجسته توانسته، داده‎های مکان محور مورد نیاز بخش‌های مختلف را به خصوص در حوزه زیرساختی و فعالیت‌های عمرانی تامین کند، افزود: سازمان نقشه برداری کشور با استفاده از پیشرفته‌ترین تجهیزات از جمله هواپیماهای مجهز به ابزار تصویربرداری هوایی و شناورهای دریایی در خلیج فارس و خزر، به صورت مستمر مشغول تهیه داده برای تدوین نقشه‎های مورد نیاز کشور است.

معاون سازمان برنامه و بودجه ادامه داد: یکی از حوزه‎های مهم فعالیت این سازمان پایش تغییرات پوسته زمین است که نتایج آن در دو بخش موضوع مدیریت بحران و فعالیت‎های عمرانی مورد استفاده قرار می‎گیرد. فرونشست‎ها یکی از انواع تغییرات پوسته زمین هستند که در دشت‌های زیادی از کشور نمایان شده‎اند که اگر چه ممکن است در حال حاضر نگران کننده نباشند اما بررسی میزان فرونشست زمین در مناطق مختلف کشور می تواند به عنوان یک پیش نشانگر زلزله مورد توجه قرار گیرد.

وی با اشاره به اینکه نرخ نشست سالانه زمین در بعضی از نقاط اطراف شهر قم، به ۱۸سانتی متر در سال نیز می‎رسد، گفت: اگرچه فعلا در سطح شهر قم، بحرانی در این زمینه نداریم اما موج فرونشست‌های زمین، در حال نزدیک شدن به مرکز شهر است.

سازمان نقشه برداری، متولی بررسی فرونشست زمین

رئیس سازمان نقشه برداری کشور که می‎گفت بر اساس مصوبه ستاد مدیریت بحران از سال جاری اعلام میزان سطح فرونشست زمین در مناطق مختلف کشور به این سازمان محول شده است، خاطرنشان کرد: بررسی وضعیت فرونشست زمین در تمامی مناطق مختلف کشور به صورت مستمر توسط این سازمان رصد و اطلاعات آن به صورت اطلس‎هایی منتشر می شود.

وی تاکید کرد که فرونشست متاثر از کاهش سطح آب‎های زیرزمینی و برداشت بی‎رویه از این آبها است و ابعاد اجتماعی و اقتصادی مختلفی را در پی دارد که از جمله آن در معرض خطر قرار گرفتن سرزمین و تاسیسات زیرساختی است. ایجاد شکاف‎هایی در زمین و ابنیه، شکستن لوله‎های آب و نفت و … از جمله عوارض فرونشست زمین است.

درخواست شفیعی از علما و روحانیون

شفیعی ادامه داد: سازمان نقشه برداری کشور به عنوان یک سازمان تخصصی از علما و روحانیون خواست در این مساله ورود پیدا کنند و با ایجاد دغدغه‎مندی میان مردم در سطح جامعه فرهنگ سازی نمایند. چرا که امید می‎رود مردم با اطلاع از نتایج برداشت بی رویه آبهای زیرزمینی نه تنها به خشکسالی دامن می‎زنند بلکه به زمین نیز آسیب زده و آن را تخریب می‎کنند. اگر جلوی این تخریب و آسیب گرفته نشود، سرزمین ایران دچار مخاطرات بسیاری در سال‌های بعد خواهد شد.

تصاویر هوایی سازمان نقشه برداری کشور، چاره‎ساز دعاوی قضایی

رئیس سازمان نقشه برداری کشور در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به اینکه تصاویر هوایی این سازمان که از دهه ۳۰ تا کنون در پروازهای مکرر گرفته شده است، در حل اختلافات در دعاوی قضایی مورد استناد قرار می‎گیرد، افزود: غالبا در دعاوی صاحبان زمین‎های زراعی و برخی ارگان‎ها همچون سازمان منابع طبیعی و … از نقشه ها و تصاویر هوایی سال‎های گذشته سازمان نقشه برداری کشور استفاده شده و به آنها استناد می‎شود. از این رو عکس‎های هوایی سازمان نقشه برداری کشور اکنون قابلیت اسنادی پیدا کرده است و می توان با استناد به آنها دریافت که یک زمین در سال های گذشته چه وضعیتی داشته است و برای مالکیت آن تصمیم گیری کرد.

وی افزود: یکی از برنامه های در دستور کار سازمان نقشه برداری کشور، تهیه تصاویر جدید از ۱۷میلیون هکتار از اراضی کشور است تا برای تعیین مالکیت سند آن اقدام شود.

لزوم حمایت از دولت

معاون سازمان برنامه و بودجه همچنین در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به لزوم حمایت از دولت در این شرایط حساس، گفت: مقام معظم رهبری حامی دولت هستند اما برخی جریانات سیاسی بی‎توجه به شرایط کنونی کشور، دولت را سیبل اختلاف افکنی‎های خود قرار داده‎اند. این در حالی است که دولت تلاش می‎کند تا با همراهی مردم و بخش‎های مختلف کشور، با سرفرازی از وضعیت جاری عبور کند. در این زمینه سازمان نقشه برداری به عنوان عضو کوچکی از دولت برای چابکی بیشتر و کاهش هزینه های خود اقداماتی از جمله جوان گرایی و ممنوعیت سفر خارجی مدیران را در دستور کار قرار داده است. همچنین این سازمان قیمت تعرفه محصولات خود را در سال جاری تغییر نداده تا به مردم فشاری وارد نیاید.

نائب رئیس جامعه مدرسین: مقابله با پدیده فرونشست زمین وظیفه ملی است

آیت الله سیدهاشم حسینی بوشهری امام جمعه و نائب رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم نیز در دیدار با رئیس و مدیران سازمان نقشه‎برداری کشور با تقدیر از تلاش‎های این سازمان برای تعیین سطح فرونشست زمین در مناطق مختلف ایران، افزود: بحث فرونشست زمین چند سالی است که به دلیل استفاده نامناسب از آب های زیرزمینی و کشت محصولاتی که برای رشد به آب زیادی نیاز دارند همچون هندوانه تشدید شده و موجب ایجاد شکاف‎هایی در برخی از دشت ها و شهرهای مهم ایران شده که نگران کننده است.

وی ادامه داد: مقابله با اسراف و ترویج قناعت، یکی از راهکارهایی است که می توان با به کارگیری آن، برداشت از سفره‎های آب زیرزمینی و خطرات ناشی از فرونشست زمین در اثر کشت محصولات پر آب بر را کاهش داد. در برخی از موارد می توان به جای کشت محصولات پرآب بر، آن را از طریق واردات تامین و برای جلوگیری از بیکار شدن افرادی که در این حرفه مشغول به کار هستند، شغل های جدید ایجاد کرد. چرا که این کار از نظر اقتصادی و برای جلوگیری از افت سطح سفرهای زیرزمینی و فرونشست زمین بهتر و لازم است.

آیت الله بوشهری گفت: همچنین به کارگیری روش های نوین آبیاری و جلوگیری از کشت محصولاتی که راهبردی و مورد نیاز اصلی کشور نیستند در این زمینه بسیار موثر است.

تهیه داده‏‎های مکانی ارزشمند در در سازمان نقشه برداری کشور

عضو مجلس خبرگان رهبری با اشاره به فعالیت های سازمان نقشه برداری کشور، افزود: کاری که این سازمان برای تهیه داده های مکانی مورد نیاز کشور انجام می دهد، بسیار ارزشمند است. چرا که پایه هر گونه فعالیت زیربنایی و ساخت و ساز وابسته به وجود نقشه و تعیین موقعیت جغرافیایی است.

وی با بیان این که سازمان نقشه برداری کشور با استفاده از تصاویر و نقشه‎های قدیمی خود می تواند حل کننده بسیاری از اختلافات در تعیین اسناد اراضی باشد، ادامه داد: بسیاری از زمین های کشاورزی در سال های اخیر به دلیل کاهش منابع آبی خشک شده اند که در تعیین مالکیت آنان باید به دقت عمل کرد تا حقی از بهره برداران اصلی آن از بین نرود.

امام جمعه قم گفت: در اسلام به مسایل اجتماعی و جمعی توجه ویژه ای شده است و همان طور که هیچ کس نباید به حقوق فردی دیگران تعدی کند، حقوق جامعه را نیز باید محترم شمرد.

تقدیر از جوانگرایی به عنوان عامل تحرک و پیشرفت کشور

وی در ادامه جوان گرایی صورت گرفته در سازمان نقشه برداری کشور را مورد توجه قرار داد و افزود: این مساله را تشویق می کنیم، همان طور که در دوران دفاع مقدس فرماندهان با میانگین ۲۷ سال سن توانستند دشمن را شکست دهند، امروز نیز روحیه جوانگرایی عامل پیشرفت و تحرک کشور است، البته در این مساله باید از تجربه افراد سالخورده نیز استفاده شود.

آیت الله حسینی بوشهری همچنین به مساله دریاچه نمک قم اشاره کرد و گفت: باید اقدامات لازم برای تخصیص حقابه های این دریاچه انجام شود چرا که در صورت آسیب دیدن آن، بخش زیادی از مردم ساکن در مناطق مرکزی کشور دچار خطر ریزگردهای نمکی قرار می گیرند.

در پایان این دیدار نقشه برجسته ایران و نقشه فرونشست استان قم توسط مهندس شفیعی، رئیس سازمان نقشه برداری کشور، تقدیم آیت الله سید هاشم حسینی بوشهری شد.

گفتنی است آقایان جمور، زینال‎پور، شهبازی و خانم وزیری معاون فنی، مدیر کل امور اداری و توسعه منابع انسانی، مشاور رئیس وسرپرست حوزه ریاست، روابط عمومی و همکاری‎های بین‎الملل سازمان نقشه برداری نیز مهندس شفیعی را در این دیدار همراهی می‎کردند. حسن رضوی، رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان قم و شاکر معاون آمار و اطلاعات این سازمان نیز رئیس سازمان نقشه برداری کشور را در دیدار با علما و مراجع همراهی می‎کردند.

منبع: سایت سازمان نقشه برداری کشور

دیدگاهتان را بنویسید