ژئوماتیکنقشه برداری

آموزش شماتیک نحوه استخراج پروفیل طولی از نرم افزار Google Earth

گوگل ارث,google earth,پروفیل طولی
آموزش نقشه برداری آپسیس

آموزش شماتیک نحوه استخراج پروفیل طولی از نرم افزار Google Earth

نرم افزار Google Earth یکی از محبوب ترین نرم افزارهای جهان است، که بسیار مورد استقبال نقشه برداران قرار گرفته است. این نرم افزار با قابلیت های کاربردی خود توانسته است کمک شایانی در سرعت کار و همچنین در کنترل و دقت کار به نقشه برداران کند. در این مقاله به یکی از کاربردی ترین ابزار این نرم افزار خواهیم پرداخت:

بسیاری از نقشه برداران با استخراج پروفیل طولی از روی نقشه های توپو گرافی آشنایی کامل دارند. کمپانی گوگل نیز با توجه به این که از عکس های سه بعدی ماهواره ای استفاده می کند می تواند از روی عکس های خود ارتفاعات را استخراج کند. به منظور به دست آوردن یک پروفیل طولی از روی نرم افزار Google Earth تنها کافی است یک خط بر روی مسیر مورد نظر خود ترسیم نمایید و سپس اطلاعات آن را مشاهده نمایید.

 

برای شروع ابتدا برنامه Google Earth را اجرا نموده، سپس به منطقه مورد نظر رفته و مطابق عکس زیر بر روی آیکن ایجاد پلیگون کلیک نمایید.

سپس در پنجره ایجاد شده به سر برگ measurements رفته و گزینه length را از mile به meters یا kilometers تغییر می دهیم.

شما می توانید رنگ پلیگون مورد نظر خود را نیز به دلخواه تغییر دهید. برای این کار تنها کافی است بر روی سر برگ style color کلیک نمایید و در قسمت color بر روی رنگ سفید کلیک نمایید تا پنجره جدید حاوی رنگ ها باز شود. حال رنگ دلخواه خود را انتخاب نموده و تایید نمایید. در ضمن می توانید با افزایش و یا کاهش عدد width در همین سربرگ میزان ضخامت خط پلیگون را تنظیم نمایید.

حال پس از انجام تنظیمات می بایست بر روی مسیر مورد نظر (خط صاف یا شکسته) کلیک نمایید. با این کار مسیر شما مشخص خواهد شد. بعد از مشخص کردن مسیر بر روی گرینه ok در پنجره new path پلیگون شما ایجاد خواهد شد. در مرحله آخر می باید بر روی نام پلیگون به شکل زیر راست کلیک کرده و گزینه SHow Elevation Profile را انتخاب کنید.

حال پنجره ای در پایین نرم افزار به رنگ قرمز ظاهر می شود. که شامل پروفیل طولی مسیر پلیگون به صورت شماتیک است. با جابجایی موس بر روی پروفیل طولی محل نقطه پیکه بر روی عکس ماهواره ای نیز جابه جا شده و نقطه مورد نظر را نمایش می دهد.

 


 

منبع: وب سایت نقشه برداران دانشکده سازمان نقشه برداری کشور

دیدگاهتان را بنویسید