ژئوماتیکفتوگرامتری

لیدار شما را “هر جایی” میبرد

لیدار
آموزش نقشه برداری آپسیس
لیدار، که معمولا به عنوان شناسایی و ردیابی نور شناخته می شود، طی چند سال اخیر به جامعه ژئوماتیک ما وارد شده است. برخی از مردم عملکرد و کارایی اش را تحسین میکنند، در حالی که هنوز هم برای جامعه کم هزینه نیست. بنابراین ممکن است عموم مردم  در مورد این که، به راستی چگونه این تازه وارد، میتواند به نفع کارهای نقشه برداری عمل کند، بسیار کنجکاو شوند؛ و این مقاله قصد دارد برخی از این علامت سوال ها را برطرف کند.
درد سر موجود نقشه برداران در حال حاضر

به طور کلی، خروجی های رتبه نقشه بردار، به عنوان محصولات نهایی شایسته و رضایت بخش برای ارسال رسمی در نظر گرفته می شود. به همین دلیل است که دقت نقشه برداری همیشه موضوع داغ در میان نقشه برداران است. ثانیا، گاهی مشکل، راندمان کار است؛ به ویژه هنگامی که ماموریت در نواحی غیر قابل دسترس یا شامل پوشش گیاهی، انجام میشود. خوشبختانه، فتوگرامتری پهپاد با استفاده از یکی از روش های سنجش از راه دور می تواند به نقشه برداری هوایی جهت دسترسی به مکان های صعب العبور، کمک کند. اما کارکنان، آن را به ویژه در کنترل دقت ارتفاعی، دشوار میدانند؛ مگر اینکه تعدادی نقطه کنترل زمینی برای تنظیمات بیشتر، پس از مثلث بندی هوایی، در نظر گرفته شود. با این حال، اندازه گیری نقاط کنترل زمینی، در مکان هایی مانند مناطق جنگلی و کوهستانی، که نقشه برداری RTK به دلیل نبود سیگنال GPS با مشکل مواجه میشود، خیلی عملی به نظر نمی رسد.

 

لیدار چگونه وارد صنعت نقشه برداری شد؟

بدون شک، مدل رقومی زمین یک خروجی حیاتی است که نقشه برداران عمدتا نگران آن هستند. چگونگی رسیدن به سطح زمین لخت و به دست آوردن نقاط زمین، بزرگترین دردسر برای تمام احزاب، که قصد انجام کارهای نقشه برداری دقیق اشاره شده در بالا را دارند، است. اما هم اکنون، کاربردهای اسکنر لیزری  در حال حرکت، یک گزینه ایده آل برای جهان نقشه برداری است. به عنوان یک روش نقشه برداری جدید، فاصله تا هدف را توسط روشنایی با نور لیزر ارسال شده، اندازه گیری می کند و پالس های منعکس شده را با یک سنسور اندازه گیری میکند که توانایی تعیین موقعیت بسیار دقیق نقطه ای که توسط پرتو لیزر ساخته شده را، با رسیدن به دقت تشخیص در سطح سانتی متر، دارد!  

اعتقاد بر این است که ۱۰ سانتی متر برای بسیاری از وظایف نقشه برداری عالی است. از سوی دیگر، بر خلاف تجهیزات معمولی که فقط داده های مورد نیاز را برداشت می کنند، لیدار بدون تماس در طول کار، داده های ۳ بعدی بیشماری را جمع آوری می کند. سپس  بدلیل ویژگی های گسترده  نفوذ در درختان مخروطی لیدار، نقطه با چگالی بالاتر ممکن میشود که به واسطه آن، نقاط زمینی بسیار بیشتری، به درستی زمین مرجع شده اند.

به عبارت دیگر، نقشه برداران ممکن است انتظارات فراوانی داشته باشند اما اندازه گیری دقیق از طریق لیدار نتیجه میشود؛ و به معنای واقعی کلمه این همان چیزی است که، عنوان ” لیدار شما را هر جایی میبرد “،  سعی دارد بگوید.

یک داستان نقشه برداری لیدار معمولی

به تصاویر زیر نگاه کنید. این یک معدن گرانیت ۳۵ هکتاری است که در واقع اندازه مساحت آن بزرگ نیست. شرکت معدن می خواهد داده های زمینی را بدست آورد و ذخایر معدن کارآمد را ارزیابی کند. بدیهی است که یک نقشه توپوگرافی به شکل مدل رقومی زمین مورد نیاز است. تیم تحقیقاتی آنها اندازه گیری RTK را به طور عمده رد کرد، زیرا این منطقه کوچک دارای افت عمودی تقریبا ۳۰۰ متر و پوشش گیاهی بسیار متراکم بیش از ۸۵٪ است. آنها تصور می کردند که ردیابی سیگنال های ماهواره ای زیر درختان سخت است و در نتیجه راه حل ثابت RTK، یک چالش بزرگ است. بدون گرفتن داده مناسب از طریق اندازه گیری زمین، هیچ راهی برای رسیدن به خروجی های دقیق، همانگونه که انتظار می رود  وجود  ندارد. علاوه بر این، کوهنوردی از لحاظ ایمنی کارکنان قطعا غیرممکن است. بنابراین، به نظر می رسد گزینه منحصر به فرد آنها، لیدار پهپاد مبنا به علاوه دوربین، است.

از کمترین نفرات و زمان، بیشترین استفاده را ببرید؛ در حالی که کم هم زیاد است.

۱ نفر برای هر دو مورد خلبانی پهپاد و عملیات لیدار.

۱ مجموعه از پهپاد، لیدار و دوربین.

نصف روز برای کارهای زمینی، شامل دو پرواز جهت اخذ داده.

۲ روز برای پردازش داده ها، تولید نقشه اورتو فتو، ابر نقطه، مدل رقومی زمین، منحنی میزان و …

محصول نقشه اورتو فتو توسط فتوگرامتری هوایی

 

نمایش ابر نقطه (قبل از حذف پوشش گیاهی)

 

ابر نقطه استخراج شده برای سطح زمین لخت از بدنه کوه

 

مدل ارتفاعی رقومی/ مدل رقومی زمین از طریق طبقه بندی ابرنقطه و حذف تمام اشیا زمینی، خروجی میشود.

 

خطوط منحنی میزان با فاصله ۱ متر ایجاد شده است.

در داستان، انجام عملیات زمینی طی یک نیم روز، سپس پردازش و تایید داده ها در دو روز دیگر، برای شرکت معدن باور نکردنی بود. با این حال، آنها از انواع نتایج دیگر نسبت به تنها نقطه، خط و پلی گون از نقشه برداری مرسوم، لذت بردند. و در آخر، اما نه حداقل، دقت نقشه برداری به خوبی تحت کنترل چگالی نقطه کافی و نیازمند حذف اشیاء زمینی، است.

در نتیجه اسکنر لیزری در حال حرکت، هم اکنون  به یک انتخاب مرسوم برای نقشه برداران، جهت دقت تعیین رتبه نقشه برداری و کارایی شغلی که کاملا در تعادل اند، تبدیل شده است. بنابراین، لیدار را در ذهن خود  نگه دارید، لطفا.

منبع: www.southinstrument.com 


مطالب مرتبط:

۱. فانتوم پرو ۳ در مقایسه با فانتوم پرو ۴ DJI : مروری بر مقایسه کیفیت تصویر (آزمایش ویدئو)
۲. فانتوم ۴ پرو Obsidian : جعبه گشایی و معرفی
۳. فانتوم ۴ پیشرفته در مقایسه با فانتوم پرو ۴ : چهار تفاوتی که لازم است بدانید.


پرنده بدون سرنشین

برای کسب اطلاعات بیشتر درباره دوره آموزشی پردازش تصاویر پهپاد فتوگرامتری کلیک کنید.

دیدگاهتان را بنویسید