ژئوماتیکفتوگرامتری

فتوگرامتری پهپاد | استفاده از تکنولوژی پهپاد در تهیه نقشه

نقشه شهری, سازمان دامپزشکی تهران,پهپاد فتوگرامتری
آموزش نقشه برداری آپسیس

فتوگرامتری پهپاد

پرنده هدایت‌پذیر از دور (پهپاد) که در جهان به UAV مشهور است، درواقع نوعی وسیله هوایی است که کنترل و هدایت آن بدون حضور انسان در داخل آن صورت می‌گیرد.

UAV = Unmanned Aerial Vehicle

uav,فتوگرامتری پهپاد

پهپاد فتوگرامتری,uavویژگی های پهپاد سبب شده است که با نصب دوربین های عکس برداری و سنجنده های مختلف جهت مقاصد نقشه برداری از آن استفاده شود که منجر به ایجاد شاخه UAV Photogrammetry (فتوگرامتری پهپاد) شده است. این روش به دلیل ویژگی هایی نظیر سرعت و دقت بالا و تنوع محصولات خروجی در سال‌های اخیر به‌عنوان جایگزین روش نقشه‌برداری زمینی مطرح‌شده است.

شرکت مهندسین مشاور جهان نقشه پرداز در سال های اخیر با توجه به مزیت های استفاده از این تکنولوژی در تهیه نقشه و هم­چنین استقبال دستگاه‌های دولتی و خصوصی نیازمند نقشه به دریافت نقشه در زمان کم و کیفیت بالا، نسبت به استفاده از این روش در پروژه‌های خود اقدام نموده است.

اهم فعالیت های این شرکت در زمینه تحقیقات، طراحی، ساخت، توسعه و آموزش پرواز و … صورت پذیرفته و هم‌چنین نسبت به اجرای پروژه‌های بسیاری که منجر به تهیه محصولات نقشه شامل نقشه‌های توپوگرافی، نقشه‌های شهری، اورتوفتو، مدل سه‌بعدی و … شده است، اقدام نموده است.

مزیت‌های استفاده از روش فتوگرامتری پهپاد

وجود اطلاعات سه بعدی دقیق از سطح زمین، یکی از اساسی ترین نیازهای کاربردهای مکانی است. به طور معمول روش هایی که برای تهیه نقشه های توپوگرافی استفاده می‌شوند، شامل: فتوگرامتری هوایی با استفاده از دوربین‌های متریک، استفاده از تصاویر ماهواره‌ای، نقشه‌برداری زمینی و یا استفاده از تکنولوژی لیدار است. اما در بعضی از موارد به دلیل مشکلاتی از قبیل: هزینه، دسترسی به منطقه، صعب‌العبور بودن منطقه، مجوزهای موردنیاز، زمان انجام پروژه و … استفاده از این تکنیک ها دور از انتظار می‌باشد. در این موارد نیازمند به یک روش میسر و مقرون‌به‌صرفه می‌باشیم که نه‌تنها متناسب با ابعاد منطقه (عارضه) و سرعت تغییرات باشد بلکه قدرت تفکیک مکانی موردنظر را نیز برآورده نماید. به‌منظور رفع مشکلات فوق الذکر، روشی که به‌تازگی برای تهیه نقشه‌های بزرگ‌مقیاس استفاده گردیده است، اخذ تصویر توسط وسایل پرواز بدون سرنشین یا همان فتوگرامتری هوایی برد کوتاه است.

استفاده از پهپاد نسبت به سایر روش‌های نقشه‌برداری حائز برتری‌هایی است که در زیر به بخشی از آن‌ها اشاره می‌شود.

  • دقت بالا

دقت نسبی و مطلق محصولات تهیه‌شده در این روش وابسته به پارامترهایی نظیر کیفیت و دقت دوربین تصویربرداری، ارتفاع پرواز، دقت تعیین موقعیت ماهواره‌ای و … می‌باشد. با در نظر گرفتن شرایط فوق امکان تهیه نقشه با مقیاس ۱:۲۰۰۰ (دقت مسطحاتی cm4 و ارتفاعی cm8) توسط این روش در این شرکت میسر می‌باشد.

  • سرعت‌بالا

سرعت تهیه نقشه با استفاده از این روش بسیار بالاتر از روش نقشه‌برداری زمینی و فتوگرامتری کلاسیک می‌باشد.با استفاده از این روش بر اساس مقیاس و دقت نقشه موردنیاز ۴۰ الی ۴۰۰ هکتار در روز تهیه نقشه می‌شود. علاوه بر آن زمان تجهیز کارگاه ،زمان دسترسی به نقاط صعب‌العبور، زمان لازم جهت هماهنگی ورود به املاک شخصی و… به‌شدت کاهش می‌یابد.

  • کامل بودن نقشه

برداشت جزئیات در این روش به‌صورت یکپارچه، متراکم و یکنواخت می‌باشد. این ویژگی از به وجود آمدن گپ در نقشه و هم‌چنین تغییر میزان تراکم نقاط برداشتی(اشکال متداول در نقشه‌برداری زمینی) جلوگیری می‌نماید که بنا بر نیاز کارفرما می‌توان ابر نقاط بافاصله cm1 از منطقه تهیه کرد.

  • محصولات متنوع

محصولات تهیه‌شده از این روش دقت و تنوع بالایی خواهد داشت. ازجمله محصولات خروجی می‌توان به اورتوفتو (عکس قائم) باقدرت تفکیک مکانی بالا، ابر نقاط رنگی متراکم و با جزئیات بالا، مدل سه‌بعدی، تصاویر موزاییک شده از منطقه و زمین موردنظر، نقشه­های مسطحاتی و ارتفاعی در فرمت DWG و … بسته به نیاز کارفرما از این روش ایجاد می‌شود.

  • امکان تحلیل و آنالیزهای دفتری

در این روش تصاویر High Resolution رنگی از منطقه اخذ می‌شود. این ویژگی می‌تواند امکان تشخیص عوارض با دقت بالا را ایجاد نماید. هم‌چنین کنترل و بررسی نقشه، امکان اضافه نمودن عوارض نقشه و هم‌چنین تحلیل و آنالیز آن به‌صورت ستادی و با حداقل هزینه میسر می‌شود.

  • تهیه نقشه مناطق صعب‌العبور

ازجمله مشکلات پیش­روی روش نقشه‌برداری زمینی عدم دسترسی به برخی مناطق و هم‌چنین عدم امکان استقرار دوربین‌های نقشه‌برداری و عوامل آن می‌باشد که بعضاً منجر به کاهش دقت و کیفیت نقشه در آن مناطق می‌گردد. محدودیت‌های این روش جهت دسترسی به مناطق مذکور بسیار کمتر از روش‌های متداول دیگر می‌باشد.

کاربردهای فتوگرامتری پهپاد

روش فتوگرامتری پهپاد تقریباً در تمام پروژه‌های تهیه نقشه قابل‌استفاده می‌باشد. ازجمله کاربردهای این روش بدین شرح است:

  • نقشه‌های توپوگرافی

با توجه به اینکه دیتاهای برداشتی توسط این روش به‌صورت یکپارچه و یکنواخت است، لذا منحنی های تراز استخراج‌شده از این نقاط نزدیکی بیشتری با توپوگرافی زمین خواهد داشت. هم‌چنین دقت برداشت جزئیات در نقاط شکست، ترانشه ها و سایر عوارض خاص توپوگرافی بسیار بالا خواهد بود.

توپوگرافی مسیر ,شهرستان خواف از استان خراسان رضوی ,شرکت جهان نقشه پرداز

توپوگرافی مسیر جهت طراحی با مقیاس ۲۰۰۰ / ۱ شهرستان خواف از استان خراسان رضوی توسط شرکت جهان نقشه پرداز
  • نقشه‌های شهری

ورود به املاک، تعیین خط تفکیک آپارتمان‌ها و برداشت عوارض آن‌ها همیشه از مشکلات اصلی تهیه نقشه‌های شهری به روش زمینی بوده است که این محدودیت درروش فتوگرامتری پهپاد به حداقل ممکن کاهش می‌یابد. هم‌چنین امکان تشخیص عوارضی هم چون مبلمان شهری در این روش به‌سادگی و با دقت بالا صورت می‌گیرد.

نقشه شهری, سازمان دامپزشکی تهران,پهپاد فتوگرامتری

نقشه شهری محدوده سازمان دامپزشکی تهران, شرکت جهان نقشه پرداز
نقشه شهری محدوده سازمان دامپزشکی تهران تهیه شده توسط شرکت جهان نقشه پرداز
  • نقشه‌برداری معدن

از تصاویر و نقشه های این روش می‌توان در مطالعات مکان‌یابی و جانمایی طرح های معدنی استفاده نمود. هم‌چنین داده های برداشت شده از این روش، به دلایل ذکرشده می‌تواند معیار دقیق‌تری برای محاسبه حجم عملیات خاک‌برداری، باطله برداری، تهیه مقاطع عرضی، تسطیح زمین و یا برداشت و پیاده‌سازی ابنیه و تأسیسات معدنی می‌باشد. در این روش حتی می‌توان نقاط ارتفاعی واقع در پله های استخراج با شیب حدود۹۰ درجه را به‌صورت ابر نقاط برداشت نمود.

مدل سه بعدی ,معدن گلگهر سیرجان ,uav,پهپاد فتوگرامتری

مدل سه بعدی تهیه شده از معدن گلگهر سیرجان توسط شرکت جهان نقشه پرداز
  • برداشت کریدوری

ازجمله قابلیت‌های این روش برداشت عوارض کریدوری نظیر انواع راه‌ها، خطوط ریلی، آبریزها، کانال‌ها و هم‌چنین تهیه نقشه جهت طراحی این خطوط می باشد.

برداشت کریدوری,قسمتی از پروفیل عرضی مسیر ,uav,جهان نقشه پرداز,پهپاد فتوگرامتری

برداشت کریدوری و قسمتی از پروفیل عرضی مسیر در شهرستان خواف از استان خراسان رضوی توسط شرکت جهان نقشه پرداز
  • مدیریت بحران و اهداف تحقیقاتی

یکی از سریع‌ترین روش های جمع آوری اطلاعات از مناطق بحرانی در مواقع سیل، زلزله، آتش‌سوزی جهت مدیریت بحران­، محاسبه حجم خسارات و اولویت بندی و برنامه‌ریزی امدادرسانی، جستجو و نجات بازماندگان و… استفاده از پهپاد می‌باشد. هم‌چنین بهره‌گیری از این تکنولوژی روش مناسبی جهت اهداف تحقیقاتی و مطالعاتی است.

اورتوفتو,uav,پهپاد فتوگرامتری,شرکت جهان نقشه پرداز

اورتوفتو تهیه شده با پهپاد توسط شرکت جهان نقشه پرداز

 

نمونه پروژه های انجام شده توسط شرکت مهندسین مشاور جهان نقشه پرداز

کاداستر شهری

  • شهر سجاس از شهرستان خدابنده در استان زنجان.
  • شهر گوجان در نزدیکی شهرکرد از استان چهارمحال بختیاری.
  • شهر علی‌آباد کتول در نزدیکی گرگان از استان گلستان.

کاداستر روستایی

  • روستای سراب خدابنده.
  • روستای خنلیفه حصار و میلان ابهر.
  • روستای پیرگاو گل خدابنده.
  • روستاهای دیگر به تعداد حدود ۲۰ روستا

توپوگرافی و محاسبه احجام

  • توپوگرافی تپه‌ماهور و کوهستان بالغ‌بر دو هزار هکتار در استان‌های زنجان و خراسان رضوی.
  • توپوگرافی مسیر راه به طول ۱۰ کیلومتر با مقیاس ۵۰۰ /۱ واقع در آذربایجان شرقی شهرستان میانه به باند ۱۰۰ متر.
  • پروژه گودبرداری در شهر رودهن تهران جهت طراحی و محاسبه حجم عملیات خاکی.
  • پروژه نقشه‌برداری توپوگرافی معدن گلگهر ۵ سیرجان جهت محاسبه حجم عملیات خاکی.
  • توپوگرافی مسیر جهت طراحی با مقیاس ۲۰۰۰ / ۱ به طول ۲۲ کیلومتر باند ۳۰۰ متر واقع در شهرستان خواف از استان خراسان رضوی.
  • برداشت حدود ۳۸ کیلومتر اتوبان مشهد باغچه حدفاصل عوارضی مشهد و ملک‌آباد به باند ۱۲۰ متر.

طرح هادی روستایی

۲ دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید