ژئوماتیکفتوگرامتری

۵ کاربرد پهپادها در لیدار هوایی

لیدار هوایی
آموزش نقشه برداری آپسیس

۵ کاربرد پهپادها در لیدار هوایی

لیدار یک روش پذیرفته شده برای ایجاد مدل های ابر نقطه ای زمینی ۳ بعدی دقیق و با جزئیات بالاست. فناوری پهپادی به سرعت در حال توسعه است و گزینه های مناسبی را برای جایگزینی نقشه برداری های لیدار هوایی سنتی با استفاده از هواپیماها و هلیکوپترها ارائه می دهد. همانگونه که در برخی کاربردها نشان داده شده است، نقشه برداری های لیدار هوایی پهپادی غالباً ارزان قیمت تر، سریع تر، و ایمن تر هستند.

لیدار چیست؟

لیدار (شناساگر و فاصله یاب نوری) یک روش نقشه برداری است که از نور در شکل پالس لیزری برای اندازه گیری فواصل متغیر استفاده می کند. این تکنیک برای ساخت ابرهای نقطه ای با قدرت تفکیک بالا از زمین مورد استفاده قرار گرفته و همچنین از آن به عنوان “اسکن لیزری” و “اسکن سه بعدی” یاد شده و در کاربردهای موبایل و هوایی زمینی نیز بکار گرفته می شود.

بکارگیری لیدار در کنار پهپادها

بکارگیری پهپادها در مدل سازی سه بعدی و نقشه برداری در طول سالیان اخیر رشد بسیار سریعی داشته است. امروزه پهپادهای نقشه برداری، که به عنوان “وسایل نقلیه هوایی بدون سرنشین” (UAVها) و یا “سامانه های هوایی بدون سرنشین” (UASها) نیز در میان سایر اسامی شناخته می شوند، توانایی حمل بار بیشتر، و زمان پرواز طولانی تری دارند، و می توانند با سنجنده ها و فناوری های ناوبری بهتری تجهیز شوند. همچنین، برخی پهپادها می توانند با سنجنده های لیدار برای جمع آوری داده به منظور ایجاد مدل های ابر نقطه ای زمینی سه بعدی، همراه شوند. این روشی مقرون به صرفه تر برای اجرای نقشه برداری در مناطق کوچک نسبت به نقشه برداری های انجام شده با هلیکوپتر و یا هواپیما است. به علاوه، پهپادهای مجهز شده با اسکنرهای لیدار غالباً برای نقشه برداری از زمین های سخت و دور از دسترس مورد استفاده قرار می گیرند.

۵ کاربرد لیدار

  • نقشه برداری زمینی

اسکنرهای لیدار هوایی می توانند برای ساخت مدل رقومی زمین (DTM) و یا مدل ارتفاعی رقومی (DEM) بکار گرفته شوند. داده ها را می توان از طریق یک پهپاد، هواپیما و یا هلیکوپتر، بسته به اندازه منطقه تحت نقشه برداری، جمع آوری نمود. یک هواپیما بطور معمول می تواند نوارهایی با عرض ۴-۳ کیلومتر را در یک پرواز اخذ کند. پهپادها برای کاربرد در پروژه های نقشه برداری از زمین های کوچک، ارزانتر، سریع­تر و ایمن­تر هستند.

  • بازرسی از خطوط انتقال نیرو

اطلاعات جزئی از خطوط انتقال نیرو و فاصله بین دکل ها می توانند از ابر نقاط استخراج شوند. این به نقشه برداران امکان تحلیل ساختاری جزئی از مسیر خطوط انتقال نیرو شامل پوشش گیاهی، جاده ها و خانه ها را داده و توانایی شناسایی خطرات بالقوه را نیز فراهم می آورد.

  • نقشه برداری های توپوگرافی و عمق سنجی

عموماً نقشه برداری های توپوگرافی و عمق سنجی مناطق وسیعی را تحت پوشش قرار می دهند و با بکارگیری هواپیماها و هلیکوپترها انجام می پذیرند. لیدار توپوگرافی نقشه زمین را با استفاده از لیزر مادون قرمز نزدیک تهیه می کند، در حالیکه لیدار عمق سنجی از نور سبز رسوخ کننده در آب برای اندازه گیری بستر رودخانه و دریاها استفاده می کند.

  • جنگل داری و امور دقیق مرتبط با کشاورزی

تصاویر هوایی و لیداری می توانند برای شناسایی مناطق تحت کشتی که از کودهای گران قیمت برای حاصل خیزی بیشتر استفاده می کنند، مورد استفاده قرار گیرند. آنها همچنین در امور دقیق مرتبط با جنگل داری برای شناسایی مناطق خاص جنگلی، به منظور افزایش بازدهی، کاهش هزینه ها و حفاظت از محیط زیست نیز قابل بکارگیری هستند.

  • استخراج معادن

لیدار می تواند برای اندازه گیری میزان کانی استخراج شده مورد استفاده قرار گیرد. این از طریق محاسبه داده های سطحی با اسکن های پیشین قابل محاسبه است. پهپادها غالباً برای نقشه برداری از معادن بکار گرفته می شوند، چرا که گزینه سریع تر و مقرون به صرفه تری نسبت به نقشه برداری های انجام شده با هواپیما هستند. اسکنرهای لیزری زمینی و نقشه سازهای موبایل مجهز شده با سنجنده ها نیز می توانند در نقشه برداری از معادن کاربرد داشته باشند.

منبع: geo-matching.com

دیدگاهتان را بنویسید