اخبار ژئوماتیکفتوگرامتری

به وسیله یک دوربین و پرنده بدون سرنشین، بازسازی یک معدن را نظارت کنید.

به وسیله یک دوربین و پرنده بدون سرنشین، بازسازی یک معدن را نظارت کنید
آموزش نقشه برداری آپسیس

به وسیله یک دوربین و پرنده بدون سرنشین، بازسازی یک معدن را نظارت کنیدشرکت های معدن اغلب لازم است پس از استخراج مواد معدنی، مناطق معدنی را به شرایط اقتصادی قابل استفاده بازگردانند. این فرآیند، که معمولا به عنوان بازسازی معادن نامیده می شود، شامل نوسازی و سایر فرآیندهایی است که تاثیر زیست محیطی معدن را به حداقل می رساند. زمین بازسازی شده می تواند برای کاربرد های کشاورزی، تفریحی، تجاری و مسکونی مورد استفاده قرار گیرد. نظارت بر سایت بازسازی شده توسط شرکت یا سازمان، ممکن است به کمک تصویر برداری هوایی و مدلسازی سه بعدی سطح، انجام شود.

توپوگرافی اکثر سایت های معدنی باعث می شود که جمع آوری اطلاعات مورد نیاز جهت تهیه نقشه از سایت، برای کارشناسان این حوزه برای دشوار باشد.

بالا رفتن از معدن، یکی پس از دیگری برای اندازه گیری با استفاده از GPS یا سایر ابزار نقشه برداری، کاری پرزحمت، وقت گیر و خطرناک است. استفاده از سیستم های هواپیمای بدون سرنشین (UAS) در زمینه معدن، به جمع آوری ساده داده ها کمک کرده است. پرنده های بدون سرنشین تصاویر با رزولوشن بالا میگیرند تا بعدا جهت تولید مدل سه بعدی دقیق سایت معدن،  پردازش شوند. کارشناسان این حوزه از فتوگرامتری بردکوتاه برای تولید مدل های سطحی دقیق سایت های معدنی و بازسازی سایت در کمترین زمان، استفاده می کنند. امکان استفاده از پهپادها در معادن بی نهایت است. با استفاده از پهپاد، یک شرکت معدنی می تواند تصویر دقیقتری از یک سایت معدنی را در زمان کمتر و بدون در معرض خطر قرار دادن متخصصان، دریافت کند. فتوگرامتری، شرکت های معدنی و سازمان های دولتی را قادر به تولید مدل سطحی دقیق از سایت با استفاده از تصاویر رقومی اخذ شده توسط پهپاد، میسازد.

فتوگرامتری برد کوتاه در بازسازی معدن

به وسیله یک دوربین و پرنده بدون سرنشین، بازسازی یک معدن را نظارت کنیدفوتوگرامتری هوایی یک تکنولوژی بالغ و مطمئن است که داده های دقیق فراهم می کند. در مقایسه با نقشه برداری سنتی، این تکنیک امکان تهیه نقشه کارآمد را فراهم می کند و برای پروژه های پیچیده مناسب است. با این وجود، تصویر برداری هوایی با استفاده از هواپیمای کامل به دلیل هزینه و زمان، کارآمدی کمتری دارد. پرنده های بدون سرنشین به همراه دوربین و استفاده از فتوگرامتری برد کوتاه، مستلزم اندازه گیری سطوح از فاصله کمتر از یک هزار فوت هستند.

در این مقاله :

در اولین آزمایش، عکس ها از یک هواپیما کوچک و بر روی زمین گرفته شد. از عکس های تصادفی برای تولید یک مدل شبکه بندی شده ی استریو از سایت، استفاده گردید. مدل های استریو مرجع، از تصاویر تصادفی گرفته شده از این مجموعه داده ، ساخته شده است. نقشه برداری زمینی و تصویر برداری رقومی، برای تولید مدل مرجع نیاز به کنترل زمینی دارد. مشاهده شده است که تصاویر هوایی از این سایت و شبکه بندی سه بعدی در CAD، به طور نزدیکی باهم مطابق شده اند؛ یک شاخص که توصیف سه بعدی واقعی و دقیق از معادن را می تواند از عکس های تصادفی تولید کند.

آزمایش با دوربین ارزان تر

در آزمایش دوم، عکس های با کیفیت بالا از دوربین های در سطح مصرف کننده، به منظور مدل سازی سطح یک سایت معدن استفاده شد. تصاویر دارای نقاط برای کنترل  زمینی و جهت بودند. برای تشخیص عدم انطباق نقاط کنترل و عدم صحت از بعد ارتفاع، مدل با اضافه کردن نقاط گرهی در موقعیت صحیح، تصحیح شده است. این اصلاحات به تولید یک مدل دقیق تر و متناسب تر با مختصات X، Y و Z ، کمک کرد. شکل زیر مدل قبل و بعد از تصحیح را نشان می دهد. از این آزمایش، مشاهده شد که فتوگرامتری برد کوتاه با تجهیزات ارزان تر، قادر به تولید مدل های دقیق سطح مورد نیاز برای فعالیت های استخراج معادن و بازسازی معدن، است.

به وسیله یک دوربین و پرنده بدون سرنشین، بازسازی یک معدن را نظارت کنید

اجاره یک هواپیما برای گرفتن تصاویر هوایی از سایت معدن، بسیار هزینه بر میباشد. پهپاد ها اخذ تصویر را برای شرکت های معدنی، تسهیل نموده اند. این پرنده های بدون سرنشین (UAV) معمولا دوربین های سبک وزنی را حمل میکنند که قادر به گرفتن عکس های با کیفیت بالا هستند. برخلاف هواپیماهای سرنشین دار، پهپادها انعطاف بیشتری را ارائه می دهند و هزینه کلی آنها معمولا کمتر است. تصاویر گرفته شده، با استفاده از نرم افزارهای  فتوگرامتری جهت تولید اسکن دقیق، اندازه گیری حجم و یا مدل سطح، پردازش می شوند. فتومدلر برای سیستم های هواپیمایی بدون سرنشین، تصاویر را به توصیف دقیق سه بعدی تبدیل می کند و این برای طیف گسترده ای از کاربردها شامل اندازه گیری ذخایر، بازسازی معادن و نقشه برداری مناسب است. این مقاله  UAS / UAV Photography  که راجع به تصاویر پهپاد است، چگونگی پردازش تصاویر اخذ شده توسط پهپاد  با استفاده از فتومدلر، جهت تولید اسکن سه بعدی، اندازه گیری های دقیق و سطح مدل، را توصیف میکند.

نتیجه گیری

اپراتورها یا سازمان های معدنی برای به دست آوردن داده های میدانی بمنظور ارزیابی و نظارت کار بازسازی، می توانند از روش های اندازه گیری سنتی یا فتوگرامتری استفاده کنند. روش های سنتی مانند نقشه برداری ممکن است برای پروژه های پیچیده، ناکارآمد باشند و ممکن است پوشش دقیقی از جزئیات را ارائه ندهند – و معمولا با هزینه بالاتر و مدت زمان بیشتر همراهند. در مقایسه، فوتوگرامتری کم هزینه است و شرکتها و سازمانهای معدنی را قادر می سازد تا به سرعت مدل های دقیق سطح را بدست آورند. . استفاده از فتومدلر و پهپاد در معادن، این امکان را برای شرکت ها فراهم می سازد تا اطلاعات را به آسانی و با دقت جمع آوری کنند و آنها را، جهت تولید مدل های سه بعدی با کیفیت مورد نیاز برای فعالیت های بازسازی معادن، پردازش کنند. علاوه بر این، شرکت های معدنی می توانند فتومدلر و پهپاد را برای اندازه گیری های توده، تهیه نقشه اورتو فتو، نظارت، مدل سازی سطح جهت برآورد تغییرات و … استفاده کنند. در اینجا کاربرد های بیشتری از فتومدلر برای پهپادها وجود دارد.

منبع: www.photomodeler.com


مطالب مرتبط:

۱. سایر تارگت های خودکار – کدگذاری شده ی فتوگرامتری
۲. چرا از فتوگرامتری برای نقشه برداری و تهیه نقشه استفاده میشود؟
۳. پر کردن فضاهای خالی بین تصاویر هوایی و داده های زمینی اخذ شده


به وسیله یک دوربین و پرنده بدون سرنشین، بازسازی یک معدن را نظارت کنید.

برای کسب اطلاعات بیشتر درباره دوره آموزشی پردازش تصاویر پهپاد فتوگرامتری کلیک کنید.

دیدگاهتان را بنویسید