وظایف مهندس نقشه بردار در پروژه راهسازی
۱ -تهیه گزارش روزانه نقشه برداری
۲- تحویل لیست ایستگاه های مختصاتی مسیر
۳- پیمایش مسیر و کنترل ایستگاه ها و اعلام نتایج در زمان کمتر یک ماه از تحویل زمین به پیمانکار
۴- مطالعه اسناد مناقصه، بررسی نقشه های تیپ بخصوص مقطع تیپ و بررسی نقشه های مسیر شامل پلان، پروفیل طولی و عرضی با دقت هر چه تمام
۵- حفاظت از ایستگاه ها و انتقال ایستگاه های کمکی در حد لازم
۶- پیاده نمودن نقشه های جانمایی کارگاه و برداشت وضع موجود مثل کانکس و ساختمان و …
۷- برداشت زمین طبیعی محل معدن قرضه خاک
۸- برداشت زمین طبیعی محل معدن سنگ شکن چه مصالح رودخانه ای و چه مصالح کوهی
۹- شروع به برداشت توپوگرافی مسیر بر اساس پیکه های مسیر
۱۰- برداشت محل آبروهای مسیر جهت ترسیم نقشه های آبرو و همچنین برداشت موانع مسیر
۱۱- کیلومترگذاری و مشخص نمودن محل جهت نصب تابلو کیلومتر هر ۱۰۰ متر یا ۲۰۰ متر از مسیر
۱۲- مشخص نمودن و علامت گذاری آکس مسیر محل سرترانشه ها جهت خاکبرداری و پاشنه ها جهت خاکریزی و دکوپاژ مسیر
۱۳- کنترل لایه های خاکریزی بر اساس ارتفاع با تشکیل جدول و نمودار ترجیحاً برای دو عرض چپ و راست جاده
۱۴- کنترل ارتفاع لایه های خاکریزی جهت تغییر مشخصات لایه ها بر اساس نوع و تراکم و تحویل سطح نهایی راکفیل و سطح نهایی لایه خاکریز با تراکم ۹۵ و تحویل دو سطح سابگرید با ضخامت ۱۵ سانت همچنین تحویل تک تک سطح لایه های روسازی با ضخامت مندرج در نقشه
۱۵- کنترل خاکبرداری و خاکریزی در حین عملیات اجرا
۱۶- پیاده نمودن نقشه بچینگ و سنگ شکن و کارخانه آسفالت
۱۷- مشخص نمودن نقاط چالهای انفجاری
۱۸- پس از چک نمون نقشه آبروها و پل ها از لحاظ طول و ارتفاع اقدام به پیاده نمودن نقشه پی و گچ ریزی و برداشت مشترک رقوم ارتفاعی نقاط مختلف زمین طبیعی پی با مهندس ناظر نقشه بردار
۱۹- انتقال ایستگاه جهت برداشت جاده های دسترسی به مسیر
۲۰- در صورت نیاز برداشت زمین طبیعی جهت توپوگرافی و طرح جاده های دسترسی به مسیر
۲۱- برداشت جاده های دسترسی و تعیین حجم عملیات
۲۲- کنترل پی خاکبرداری شده آبرو یا پل از لحاظ ابعاد و جانمایی و درج علامت ارتفاع روی پی جهت سطح نهایی بتن
۲۳- ارائه خط قالب با توجه به گوشه های کوله و دستک آبرویا پل
۲۴- کنترل قالب و ارائه خط تراز روی لوله و دستک در قالب و تحویل به مهندس ناظر
۲۵- کنترل قالب شناژ روی لوله و ارائه خط تراز بتن کنترل پوشش بتن روی آرماتور و تحویل به ناظر
۲۶- تنظیم صورت جلسه آبرو یا پل
۲۷- کنترل سطح دال آبرو یا پل
۲۸- ارائه خط داخلی قرنیز آبرو یا پل و کنترل تا مرحله نهایی بتن ریزی
۲۹- برداشت ازبیلت پل و ترسیم شکل آن
۳۰-کنترل نقشه دیوارهای حایل و پیاده نمودن
۳۱- کنترل ارتفاع بتن ریزی پی دیوار حایل
۳۲- ارائه نقاط دیوار با استفاده از چاک لاین و… روی بتن پی
۳۳- کنترل دیوار از لحاظ ضخامت و آفست آن با توجه به ارتفاع نسبت به آکس جاده
۳۴- کنترل ارتفاع سطح نهایی دیوار و …
۳۵- مشخص نمودن محل شمع های پل های بزرگ
۳۶- انجام کلیه عملیات پلهای بزرگ که ذکر تک تک موارد آن از حوصله بنده خارج است
۳۷-در صورت وجود تونل دهها مورد به این موارد اضافه خواهد شد که از حوصله بنده خارج است
۳۸- برداشت ازبیلت ماهانه عملیات خاکبرداری و خاکریزی همراه با محاسبه حجم عملیات و ارائه تمام نقشه هاو جدول احجام به دفتر فنی
۳۹- برداشت دپو مصالح بچینگ و سنگ شکن همراه با تعیین حجم بر اساس نوع مصالح
۴۰- برداشت معدن قرضه خاک و معدن سنگ شکن و تعیین حجم خاکبرداری
۴۱- میخ کوبی جهت عملیات خاکریزی و روسازی
۴۲- برداشت سطح نهایی خاکبرداری و ارائه جدول و همچنین براشت مشترک هر لایه از سابگرید و روسازی و تنظیم جداول اکسل مربوطه
۴۳- در صورت بروز حوادث طبیعی مثل سیل و زلزله و… برداشت و تعیین حجم عملیات جهت جبران خسارت از طرف بیمه و کارفرما
۴۴- تنظیم صورتجلسات متفرقه
۴۵- مشخص نمودن و رنگ زدن انتهای آسفالت جاده جهت آغاز عملیات آسفالت
۴۶- نقطه کذاری روی باند آسفالت جهت خط کشی
۴۷- تعیین محل تابلوها براساس کیلومتر جاده و فاصله از آکس محور
۴۸- برداشت ازبیلت نهایی و تحویل جاده با توجه به نقشه های مصوب به کارفرما
۴۹- نظارت بر اجرای دقیق کلیه مراحل اجرا براساس نقشه ها ی مصوب و دستور کارهای ابلاغی
۵۰- نقشه برداری در تمام زمینه ها اینقدر دارای نکات ریز و غیر قابل پیش بینی نشده ای هست که در حین کار با آن مواجه خواهید شد. یک مهندس نقشه بردار با خلاقیت، دقت و سرعت عمل از پس تمام مشکلات بر خواهد آمد
محمد باقر ابراهیمی (ارسنجانی)