ژئوماتیکمصاحبه آپسیس

مصاحبه آپسیس با یوسف کنعانی/دانشجوی دکتری GIS دانشگاه تهران

مصاحبه٬ یوسف کنعانی,مصاحبه آپسیس,سیستم اطلاعات مکانی,GIS,دانشگاه تهران,نقشه برداری
آموزش نقشه برداری آپسیس

یوسف کنعانی ورودی ۸۷ کارشناسی با رتبه ۸۶ منطقه ۳ و ۱۷۰۰ کشوری در دانشگاه تهران در رشته نقشه برداری شروع به تحصیل کرده و با رتبه ۵ در مقطع کارشناسی ارشد گرایش GIS دانشگاه تهران پذیرفته شده است و هم اکنون در مقطع دکتری نقشه برداری دانشگاه تهران در حال ادامه تحصیل است. در ادامه مصاحبه آپسیس با ایشان را می خوانیم.

photo_2015-11-26_23-10-40

  • خودتون رو معرفی میفرمایید؟

یوسف کنعانی هستم ورودی ۸۷ کارشناسی که با رتبه ۸۶ منطقه ۳ و ۱۷۰۰ کشوری در دانشگاه تهران در رشته نقشه برداری شروع به تحصیل کردم و با رتبه ۵ در مقطع کارشناسی ارشد گرایش GIS دانشگاه تهران پذیرفته شدم و هم اکنون در مقطع دکتری نقشه برداری دانشگاه تهران ادامه تحصیل میدم.

  • چرا رشته نقشه برداری رو برای تحصیل انتخاب کردید؟ آیا با شناخت قبلی بوده؟

این سوالی هست که همه بچه های نقشه بردار میپرسن. ابتدا به اسم رشته عمران وارد این رشته شدم، میدونستم با رشته عمران فرق میکنه ولی کاملا شناخت نداشتم. میتونم بگم تقریبا اکثر دانشجوهای نقشه برداری با این دید وارد این رشته میشن.

  • رتبه کنکور دکتری شما چند بوده؟

رتبه دکتری بنده ۵ بوده که بعد از مصاحبه در دانشگاه تهران پذیرفته شدم.

  • چه چیزی باعث شد که در رشته نقشه برداری ادامه تحصیل بدید؟

زمانی که دانشجوی سال اول نقشه برداری بودم امکان تغییر رشته به عمران رو داشتم و میتونستم در دانشگاه تبریز عمران بخونم و میخواستم اقدام کنم ولی این یک سالی که در دانشگاه تهران گذروندم و جو اساتید و جو خود دانشگاه تهران باعث شد که از فکر تغییر رشته بیرون بیام.

  • از چه منابع و جزواتی برای کنکور کارشناسی ارشد استفاده کردید؟

در بحث ژئودزی جزوه فیزیکال دکتر صفری، جزوه ژئودزی۲ دکتر شریفی و دکتر صفری، GPS دکتر باعث، فتوگرامتری۱ دکتر عزیزی بسیار کامل بود. فتوگرامتری۳ جزوه دکتر ولدان زوج و کتاب دکتر امینی. برای نقشه برداری اسلایدهای دکتر عابدینی رو خوندم چون میدونستم طراح سوال هستن و همچنین کتاب خانم علی نیا رو مطالعه کردم.

  • چه مقدار برای آزمون کارشناسی ارشد مطالعه داشتید؟ چند ماه و روزی چند ساعت؟

برای ارشد تصمیم داشتم از اول تابستون و اول تیرماه شروع کنم ولی از اواسط تیر ریاضی۱ رو شروع کردم و فاصله افتاد تا شهریور ماه. تقریبا پایان تابستون من ریاضی۱ و یک فصل از ریاضی ۲ و یک فصل از معادلات رو خونده بودم. از مهرماه چون ترم ۷ بودم و واحدهای درسیم کم بود جدی تر ادامه دادم و تقریبا حدود ۸ ساعت میخوندم.

  • چه تفاوتی بین مقطع کارشناسی ارشد و دکتری وجود دارد؟

در مقطع دکتری تقریبا مباحث جدیدی نمی بینیم ، همون مباحث قبلی هست و بیشتر خودمون باید دنبال حیطه و موضوع جدید باشیم تا درس هایی که در مقطع کارشناسی و ارشد گذروندیم رو بتونیم با مباحث جدید ترکیب و به صورت عملی پیاده سازی کنیم.

  • چقدر دانشگاه تهرانی بودن شما در کسب رتبه کنکور موثر بوده؟

به مقدار بسیار زیاد. به دلیل اینکه مقطع کارشناسی رو همین جا بودم تمام تلاشم رو کردم که ارشد رو همین جا ادامه بدم.

photo_2015-11-26_23-11-10

  • برای آزمون دکتری چه میزان مطالعه داشتید؟

کنکور دکتری مثل کنکور ارشد جو سنگینی نداره و همچنین حجم درس ها خیلی زیاد نیست. از درس های کارشناسی ژئودزی و فتوگرامتری بود که ژئودزی رو دو هفته مونده به کنکور خوندم اون هم ژئودزی۲ دکتر شریفی و فیزیکال دکتر صفری. فتوگرامتری هم کتاب نشر نوآور رو مرور کردم که خودمون نوشته بودیم. برای درس های ارشد که مهم تر هست و ضریب بیشتری داره تقریبا یک ماه وقت گذاشتم. در حال حاضر هم کنکور دکتری تغییر کرده بدین شکل که درس های ارشد دیگه جزء موارد آزمون نیست و فتوگرامتری هم حذف شده و به جای اون نقشه برداری جایگزین شده.

  • چرا GIS رو برای ادامه تحصیل انتخاب کردید؟

گرایشی که اطلاعاتم در موردش کم بود GIS بود و عامل مهم دیگه ای که تقریبا اکثرا این مورد رو درنظر میگیرن بازار کارش هست. البته جو بی تاثیر نیست. در دوره ما بیشتر به خاطر بازار کار جو به سمت انتخابGIS  در اولویت بود و برای من هم کار در اولویت اول قرار داشته ولی الان می بینیم که بیشتر سمت ژئودزی میرن و علتش رو نمیدونم.

  • ارتباط  GIS با نقشه برداری چگونه بیان می شود؟

GIS از خروجی های حاصل از نقشه برداری برای کاربردهای مختلف مانند مدیریت اطلاعات مکانی استفاده میکنه.

  • حدود ده سال پیش رتبه های بالا گرایش ژئودزی رو برای ادامه تحصیل انتخاب می کردند ، چرا طی سال های اخیر رتبه های بالا سراغ گرایش GIS می روند و در دو سه سال اخیر باز شاهد این هستیم که رتبه های برتر ژئودزی را انتخاب می کنند؟

بنظر من جو حاکم موثر هست. شناخت GIS خیلی مهمه چون در کارشناسی فقط یک درس مرتبط با GIS وجود داره و دانشجوها شناختی پیدا نمیکنن و جذبش نمیشن. من خودم وقتی ترم دو ارشد بودم متوجه شدم که چه کارهایی در زمینه GIS میشه انجام داد. اگه دقت کنیم می بینیم در طول تحصیل درس های مرتبط با ژئودزی بسیار هست پس در نتیجه شناخت خوبی بدست میاد.

  • نظرشما در مورد تحصیل در خارج از کشور چه هست؟چرا تحصیلات خود را در خارج از کشور ادامه ندادید؟

بنظر من شخصی که برای ادامه تحصیل خارج کشور میره اگه برگرده شرایطش سخت تر میشه چون از محیط کار اینجا دور شده و من خودم چون قصد موندن برای همیشه در خارج از کشور رو نداشتم تصمیم گرفتم همین جا ادامه تحصیل بدم.

  • به نظر شما آینده شغلی کدام گرایش بهتر است؟

با توجه به شناختی که از گرایش خودم دارم میتونم بگم شرایط شغلیش به دلیل اینکه بین رشته های دیگه هم گستردگی داره خوبه مثل اداره گاز، سازمان آب، جنگلداری و ….

  • برخی از فارغ التحصیلان پس از تکمیل مقطع کارشناسی تصمیم به تغییر رشته می گیرند. علتش رو چه چیزی می بینید؟

یکی از دلایلش عدم شناخت اولیه هست که فکر میکنن وارد رشته عمران میشن و بعد انگیزه شونو از دست میدن و اینکه از همون اول نمیدونن به چه رشته ای علاقه دارن. عامل دیگه سطح توقع هست که بالا رفته و فکر میکنن درآمدی که از رشته نقشه برداری خواهند داشت برای مثال چیزی در حدود ۱۰ میلیون تومان خواهد بود!! که این با واقعیت کاملا متفاوته! با وجود این شرایط، من بازار کار نقشه برداری رو از عمران بهتر می بینم به علت کم تر بودن تحصیل کرده های نقشه برداری نسبت به عمران و اینکه در هر کار عمرانی از ابتدا باید نقشه بردار حضور داشته باشه.

منابع و جزواتی برای کنکور کارشناسی ارشد به گفته یوسف کنعانی: در بحث ژئودزی جزوه فیزیکال دکتر صفری، جزوه ژئودزی۲ دکتر شریفی و دکتر صفری، GPS دکتر باعث، فتوگرامتری۱ دکتر عزیزی بسیار کامل بود. فتوگرامتری۳ جزوه دکتر ولدان زوج و کتاب دکتر امینی. برای نقشه برداری اسلایدهای دکتر عابدینی رو خوندم چون میدونستم طراح سوال هستن و همچنین کتاب خانم علی نیا رو مطالعه کردم.


دیدگاهتان را بنویسید