ژئوماتیکفتوگرامتری

PPK، یا RTK: مسئله این است

پهپاد فتوگرامتری
آموزش نقشه برداری آپسیس

PPK، یا RTK: مسئله این است

ما عاشق اختصاراتمان در نقشه برداری هستیم، نه؟! تا پایان این متن را ببینید تا واژه نامه مفیدی را که برای کمک به هم گرد آورده ایم را بیابید.

خب! شما می خواهید با جوان ها کنار آمده و وارد پروسه نقشه برداری هوایی RPAS (پهپاد فتوگرامتری) شوید. نقشه برداران جوان شما اهمیت پذیرش فناوری های جدید را تشخیص می دهند، ولی شما نیز نیاز دارید که اطمینان حاصل کنید که این چیزها واقعاً به درد بخور هستند و فقط برای همکاران بخش زمینی شما بهانه به پرواز درآوردن هواپیماهای اسباب بازی در تمام طول روز در محل کار را نمی تراشند.

شما احتیاج دارید که مرتبه نتایج را بررسی کنید، که به این معناست که باید بر سرگرمی های مفرط ناشی از بکارگیری پهپادها، که احتمالاً در لیست هدایای کریسمس فرزندانتان هم هستند، غلبه کنید.

راه های مختلفی برای رسیدن به این هدف وجود دارد، اگر بخواهیم آن ها را نام ببریم باید به فناوری های تعیین موقعیت PPK و RTK اشاره کنیم. این عبارات اختصاری یعنی تجارت! یعنی دقت! همچنین اینها به معنای دست یافتن به دقت از راه هایی با تفاوت اندک است.

RTK بر تعیین موقعیت GNSS تکیه داشته و نیازمند یک ارتباط رادیویی پایدار بین یک ایستگاه مبنا روی زمین و یک آنتن GPS سوار شده روی RPAS است. این به کاربر امکان پردازش بهنگام (real-time)، که در راه حل های مبتنی بر نقشه برداری زمینی با rover و GNSS سوار شده بر ماشین معمول است، را می دهد. یک مزیت راه حل RTK قابلیت کنترل RPAS با دقت سانتیمتر است، نظیر ویژگی فرود نقطه ای بر مبنای RTK جدید MAVinci Sirius Pro. این به راهبر اجازه می دهد تا پیش از راه اندازی، موقعیت را بر حسب سانتیمتر گرفته و بصورت کاملاً خودکار، یک فرود نقطه ای در شعاع ۵ متری را با یک سیستم فرود به کمک RTK در اختیار داشته باشد (تحت شرایط خاص).

 

زمانی که در مورد نقشه برداری هوایی صحبت می کنیم، تعیین موقعیت از طریق RTK، با در نظر گرفتن قطع ارتباط رادیویی و مسدود شدن سیگنال GNSS، می تواند معایبی نیز داشته باشد. در نتیجه فاصله طولانی بین پهپاد و ایستگاه مبنا، سیگنال ها می توانند مسدود شده و این خود منتج به از دست دادن دقت داده ها و درصد کمتر موقعیت های دقیق دوربین در پرواز می شود.

از سوی دیگر، PPK، اطلاعات موقعیتی را پس از پرواز پردازش می کند، نه در خلال آن. داده ها در هواپیما ثبت و پس از کامل شدن عملیات پرواز، با داده های بدست آمده از ایستگاه مبنا ترکیب می شوند. به عنوان یک نتیجه، در اثر قطع ارتباط رادیویی، داده ها و راه اندازی اولیه، در معرض ریسک نخواهند بود. پروسه پردازش مشابه RTK است، اگرچه PPK اندکی کامل تر است، چرا که داده ها را چندین بار به جلو و عقب ردیابی می کند تا نتایج جامع تری را ارائه کند.

بنابراین زمانی که نوبت به بررسی مرتبه نتایج با نقشه برداری هوایی می رسد، PPK می تواند قابلیت اطمینان و دامنه بیشتری از ایستگاه مبنا را، با هدف ارائه انعطاف پذیری بیشتر به کاربران، محقق سازد.

واژه نامه:

RPAS: سامانه هوایی هدایت شونده از راه دور = Remotely Piloted Aircraft System

UAV: وسیله نقلیه هوایی بدون سرنشین (همچنین ارائه شده با نام UAS، سامانه هوایی بدون سرنشین)

RTK: کینماتیک بهنگام یا آنی (real-time)

PPK: کینماتیک پسا پردازشی

GNSS: سامانه ماهواره ای راهبری (ناوبری) جهانی (شامل تمامی پیکربندی های ماهواره ای، GPS آمریکا، GLONASS روسیه، Beidou چین، QZSS ژاپن، و IRNSS هند)

GPS: سیستم تعیین موقعیت جهانی (پیکر بندی ماهواره ای که توسط آمریکا اجرایی شده و عموماً به جای GNSS به آن اشاره می شود).

منبع: positionpartners.com.au

دیدگاهتان را بنویسید