ژئوماتیکمصاحبه آپسیس

مصاحبه آپسیس با بازرگانی امیر | مهندس کاوه نسیمی

بازرگانی امیر نماینده رسمی سندینگ و ساوت در ایران
آموزش نقشه برداری آپسیس

مصاحبه آپسیس با بازرگانی امیر

همیشه و از همان زمان دانشجویی با رنگِ سازمانی زردِ خوش رنگشون مثل یک نگین در همایش ها و نمایشگاه ها به چشم می آمدند. از زمانی که در غرفه شون آخرین تکنولوژی روز یعنی گیرنده های تک فرکانسه را داشته اند معلوم و مشخص بود که متفاوتند. یادمه زمانی که دلار خیلی گرون شد، توانِ خرید دوربین برای خیلی ها سخت شد. درست همین موقع ها بود که توتالهایی رو با قیمت خیلی کم وارد کردند. درسته که مثه اون توتال خوبا نبود اما تو تحریما گره از کار خیلی ها باز کرد. خیلی دوست داشتم تو نمایشگاه ها برم تو غرفه شون و باهاشون حرف بزنم اما من یه دانشجو ترمِ پایین بودم و تازه دانشگاه ما که نهایتاً در اختیار ما یه تئودولیت تِ ۲ یا تِ ۱۶ میذاشت و من از تکنولوژی روز سر در نمیآوردم. تا اینکه زمان گذشت و گذشت و از نزدیک با یکی از کارمنداشون آشنا شدم. همین آقایی که قراره مصاحبشون رو در ادامه بخونید. حالا دیگه من سالها بود که درسم تموم شده بود و برای خودم کسب و کاری راه انداخته بودم و ایشون کارآموز یکی از دوره ها ما بود. بدون اغراق در همون چند لحظه اول جذب صحبت کردنشون شدم. یادمه اون موقع ها یه گارد خاصی نسبت به افرادی داشتم که تو کار فروش هستند و فکر میکردم اینکه با آدم خوبن بخاطرِ اینه که میخان به آدم دستگاه بفروشن. از همون روزا بود که بهم گف مهندس ما همه بچه هامون همینجوری ان. صمیمی ان. صاف و ساده. بی کلک. بعد از اون روزا خیلی کارها با کمک هم انجام دادیم که فکر میکنم به رشد رشتمون بیشتر کمک کرد. واقعا هم مثه همون روزای اول واسم متفاوتن. فکنم بیشتر از یه مقدمه خودمونی حرف زدم.  بنظر وقتشه کم کم بریم سراغ مصاحبه.

آپسیس: خودتان و شرکتتان را معرفی کنید. در مورد سوابق کاری و دوران تحصیلی خود قبل از ورود به دانشگاه تا به امروز توضیح دهید؟

کاوه نسیمی: ضمن تشکر از مجموعه رسانه ای آپسیس اینجانب کاوه نسیمی فارغ التحصیل رشته نقشه برداری دانشگاه سراسری زنجان سال  ۱۳۸۶ و دکترای مدیریت سال ۱۳۹۲ از دانشگاه شریف هستم.

قبل از ورود به مجموعه بازرگانی امیر سوابق اجرائی متعددی در پروژه های نقشه برداری منجمله کمپانی توتال فرانسه در پارس جنوبی و شرکت هیوندای کره جنوبی داشته ام.

آپسیس: چرا حرفه نقشه برداری و فروش تجهیزات نقشه برداری را انتخاب نمودید؟ چگونگی ورودتان به این حرفه رو شرح بدین، آیا ورود به این حرفه با داشتن دید قبلی بوده است؟

کاوه نسیمی: انتخاب رشته نقشه برداری جهت مرحله اول تحصیلات تکمیلی اینجانب با توجه به علاقه شخصی انتخاب محیط کاری بود. در بدو امر با توجه به اینکه به دنبال پویایی و مسئولیت پرتحرک و پر مخاطره بودم لذا شرایط حاکم بر حرفه نقشه برداری را مطابق علایق ذاتی خود میدیدم، اگرچه بعد از چند سال کار اجرائی در کارگاه های نقشه برداری قدری نقطه نظراتم تغییر کرد.

آپسیس: اگر دوباره به گذشته باز می گشتید آیا باز هم در حوزه نقشه برداری مشغول به کار می شدید؟

کاوه نسیمی: قطعاً چرا که موفقیت خود را مدیون تجربیات کسب شده در حوزه علوم ژئوماتیک میبینم.

آپسیس: از چه سالی بازرگانی امیر تأسیس شده است؟

کاوه نسیمی: سال ۱۳۵۸ و هم اکنون با ورود به دهه چهلم فعالیت خود به عنوان قدیمیترین مؤسسه ارائه تجهیزات نقشه برداری در ایران میباشد.

آپسیس: از سوابق خدماتی و فروش بازرگانی امیر بگویید. عمده فعالیت های بازرگانی امیر چیست؟

کاوه نسیمی: در بدو تأسیس بازرگانی امیر عاملیت فروش شرکت ایران نگار (محصولات زایس آلمان شرقی) و شرکت اوزان (محصولات ویلد-کرن سویس) بود. با توجه به محدودیت های تجاری بیشمار آن زمان به لحاظ شرایط جنگ تحمیلی و مشکلات تامین ارز کالاهای وارداتی، عمدتاً دستگاه های نقشه برداری از طریق اتحادیه صنف لوازم مهندسی و سایر نهادهای دولتی و با صدور حواله فروخته می شد. بعد از اتمام جنگ و بهبود نسبی فضای کسب و کار، بازرگانی امیر در سال ۱۹۹۰ میلادی طی قراردادی رسمی به عنوان نمایندگی رسمی کمپانی تایس (THEIS) آلمان فعالیت خود را گسترش داد. پس از کسب موفقیت های بیشمار در فروش تجهیزات این کمپانی, در سال ۲۰۰۰ میلادی مجموعه محصولات برند CST/berger آمریکا را به سبد فروش خود اضافه نمود.

مهندس منوچهر همایون نژاد موسس بازرگانی امیر به اتفاق مهندس شاکر حسینی مدیر فروش شرکت مسبار در دانشگاه تهران سال 1371

مهندس منوچهر همایون نژاد موسس بازرگانی امیر به اتفاق مهندس شاکر حسینی مدیر فروش شرکت مسبار در دانشگاه تهران سال ۱۳۷۱

دو سال بعد در سال ۲۰۰۲ میلادی با عقد قرارداد با بزرگترین کمپانی تولید کننده تجهیزات نقشه برداری آن زمان در چین (شرکت SOUTH) اقدام به عرضه محصولات این برند در ایران نمود و در سال ۲۰۰۷ با آغاز فعالیت شرکت SANDING به عنوان زیر مجموعه برند SOUTH فروش و خدمات پشتیبانی تولیدات این برند را در ایران آغاز نمود.

البته فعالیت مجموعه بازرگانی امیر صرفا در حوزه علوم ژئوماتیک محدود نشده و در خصوص سایر تجهیزات اندازه گیری بخصوص در سیستم های کنترل هوشمند ترافیک ITS نیز فعال است.

آپسیس: در مورد فعالیت های تحقیقاتی، اجرایی و توسعه که بازرگانی امیر انجام داده است، کمی صحبت بفرمایید؟

کاوه نسیمی: البته همانطوریکه مستحضرید چهارچوب و اصولِ مؤسساتی که در زمینه واردات و عرضه محصولات کمپانی های خارجی فعال هستند، تمرکز بر فروش و خدمات پشتیبانی شامل آموزش تخصصی و سرویس پشتیبانی مطلوب (تعمیرات و کالیبراسیون) می باشد. اما با توجه به سیاست های مدیریتی این مجموعه در اعتلای روز افزون علوم ژئوماتیک و حمایت از متخصصین و نهادهای آموزشی، تحقیقاتی و تولیدی این بازرگانی فعالیت های گسترده ای داشته است. منجمله آنها می توان به انتقال دانش فنی ساخت و مونتاژ ترازیاب های کمپانی تایس آلمان به شرکت صنایع الکترو اپتیک اصفهان، پروژه های متعدد تحقیقاتی تعیین موقعیت ماهواره ای با دانشگاه ها منجمله دانشگاه صنعتی اصفهان، راه اندازی اولین مرکز تست و کالیبراسیون فاصله یاب های برد بلند در ایران، اردوهای متعدد آموزشی و تحقیقاتی در دانشگاه ها و مؤسسات آموزش عالی کشور و … اشاره نمود.

آپسیس: عوامل موثر در موفقیت بازرگانی امیر چه بوده؟

کاوه نسیمی: به عقیده بنده این سؤال را باید از مشتریان و مخاطبین ما پرسیده شود. ولی به عقیده بنده به عنوان عضوی کوچک از این مجموعه، رمز ماندگاری و موفقیت بازرگانی امیر بعد از ۳۸ سال، صداقت و شفافیت – عرضه محصولات با کیفیت و تکنولوژی به روز و در نهایت رویکرد تخصصی در امور خدمات پیشتبانی مشتمل بر آموزش تخصصی و سرویس خدمات مطلوب است.

آپسیس: در حال حاضر چه محصولات و خدمات جدیدی را ارائه می دهید؟

کاوه نسیمی: مجموعه سبد محصولات این بازرگانی در زمینه تجهیزات نقشه برداری, همواره دستگاه هایی با تکنولوژی به روز است. برای مثال می توان به توتال استیشن های SOUTH و SANDING با برد بدون منشور ۱۰۰۰ متر و جی پی اس های مالتی فرکانس SOUTH با تکنولوژی های منحصر بفرد نام برد.

آپسیس: تجهیزات نقشه برداری بازرگانی امیر چه تفاوتی با بقیه شرکت ها دارد؟

کاوه نسیمی: اگر مقصود شما وجه تمایز محصولات SOUTH و SANDING با بقیه برند های مشابه هست، بیان این موضوع از طرف بازرگانی امیر به لحاظ رعایت اصول حرفه ای جایز نمی باشد. بهترین راه جویا شدن و بررسی نقاط قدرت و احیاناً ضعف از خریداران محصولات SOUTH و SANDING است که تجربه کار با انواع تجهیزات با برندهای مختلف را دارند. از طرفی دیگر ارائه خدمات پشتیبانی مطلوب شامل آموزش و راه اندازی تجهیزات و توانایی انجام سرویس تعمیرات و کالیبراسیون دستگاه های ارائه شده به عنوان یکی از ارکان فعالیت مجموعه هایی هست که به عنوان نمایندگی انحصاری یا رسمی برند مشخصی در ایران فعالیت می کنند. قطعاً مجموعه توانمندی ها و تفاوت ها در حوزه ارائه تجهیزات نقشه برداری علاوه بر تمایز کیفی محصول، مبتنی بر خدمات شرکت ارائه کننده می باشد.

آپسیس: برخی از همکاران و نقشه برداران به دلیل وجود مسائل یا مشکلات مالی و اقتصادی، به خرید تجهیزات نقشه برداری دست دوم و کارکرده و یا اجاره توتال استیشن تمایل دارند، در چنین شرایطی شما چه توصیه ای برای این دوستان دارید؟ رعایت چه نکاتی در هنگام خرید تجهیزات دست دوم و یا اجاره آن ضروری است؟

کاوه نسیمی: اساساً بازرگانی امیر به دلیل ماهیت فعالیت به عنوان نمایندگی رسمی، هیچ گونه فعالیتی در زمینه خرید و فروش دستگاه های مستعمل و یا اجاره ندارد. متأسفانه همانطوریکه فرمودید با توجه به محدودیت های مالی همواره خرید و فروش دستگاه دست دوم به عنوان یکی از گزینه های پیش روی مهندسین نقشه بردار قرار داشته و به همین دلیل توتال یا جی پی اس های ایستگاهی به عنوان یک کالای سرمایه ای نزد نقشه برداران تلقی می گردد. متاسفانه برخی از دستگاه های مستعمل فاقد تاریخچه مشخص مالکیت و سوابق تعمیراتی هستند که این امر موجب بروز مشکلات بیشماری برای خریداران این قبیل دستگاهها گردیده، ضمناً متأسفانه افرادی سود جو به بهانه اینکه خرید دستگاه با برند چینی به صلاح نیست و با الفاظی همچون “جنس چینی آشغاله و مشتری اول و آخرش خودتی” دستگاه دست دوم با تکنولوژی و زمان ساخت یک دهه پیش با قیمتی مشابه و بعضاً گرانتر را به مشتری می فروشند. جالب اینجاست که بعضاً در فضاهای مجازی نیز اقدام به تخریب برندها و محصولات مطرح SOUTH و SANDING می کنند.

بد نیست برای مثال به یک موردی که خودم به عینه در یکی از گروه های تلگرامی دیدم اشاره کنم. چند وقت پیش شخصی با بیان اینکه دوستان بین خرید دستگاه توتال دست دوم برندی اروپایی سال ساخت ۲۰۰۷ و آکبند سندینگ کدوم یک رو پیشنهاد میکنند کامنت های مختلفی رو دریافت نمود. یکی می گفت مثل اینکه بنز قدیمی رو با پراید صفر مقایسه کنی،  یکی میگفت فقط برند X، یکی میگفت من چند سال سندینگ دارم انصافا راضی ام و… تا اینکه شخصی کامنت جالبی گذاشت گفت سندینگ نخر اصلا آشغاله عمر مفیدش کمه!! اینجا بود که مجبور شدم ازشون بپرسم معنی و مفهوم عمر مفید دستگاه توتال استیشن رو تعریف کنند و اصلاً بگویند کدوم شرکت جدول عمر مفید برای محصولاتشون دارد! پاسخ های این عزیز خیلی جالب بود. اول از من خواستن بگم دستگاه سندینگ چند سال کار میکنه که در پاسخ گفتم اولین توتال سندینگ فروخته شده در سال ۱۳۸۷ متعلق به اقای مهندس حیاتی بوده که هنوز هم برای سرویس کالیبراسیون دوره ای مراجعه میکنند، و بعد گفتن پس از مدتی توتال سندینگ دچار افت فاصله طولیابی میشه! که باز در پاسخ پارامترهایی که در افت طولیابی میشه رو براشون توضیح دادم و گفتم که نه تنها این موضوع برای سندینگ بلکه برای هر برند دیگری هم ممکنه بوجود بیاد که با انجام تنظیمات EDM قابل رفع است، خلاصه اینکه بعد از پرسش و پاسخ های طولانی ایشان همچنان بدون توجیه علمی اصرار داشتن که توتال سندینگ دستگاه قابل اعتمادی نیست و در خاتمه از ایشان پرسیدم سریال دستگاه سندینگی رو که این مشکلات رو داشته اعلام کنند که در پاسخ گفتن یه مدت کوتاهی باهاش کار کردند، بعدش فروختند و سریالش رو ندارند!

آپسیس: پنج تا از برندهای مورد علاقه خود رو بفرمایید و دلیل این علاقه مندی را بفرمایید.

کاوه نسیمی: جدا از محصولات ساوت و سندینگ علاقه شخصی اینجانب بدون تردید به مجموعه محصولات کمپانی های تریمبل، تاپکون و سوکیا به عنوان برندهای پیشرو در حوزه معرفی تکنولوژی های نوین صنعت ژئوماتیک میباشد. برای مثال برند تریمبل اولین عرضه کننده تکنولوژی مولتی فرکانس گیرنده های ماهواره ای است و برند تاپکون و سوکیا اولین توتال استیشن برد بلند لیزری (تا ۲ کیلومتر بدون منشور)  را در کارنامه خود دارد.

آپسیس: در مورد دغدغه های فروش تجهیزات نقشه برداری توضیح دهید. برای نمونه می دانیم یکی از مسائل وارد کردن تجهیزات نقشه برداری بحث ممنوعیت وارد کردم رادیو مودم هست. نظر خود را در این موضوع بفرمایید.

کاوه نسیمی: متأسفانه کلیه نمایندگان رسمی تجهیزات نقشه برداری با مشکلات عمده ای در واردات دست به گریبان هستند. علاوه بر موضوع رادیو مودم که اشاره فرمودید، موضوعات تخصیص ارز مبادله ای، وارد کنندگان غیر رسمی، عدم آشنائی و سردر گمی خریداران در انتخاب محصول مورد نیاز و… اشاره نمود.

هم اکنون عمده مشکلی که با آن مواجه هستیم سر درگمی خریداران در انتخاب برند و نوع دستگاه است. همانطوریکه به آن اشاره کردم مهمترین موضوعی که نقشه برداران میبایست به آن توجه مضاعف کنند توانایی شرکت فروشنده در ارائه خدمات پس از فروش است.

برای مثال به موضوع کالیبراسیون و خدمات پشتیبانی اشاره کنم. همانطوریکه مستحضرید تعداد متنابهی شرکت تجهیزاتی در فضای حقیقی یا مجازی مشغول به فعالیت بوده و بخشی از آن ها با تبلیغات گسترده ای مبتنی بر ارائه خدمات تعمیرات و کالیبراسیون مجهز به دستگاه های کلیماتور یک تا چند محوره به تمامی برندها و دستگاهها، صدور برگه گواهی کالیبراسیون و … سعی بر جذب مشتری و مخاطب بیشتر دارند. این در حالیست که انجام مراحل کامل تست و کالیبراسیون مبتنی بر گذراندن دوره های تخصصی در محل کارخانجات تولید کننده بوده و علاوه بر دستگاه کلیماتور که مربوط به کنترل و تنظیم قسمت زوایای دستگاه میباشد، جهت تست و کالیبراسیون بخش فاصله یابی EDM به انواع تجهیزات تخصصی دیگر منجمله آشکارساز تصویری جهت هم محوری لیزر با محور تلسکوپ، انواع اسیلوسکوپ، Testbox های استاندارد جهت تنظیم ولتاژ و… نیاز بوده که به غیر از دستگاه های متعارف از قبیل اسیلوسکوپ بقیه توسط کارخانه سازنده جهت دستگاه های مشخص به صورت اختصاصی تولید و در اختیار شبکه نمایندگان رسمی در هر کشور و با ارائه دستورالعمل های خاص تعمیراتی قرار می گیرد.

به دلایل مذکور قطعا هیچ شرکتی توانایی ارائه خدمات سرویس و کالیبراسیون جامع (بخش زاویه یاب و بخش فاصله یاب) به تمامی برندهای موجود را نداشته و این امر موجب بروز مشکلات بیشمار برای خریدارانی است که به این قبیل تبلیغات غیر واقع توجه و اعتماد می کنند.

به این دلیل این بازرگانی و نمایندگان مجاز سایر برندها عملا مسئول ارائه خدمات پشتیبانی به برندهای خود هستند و توصیه می نمایند که خریداران با اشراف کامل به این موضوع صرفاً کالای مورد نظر را مستقیماً یا از طریق عاملیت های نمایندگی مجاز مربوطه خریداری  نمایند.

آپسیس: نظر شما در خصوص تعمیر کاران تجربی و دوره دیده کمپانی ها چیست؟

کاوه نسیمی: عمده تجربه این تکنسین های محترم مربوط به زمان همکاری آنها با نمایندگان رسمی بوده است که بنا به زمان و دوره مذکور از طریق آن شرکت ها به کمپانی های مربوطه جهت دوره آموزشی تعمیرات اعزام گردیده اند. قطعا این قبیل تعمیرکاران توانایی با فرض دسترسی به قطعات یدکی و تجهیزات تست استاندارد، قطعاً توانایی ارائه سرویس به محصولات دوره ای که در آن حضور داشته اند را دارا می باشند.

آپسیس: بحث روز یا فناوری نوین در نقشه برداری چیست؟ بازرگانی امیر چه اقداماتی در این زمینه انجام داده است.

کاوه نسیمی: مباحث گوناگونی و گسترده ای در این مقوله وجود دارد. برای مثال می توان به سیستم های پهپاد و نقشه برداری هوائی، LIDAR، گیرنده های تعیین موقعیت ماهواره ای تک Rover با دقت بالا بی نیاز از اتصال به ایستگاه های دائم و ارتباط رادیویی با Base، دوربین های فراطیفی، نسل جدید اسکنرهای لیزری اشاره نمود. در خصوص اقدامات این بازرگانی در تأمین این قبیل فن آوری ها، اقدامات مثبتی صورت گرفته و امید است به زودی شاهد انتشار اخبار آن باشیم.

آپسیس: نظر شما در مورد نسل جدیدی که وارد رشته مهندسی نقشه برداری شده اند چیست؟ آیا به آنها امیدوار هستید؟

کاوه نسیمی: قطعاً میبایست به این نسل از مهندسین جوان امید داشت و به آنها اعتماد کرد. با توجه به پیشرفت های روز افزون علوم ژئوماتیک و نیاز به این علم در اکثر صنایع و زیرساخت ها، مهندسین جوان رشته نقشه برداری نیازمند حمایت حداکثری از طرف مراکز دانشگاهی، تحقیقاتی و صنعتی و سایر نهادها و موسسات ذیربط میباشند.

آپسیس: وضعیت حال حاضر نقشه برداری و فعالیت های وابسته به آن در ایران را در مقایسه با کشورهای دیگر چگونه می بینید؟ آیا پیشرفت و رشد محسوسی داشته ایم؟ در چه بخش هایی؟

کاوه نسیمی: شما این سؤال را خیلی کلی مطرح کردید. اگر منظور مقایسه با کشورهای هم رده و در محدوده جغرافیایی خاورمیانه و یا آفریقایی باشد جواب مثبت است. توسعه کمی و کیفی رشته نقشه برداری در مؤسسات آموزش عالی، توانمندی متخصصین نقشه برداری در بهره گیری از دانش و تجهیزات به روز، گسترش زیر ساخت های علوم ژئوماتیک مانند شبکه ایستگاه دائم ملی، منجمله این پیشرفت هاست.

آپسیس: بزرگترین آرزوی شما در حوزه ژئوماتیک که از شنیدن خبر محقق شدن آن خوشحال می شوید چیست؟

کاوه نسیمی: با توجه به ماهیت فعالیت این مجموعه قطعاً رفع کامل محدودیت های تحریم و امکان ورود سایر برندهای مطرح تولید کننده تجهیزات به کشور

آپسیس: پیشنهادات شما برای بهبود وضعیت نقشه برداری در داخل کشور چیست؟ در چه بخش هایی نیاز به سرمایه گذاری بیشتر داریم؟ سخت افزاری؟ نیروی انسانی؟

کاوه نسیمی: ایجاد تشکل های حرفه ای نقشه برداری، ارتقاء دانش فنی و حرفه ای مهندسین، حمایت از فارغ التحصیلان جوان، به روز رسانی منابع علمی، برگزاری سمینارهای تخصصی و دوره های بازآموزی، تقویت انجمن های علمی و NGO ها، استفاده از ابزار و تجهیزات مدرن

آپسیس: در کنار حرفه نقشه برداری به چه فعالیت‌هایی می‌پردازید؟ و چقدر برای فعالیت‌های غیرتخصصی وقت می گذارید؟

کاوه نسیمی: معمولاً خیلی کم به انجام امور و فعالیت های متفرقه میپردازم. علاقه شخصی زیادی به عکاسی و گشت و گذار در طبیعت کویر دارم.

آپسیس: به دوستانی که میخواهند در زمینه فروش و تعمیرات تجهیزات نقشه برداری فعالیت داشته باشند چه پیشنهادی دارید و اینکه چگونه می توانند وارد این حیطه کاری شوند؟

کاوه نسیمی: فکر کنم پاسخ این سؤال شما رو مفصل قبلاً دادم. شروع فعالیت در این حرفه بصورت تخصصی مستلزم کسب تجربه و دانش فراوان است و قطعاً فعالیت مضاعفی را طلب می کند. حقیقتاً با توجه به جو عمومی حاکم بر اقتصاد کشور و مشکلات متعددی که بخش بازرگانی با آن روبروست عزیزانی که قصد ورود به این حرفه را دارند با چالش های بزرگی مواجه خواهند بود. اگر چه به قول قدیمیها کار نشد نداره!

آپسیس: نظرتون رو درمورد رسانه آپسیس بفرمایید؟ و اینکه چه پیشنهاداتی برای بهتر شدن این رسانه دارید؟ و سخن آخر…

کاوه نسیمی: همیشه و از زمان دانشجویی جای خالی وب سایتی تخصصی و هدفمند در حوزه نقشه برداری احساس می شد، که آپسیس این جای خالی رو پر کرد. بهتون تبریک میگم و ازتون میخاهم که با قدرت به کارتون ادامه بدهید.

دیدگاهتان را بنویسید