ژئوماتیکمصاحبه آپسیس

مصاحبه آپسیس با مهندس سینا پیری | پذیرفته شده در آزمون نظام مهندسی نقشه برداری

سینا پیری,آزمون نظام مهندسی نقشه برداری,آپسیس,مدرسه آپسیس,منابع آزمون نظام مهندسی نقشه برداری
آموزش نقشه برداری آپسیس

مصاحبه آپسیس با مهندس سینا پیری | پذیرفته شده در آزمون نظام مهندسی نقشه برداری

آپسیس: خودتون را معرفی کنید. رشته تحصیلی؟ میزان تحصیلات و دانشگاهی که در آن مشغول به تحصیل بودید را بفرمایید.

سینا پیری: با سلام. سینا پیری هستم؛ فارغ التحصیل کارشناسی رشته مهندسی نقشه برداری از مؤسسه لامعی گرگانی.

آپسیس: از چه زمانی با سازمان نظام مهندسی و آزمون نظام مهندسی آشنا شدید؟ و چه زمانی تصمیم گرفتید برای آزمون نظام مهندسی مطالعه کنید؟

سینا پیری: اولین بار در دوره دانشجویی با سازمان نظام مهندسی ساختمان و آزمون مربوطه آشنا شدم و از ۲ سال پیش اقدام به شرکت در این آزمون کردم. اما برای این دوره آزمون نظام مهندسی با جدیت بیشتری مطالعه کردم و البته با کلاس هایی که در مدرسه آپسیس برگزار شد پیش رفتم.

آپسیس: چند بار اقدام به شرکت در آزمون نظام مهندسی نقشه برداری کردید؟

سینا پیری: سه دوره شرکت کرده ام.

آپسیس: علت اینکه همان مرتبه اول قبول نشدید، را در چه می بینید؟ و به همین ترتیب، چرا در دوره دوم قبول نشدید؟

سینا پیری: نبود کتب، جزوه، منابع و کلاس های آموزشی نظام مهندسی مناسب در رشته نقشه برداری. متاسفانه به دلیل اینکه بنده یا همکاران و دوستانم، در شهرستان هستیم و به دوره های آموزشی و منابع آزمون که در تهران یا شهرهای بزرگتر برگزار می شود، دسترسی نداریم.

آپسیس: همانطور که می دانیم، دفتر امور مقررات ملّی ساختمان منابع آزمون نظام مهندسی را معرفی می کند. تا چه میزان سؤالات طرح شده در آزمون با منابع اعلام شده تطابق داشتند؟

سینا پیری: بستگی به کتاب و جزواتی دارد که استفاده می کنیم. بنده در این دوره از کتاب های شرح و درس آزمون های نظام مهندسی نقشه برداری نشر نوآور، تألیف مهندس عماد قلعه نویی و مهندس محمد میرزاعلی استفاده کردم. سؤالات به شدت نزدیک بود. تاحدی که شاید در یک سری از سؤالات فقط اعداد تغییر کرده بودند!

آپسیس: منابع آزمون موادی را شامل می شود که جزوه مدونی از آن ها در دسترس نیست. آیا در آزمون تستی از چنین مواردی ارزیابی صورت گرفت؟ و همین طور برخی سؤالات در لابلای آزمون به چشم می خورد که در فهرست منابع موجود نیست، در برخورد با اینگونه سؤالات چه کردید؟

سینا پیری: در دوره های قبل یا در دوره اخیر با سوالاتی مواجه شدم که جزء منابع از پیش معرفی شده نبودند. اما این دوره با شرکت در کلاس های نظام مهندسی نقشه برداری مدرسه آپسیس و دریافت راهکارهای تستی و حل سؤالات دوره های گذشته واقعا اکثر سوالات به نظرم ساده و آشنا میومد. برای نمونه، در دوره های قبل به سختی سؤالات مباحث را جواب می دادم اما در این دوره با برنامه ریزی و پیش رفتن با کلاس های آمادگی آزمون نحوه جواب دادن به این سوالات به ما آموزش داده شد و لذا در این دوره قادر به پاسخگویی به اکثر سوالات بودم.

آپسیس: لیست منابع پیشنهادی شما، به دوستانی که آزمون نظام مهندسی نقشه برداری را در پیش دارند چیست؟ در مورد ویژگی هر کدام از منابع نیز توضیح دهید.

سینا پیری: به ترتیب اولویت: ۱٫کتاب شرح و درس آزمون های نظام مهندسی نقشه برداری تألیف مهندس عماد قلعه نویی و مهندس محمد میرزاعلی، کتاب شرح و درس آزمون‌های نظام مهندسی  نقشه برداری، مجموعه ای از شرح دروس رشته مهندسی نقشه برداری شامل نقشه برداری، ژئودزی، فتوگرامتری، هیدروگرافی، جی آی اس، کارتوگرافی و داده های شبکه ای و تصویری، سنجش‌ازدور، کاداستر و نشریه های شماره ۱۱۹ و ۹۵ سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی، است. این کتاب برای آماده سازی داوطلبان برای شرکت در آزمون نظام‌ مهندسی نقشه برداری بسیار مناسب است. در این کتاب مواد آزمون نظام مهندسی نقشه برداری به خوبی پوشش داده شده است. ۲٫ کتاب تشریح سؤالات آزمون های نظام مهندسی نقشه برداری تألیف مهندس حسن همراز و دکتر ایرج جزیرئیان: آزمون های برگزار شده مهم ترین منابع برای آشنایی با نحوه طرح سوالات است. کتاب تشریح کامل سوالات آزمون های نظام مهندسی نقشه برداری به گونه ای نوشته شده که کلیه موضوعات طرح شده در سوالات در قالب نکات به طور کامل آمده است. ۳٫ نکات جامع و طبقه بندی شده آزمون های نظام مهندسی نقشه برداری تالیف مهندسان حامد مشهدبانی و محمد میرزاعلی: این کتاب هم برای شرکت کنندگان خیلی مفید است. این کتاب شامل نکات آزمون های نظام مهندسی نقشه­ برداری شامل نقشه­ برداری عمومی، کاربرد نقشه برداری در ساختمان­ سازی، ژئودزی و میکروژئودزی، هیدروگرافی، فتوگرامتری، سنجش از دور، کاربرد عکس های هوایی و اطلاعات ماهواره­ ای، GIS، کاداستر و قانون تملک آپارتمان ها است. خواندن این کتاب، باعث تکرار مطالب و مرور نکات کلیدی می شود و با توجه به جزوه باز بودن آزمون، این کتاب می تواند به عنوان بهترین منبع در جلسه آزمون مورد استفاده قرار بگیرد.

آپسیس: مطالعه چه بخش هایی رو باید بیشتر مورد توجه قرار داد؟ به طور متوسط چه میزان و چطور برای این آزمون مطالعه کردید؟

سینا پیری: به نظر بنده بیشتر نقشه برداری؛ با مطالعه نقشه برداری عمومی می توان بیشترین نمره را کسب کرد. روزانه ۲ ساعت زمان گذاشتم و از بسته آزمون نظام مهندسی نقشه برداری و جزوات کلاسی مدرسه آپسیس استفاده کردم.

آپسیس: آیا خواندن آیین نامه ها و دستورالعمل ها برای پاسخگویی به سوالات کمک کرد؟

سینا پیری: به نظر بنده خواندن آیین نامه ها و دستور العمل ها که حجم بسیار زیادی دارند بسیار وقت گیر است. و شاید خیلی از همکاران و داوطلبان مشابه با من این موارد را نخوانیم. اما بهترین راه استفاده از خلاصه نویسی و یا استفاده از تکنیک هایی است که می توان یاد گرفت و به کار بست و به راحتی سؤالات را جواب داد.

آپسیس: به عنوان آخرین سؤال چه توصیه هایی برای داوطلبین شرکت در آزمون نظام مهندسی نقشه برداری دارید؟

سینا پیری: استفاده از مجموعه کتاب هایی که مدرسه آپسیس پیشنهاد می کند. مطالعه پیوسته و شرکت در کلاس های آمادگی آزمون که واقعاً خیلی کمک خواهد کرد. در این دوره ها یادآوری از دروس دوره لیسانس برای شما انجام می گیرد. با این تفاوت که راه حل های ساده ای یا همان راه حل ها و نکته های کنکوری به شما آموزش داده خواهد شد.
شاید باورپذیر نباشد اما سر جلسه آزمون نظام مهندسی نقشه برداری یک ساعت وقت اضافه آوردم!


 دورۀ آمادگی آزمون ورود به حرفه نظام مهندسی نقشه برداری

دورۀ آمادگی آزمون نظام مهندسی نقشه برداری

 

آزمون ورود به حرفه معمولاً هر سال در دو نوبت در فاصله های زمانی اسفند و شهریور ماه و با همکاری سازمان نظام مهندسی ساختمان و سازمان سنجش کشور برگزار می گردد، منتها برخی از دوره‌ ها بنا به دلایلی در خرداد و آبان و آذر حتی یک نوبت در سال برگزار شده است. آزمون ورود به حرفه، برای دریافت پایه سه مهندسی برای مهندسان نقشه برداری شامل ۶۰ سؤال است و مدت این آزمون ۳ ساعت در نظر گرفته شده است. آزمون های ورود به حرفه مهندسان نقشه برداری فقط در پایه ۳ به صورت تستی چهار گزینه ای برگزار می گردد و ارتقای پایه طبق آئین نامۀ اجرائی قانون و دستورالعمل های ابلاغی صورت می گیرد. و همچنین کلیۀ آزمون ها به صورت جزوه و کتاب باز است. حد نصاب قبولی در آزمون های ورود به حرفه مهندسان نقشه­ برداری ۵۰% است. تذکر مهم این که در این آزمون، جبران کسری نمره و ارفاق وجود نخواهد داشت. با ذکر این نکات مدرسۀ آپسیس در نظر دارد دورۀ آمادگی آزمون ورود به حرفه مهندسان رشتۀ نقشه برداری برگزار نماید.

برای کسب اطلاعات بیشتر در ارتباط با آزمون نظام مهندسی نقشه برداری مقاله دانستنیهای آزمون نظام مهندسی نقشه برداری را بخوانید.

دیدگاهتان را بنویسید