ژئوماتیکفتوگرامتری

مشخصات سیستم مورد نیاز برای پردازش تصاویر با نرم افزار فتو اسکن

نرم افزار فتو اسکن
آموزش نقشه برداری آپسیس

اگر به سایت رسمی نرم افزار Agisoft PhotoScan یا به اختصار فتو اسکن مراجعه کرده باشید خواهید دید که صفحاتی را به موضوع سیستم مورد نیاز و توانایی های سخت افزاری یک سیستم کامپیوتری برای پردازش تصاویر و تولید مدل های سه بعدی اختصاص داده است. حداقل ها و سیستم های پیشنهادی پایه و حرفه ای برای پردازش و رندر گرفتن از تصاویر هوایی پهپاد یا سایر تصاویر را به نقل از وب سایت رسمی این نرم افزار در این مقاله با هم بررسی می کنیم.

۱- ظرفیت حافظه رم RAM

در اغلب موارد حداکثر اندازه پروژه ای که می توان پردازش کرد محدود به ظرفیت حافظه RAM موجود است. بنابراین مهم است که سیستمی را انتخاب کنیم که امکان نصب و اضافه کردن RAM مورد نیاز را فراهم کند.

حافظه مورد نیاز

به این نکته باید توجه کرد که مرحله ایجاد هندسه (تولید ابر نقطه متراکم و مش mesh) معمولاً بیشترین حافظه را استفاده می کند، به خصوص وقتی مدل را با کیفیت متوسط Medium یا بالا High می سازیم. برای پردازش تصاویر هوایی نرم افزار فتو اسکن از حالت خاصی از پردازش به نام Height Field استفاده می کند که برای چنین داده هایی روشی بسیار بهینه است. در این حالت امکان پردازش تعداد بسیار زیادی عکس (چند صد تا چند هزار) فراهم است و این در حالی است که با انتخاب حالت هندسی Arbitrary حتی با وجود تصاویر کمتر حجم پردازش ها به شدت بالا می رود.

مصرف حافظه در هنگام توجیه عکس ها معمولاً پایین است، اما گاهی این میزان می تواند برابر یا حتی بیشتر از حافظه مورد نیاز برای ساخت مدل در حالت ابر نقطه یا مدل با کیفیت پایین باشد.

  • توجیه عکس ها

حافظه مصرفی در حین توجیه عکس ها عمدتاً به تعداد عکس هایی که در حال توجیه هستند بستگی دارد و عملاً چندان به رزولوشن هر عکس وابسته نیست.

عکس ها ۱۰۰ ۲۰۰ ۵۰۰ ۱۰۰۰ ۲۰۰۰ ۵۰۰۰ ۱۰۰۰۰
مصرف حافظه ۵۰۰MB ۱GB ۲٫۵GB ۵GB ۱۰GB ۲۵GB ۵۰GB
  • ساخت مدل (در حالت Height Field)

مصرف حافطه در مد Height Field به تعداد عکس ها، رزولوشن آن ها، کیفیت انتخابی و پوشش ها بستگی دارد. وابستگی تعداد عکس ها و قدرت تفکیک آن ها تقریباً خطی است.

در جدول زیر مصرف تقریبی حافظه برای عکس هایی با رزولوشن ۱۲ مگاپیکسل فهرست شده است.

عکس ها ۱۰۰ ۲۰۰ ۵۰۰ ۱۰۰۰ ۲۰۰۰ ۵۰۰۰ ۱۰۰۰۰
کیفیت بسیار پایین ۲۵MB ۵۰MB ۱۲۵MB ۲۵۰MB ۵۰۰MB ۱٫۲۵GB ۲٫۵GB
کیفیت پایین ۱۰۰MB ۲۰۰MB ۵۰۰MB ۱GB ۲GB ۵GB ۱۰GB
کیفیت متوسط ۴۰۰MB ۸۰۰MB ۲GB ۴GB ۸GB ۲۰GB ۴۰GB
کیفیت بالا ۱٫۶GB ۳٫۲GB ۸GB ۱۶GB ۳۲GB ۸۰GB ۱۶۰GB
کیفیت بسیار بالا ۶٫۴GB ۱۲٫۸GB ۳۲GB ۶۴GB ۱۲۸GB ۳۲۰GB ۶۴۰GB
  • ساخت مدل (در حالت Arbitrary)

حالت پردازش Arbitrary برای پردازش اشیای جمع و جور که عمدتاً تصاویر آن ها از روی زمین اخذ شده اند طراحی شده است. می توان برای پردازش مجموعه ای شامل چند صد عکس (اما معمولاٌ کمتر از این تعداد) به کار رود. مصرف حافظه در حالت Arbitrary به تعداد تصاویر، قدرت تفکیک آن ها، پوشش، کیفیت انتخابی و همچنین به شکل جسم یا عارضه بستگی دارد. وابستگی به رزولوشن عکس تقریباً خطی است.

در جدول زیر مصرف تقریبی حافظه برای عکس هایی با رزولوشن ۱۲ مگاپیکسل لیست شده است. لطفاً به این نکته توجه داشته باشید که مصرف حافظه در این مد پردازشی بسیار به نوع شئ ای که پردازش می شود بستگی دارد.

عکس ها ۲۰-۵۰ ۱۰۰ ۲۰۰ ۵۰۰
کیفیت بسیار پایین ۱۰۰MB – 300MB ۱۵۰MB – 450MB ۳۰۰MB – 1GB ۱GB – 3GB
کیفیت پایین ۵۰۰MB – 1.5GB ۷۵۰MB – 2.2GB ۱٫۵GB – 4.5GB ۴GB – 12GB
کیفیت متوسط ۲GB – 6GB ۳GB – 9GB ۶GB – 18GB ۱۵GB – 45G
کیفیت بالا ۸GB – 24GB ۱۲GB – 36GB ۲۴GB – 72GB ۶۰GB – 180GB
کیفیت بسیار بالا ۳۲GB – 96GB ۴۸GB – 144GB ۹۶GB – 288GB ۲۴۰GB – 720GB
  • ساده سازی مدل

میزان حافظه مورد نیاز برای ساده کردن مدل فقط به تعداد اولیه پلیگون ها بستگی دارد. به تعداد نهایی وجه ها بستگی ندارد، بنابراین شکستن مرحله ساده سازی مدل به مراحل کوچک، به کاهش مصرف مموری یا حافظه کمکی نخواهد کرد.

وجه ها (میلیون) ۱ ۵ ۱۰ ۲۰ ۵۰ ۱۰۰ ۲۰۰ ۵۰۰
مصرف حافظه ۱۲۸MB ۶۴۰MB ۱٫۳GB ۲٫۵GB ۶٫۲GB ۱۲٫۵GB ۲۵GB ۶۳GB

۲- CPU یا واحد پردازش مرکزی

الگوریتم های بازسازی هندسه های پیچیده برای انجام پردازش به منابع محاسباتی زیادی احتیاج دارند. برای این منظور استفاده از سی پی یو های چند هسته ای بسیار سریع (بالاتر از ۳GHz) توصیه می شود.

۳- GPU یا واحد پردازش گرافیکی

نرم افزار Agisoft PhotoScan در مراحل تطبیق تصاویر و تولید ابر نقطه متراکم از توانایی سرعت بخشیدن به پردازش ها توسط GPU پشتیبانی می کند. بنابراین استفاده از کارت های گرافیک پیشرفته و قدرتمند که با OpenCL یا CUDA سازگار هستند می تواند سرعت پردازش ها را بالا ببرد.

سخت افزارهای پیشنهادی

کانفیگ پایه

تا ۳۲ گیگ رم

  • CPU: Quad-core Intel Core i7 CPU, Socket LGA 1150 or 1155 (Kaby Lake, Skylake, Broadwell, Haswell, Ivy Bridge or Sandy Bridge)
  • Motherboard: Any LGA 1150 or 1155 model with 4 DDR3 slots and at least 1 PCI Express x16 slot
  • RAM: DDR3-1600, 4 x 4 GB (16 GB total) or 4 x 8 GB – 32 GB total
  • GPU: Nvidia GeForce GTX 980 or GeForce GTX 1080 – optional

کانفیگ پیشرفته

تا ۶۴ گیگ رم

  • CPU: Octa-core or hexa-core Intel Core i7 CPU, Socket LGA 2011-v3 or 2011 (Broadwell-E, Haswell-E, Ivy Bridge-E or Sandy Bridge-E)
  • Motherboard: Any LGA 2011-v3 or 2011 model with 8 DDR4 or DDR3 slots and at least 1 PCI Express x16 slot
  • RAM: DDR4-2133 or DDR3-1600, 8 x 4 GB (32 GB total) or 8 x 8 GB – 64 GB total
  • GPU: Nvidia GeForce GTX 980 Ti, GeForce GTX 1080 or GeForce TITAN X

کانفیگ بی نهایت قدرتمند!

بیش از ۶۴ گیگ رم

  • برای پردازش حجم زیادی از تصاویر باید از سیستم های مخصوص رندر مانند Intel Xeon Workstation استفاده کرد.
نویسندهحمید غیور

دیدگاهتان را بنویسید