اخبار ژئوماتیک

مهندس رفیعی میرزا خبر داد: اتمام عملیات زمینی، کاداستر اراضی استان همدان/ زمینه‌سازی برای صدور خدمات فنی و مهندسی به عراق

آموزش نقشه برداری آپسیس

مهندس احمد رفیعی میرزا رئیس اداره کل نقشه‌برداری منطقه غرب کشور گفت: با ایجاد تعامل و روابط سازنده با کشورهای همجوار نظیر عراق، می‌توان با ارائه خدمات مهندسی نقشه‌برداری شامل؛ طراحی و ایجاد شبکه‌های مبنایی ارتفاعی و ایستگاه‌های ژئودینامیک، با راهبری و نظارت سازمان نقشه‌برداری کشور، گام موثری در صدور خدمات فنی سازمان،  به دیگر کشورها برداریم.

به گزارش روابط عمومی سازمان نقشه برداری کشور، جلسه کارگروه آمایش سرزمین، آمار، محیط زیست و توسعه پایدار استان ایلام، با حضور مهندس رحمت‌ اله قیصوری؛ رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان ایلام، مهندس رفیعی میرزا، مدیرکل نقشه‌برداری منطقه غرب کشور و سایر مدیران و روسای سازمانهای استان ایلام برگزار شد.

در این نشست، قیصوری رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان ایلام گفت: «طبق ماده ۱۱ قانون احکام دائمی توسعه کشور، فعالیت‌های مرتبط با نقشه‌برداری و اطلاعات مکانی، عکسبرداری هوائی و نظارت برآن در بخش غیرنظامی برعهده سازمان نقشه‌برداری کشور است و این وظیفه را در این منطقه، اداره کل نقشه برداری منطقه غرب، ایفا می‌کند».

وی در ادامه افزود: «آمایش سرزمین به‌عنوان یک برنامه بالادستی،  شامل سه مولفه اصلی؛  سرزمین، انسان و تنظیم روابط بین انسان و فضاست که از این سه مولفه، سرزمین مهمترین آنهاست.  برای شناخت سرزمین باید شناخت جامع و کاملی از زمین داشته باشیم که این شناخت با وجود اطلاعات مکان محور و تهیه زیر ساخت اطلاعات مکانی ( SDI ) میسر خواهد شد».

به گفته وی، یکی از شاخص‌های اصلی توسعه یافتگی، تکمیل زیرساخت اطلاعات مکانی است که برای پیشبرد اهداف دولت الکترونیک و تحقق برنامه ششم توسعه، حائز اهمیت است.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان ایلام در پایان سخنانش گفت: هدف اصلی از ایجاد سامانه اطلاعات مکانی، دسترسی دولت، سازمان‌ها و دستگاههای اجرائی با کمترین هزینه در کوتاهترین زمان به اطلاعات مکان‌محور است.

در ادامه این جلسه مهندس رفیعی میرزا، مدیر کل نقشه‌برداری منطقه غرب کشور،  مزایای ایجاد سامانه” SDI “را برای حاضرین  توضیح داد و اظهار داشت:  اشتراک‌گذاری داده‌ها ازسوی سازمان‌ها و دستگاههای اجرائی جزء اصلی‌ترین موضوعات” SDI ” است. با توجه به دانش و تخصص موجود در حوزه علوم ژئوماتیک در کشور، می توان با ایجاد تعامل مثبت و ارتباط سازنده با استان‌های همجوار در کشور عراق، در خصوص صدور خدمات مهندسی نقشه‌برداری شامل طراحی و ایجاد شبکه‌های مبنائی ارتفاعی، مسطحاتی، ایستگاههای ژئودینامیک با نظارت سازمان نقشه‌برداری و مشارکت بخش خصوصی اقدام کرد.

اتمام عملیات زمینی کاداستر اراضی استان همدان

از دیگر فعالیت ها و پروژه های انجام شده توسط اداره کل نقشه برداری منطقه غرب کشور اتمام عملیات زمینی (استرو ) کاداستر اراضی استان همدان است که به گفته مهندس رفیعی میرزا این اراضی به وسعت یک میلیون هکتار هستند که به تعداد ۵۱۰ نقطه کنترل زمینی، توسط همکاران اداره کل نقشه برداری منطقه غرب، نقشه برداری شده اند.

به گفته وی، همکاران ادارات کل ژئودزی و نقشه برداری زمینی سازمان نقشه برداری کشور و نقشه برداری منطقه شمال غرب نیز در اجرای بخشی از طرح مذکور مشارکت داشتند .

بررسی تهیه نقشه پهنه بندی آسیب های ناشی از زلزله

دومین نشست اعضای کارگروه امداد، نجات و آموزش همگانی و کارگروه امداد و نجات در پدافند غیرعامل استان همدان با موضوع بررسی تهیه نقشه پهنه بندی شده شهرستان نهاوند و امکان سنجی هر منطقه برگزار شد.

احمد رفیعی میرزا ضمن حضور در این نشست در خصوص لزوم نقشه پهنه بندی ناشی از آسیب های زلزله در منطقه شهرستان نهاوند توضیحاتی ارائه نمود و درباره استفاده از نقشه ها، تصاویر ماهواره ای و اطلاعات مکان محور  این طرح را جهت مدیریت بحران تشریح کرد.

وی از سایر دستگاه های اجرائی خواست تا در جهت به اشتراک گذاشتن اطلاعات مربوطه و اجرای طرح اسکان ضروری در این استان همکاری نمایند تا گامی مؤثر در راستای آمادگی برای پاسخگویی در موارد بحران و برنامه جامع خطر پذیری برداشته شود.

منبع: سایت سازمان نقشه برداری کشور

دیدگاهتان را بنویسید