اخبار ژئوماتیک

نقشه برداری از بزرگ ترین و تنها غار نمکی شرق کشور به اتمام رسید

نقشه برداری از غار
آموزش نقشه برداری آپسیس

به گزارش خبرنگار مهر؛ مدیر دفتر نمایندگی انجمن غار و غارشناسی ایران در نشستی خبری که ظهر امروز در اداره کل حفاظت محیط زیست استان برگزار شد با اشاره به اقدامات این گروه بین لمللی گفت: هیئت متخصصان غارنورد بین المللی به منظور بررسی اقلیم و نقشه برداری از غار «بتون» با همکاری انجمن غارشناسی ایرانیان و باشگاه غارنوردی کاوشگران و هیئت کوهنوردی شهرستان سرایان در روزهای پنجم تا هفتم ماه جاری نقشه برداری مشترک از غار بتون سرایان را پایان بردند.

وحید اشرفی گفت: این هیئت همچنین در مدت سه روز از غار «کرکس» که رکورددار بزرگترین غار شرق کشور است نقشه برداری کردند و پس از پیمایش و تحقیق یک روزه در غار «اسلام قلعه» در ۶۰ کیلومتری جنوب کشور از عمیق ترین و تنها غار نمکی شرق کشور به نام «بتون» در مدت سه روز نقشه برداری کردند.

هدف هیئت بین الملل غارنوردی بنیان گذاری دوستی ها است

سرپرست هیئت متخصصان غارنورد بین المللی پس از بیان تاریخچه شکل گیری اردوی کاوش و نقشه برداری بین المللی اعلام کرد: بنیان های دوستی این هیئت در سال ۲۰۱۳ و در تونس با حضور شرکت کننده هایی از تونس، الجزایر و ایران شکل گرفت و قصد اصلی ما از حضور و تشکیل این هیئت دوستی هایی است که در آینده قرار است بنیان نهاده شود.

الکسی ژولوف با ابراز خرسندی از حضور در شهر مقدس مشهد گفت: از رویداد کاوش و نقشه برداری بین المللی در شهر مشهد و برای نخستین بار در شرق کشور بسیار خرسندم.

رییس فدراسیون غارشناسی منطقه بالکان این اقدام اکتشافی و تحقیقاتی را بدون همکاری به هنگام ادارات و نهادهای مرتبط غیر ممکن دانست و گفت: کاوش و نقشه برداری به خوبی سازماندهی شده بود که این امر در  کیفیت تحقیقات و کسب نتایج بهتر موثر است.

هیئت متخصصان غارنورد بین المللی متشکل از متخصصان و غارنوردان کشورهای لهستان، بلغارستان و رومانی نقشه برداری از بزرگترین غار شرق کشور را پایان دادند.

آیین نامه حفاظت غار ها در حال تدوین است

مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی در این خصوص بیان کرد: آیین نامه حفاظت از غارها به منظور همراه کردن نحوه کار با اصول بین المللی در حال تدوین است و به محض انجام اجرایی خواهد شد.

حمید صالحی در ادامه به اهمیت وجود غارها، سلامتی آن تاکید کرد و در باره رابطه بین غار و اقتصاد توضیح داد: غارها مهم ترین زیستگاه خفاش ها به شمار می آیند و از آن جا که خفاشان محل اصلی زیست این گونه جانوری مفید برای کاهش شدید آفت ها است باید به حفاظت از غارهای بهای بیشتر داد.

وی تصریح کرد: برای غارها نمی توان بحث گردشگری تعریف کرد اما می توان از آن به عنوان طبیعت گردی یاد کرد.

صالحی غارها را زیست بوم های حساس توصیف کرد و گفت: وجود کوچکترین عنصر خارجی در غار فرآیند زیستی آن را مختل می کند از این رو زباله های انسانی حتی آثار آنی همچون نور فلاش دوربین عکس برداری برای غارها و موجودات درون آن مخاطره آمیز است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی ظرفیت غارها برای توریسم درمانی را خارج از طاقت و توان آن منطقه دانست و اظهار کرد: صرفه حفاظت از غارها و تداوم حیات طبیعی بدون حضور موجود خارجی بسیار بیشتر از بهره برداری منفعت طلبانه از غارها است.

منبع: خبرگزاری مهر

نویسندهمدیر سایت

دیدگاهتان را بنویسید