ژئوماتیکفتوگرامتری

فتوگرامتری به پهپادهای تجاری می پیوندد

فتوگرامتری، دکتر Christoph Strecha موسس و مدیر عامل Pix4D
آموزش نقشه برداری آپسیس

فتوگرامتری به پهپادهای تجاری می پیوندد

فتوگرامتری در هر دو جنبه­ نرم افزاری و سخت افزاری پیشرفت ­های عظیمی در ۱۵ سال اخیر داشته است. دوربین های دارای قاب بزرگ اختصاصی، به طور فزاینده ای امکان اخذ تصاویر دارای پوشش با دقت رادیومتریکی و هندسی بالا را به منظور بکارگیری توسط نرم افزارهای دارای الگوریتم مناسب و جدید، فراهم نموده است. با بکارگیری نرم افزار انطباق تصاویر چگال، فنی که در بسیاری موارد جایگزین فناوری مرسوم تر Lidar شده است، مدل های سطحی بزرگ مقیاس را با دقت قابل قبول و جزئیات زیاد، از تصاویر اخذ شده تولید می کند.

Microsoft و Vexel، پیشگامان معرفی مدل های ۳ بعدی از فتوگرامتری به حوزه های مرتبط با تجارت هستند. Vexel بر یافتن بهترین سنجنده برای نقشه برداری بزرگ مقیاس و مدل سازی سه بعدی متمرکز شده است، در حالیکه Microsoft با در اختیار داشتن محققین فوق العاده در زمینه های فتوگرامتری و بینایی کامپیوتر، توجه خود را به استخراج مدل ها از تصاویر پوشش دار معطوف نموده است. متحدین آنها اولین مدل های سه بعدی بزرگ مقیاس در دسترس عموم را از طریق نقشه های Bing به خانه ها آورده اند. نقشه های ۳ بعدی (به عنوان مثال سرویس های Google  و  Apple) بطور فزاینده با کیفیت بهتری در دسترس هستند. مدل های سطحی ۳ بعدی نیز که به عنوان جزئی از سامانه ناوبری در خودروها در حال استفاده هستند، تغییرات رو به رشد و گوناگونی کاربردهای فتوگرامتری را به نمایش می گذارند.

اگرچه، بدست آوردن مدل های سطحی بسیار دقیق از انطباق تصاویر چگال همچنان هم از لحاظ نرم افزاری و هم سخت افزاری بسیار گران است، و بنابراین تا حدودی به شرکت های بزرگ تر که هر ۳ تا ۵ سال ناحیه بزرگی را به روز رسانی می کنند، محدود شده است. کاربردها در جایی که به روز رسانی مکرر و یا فوری مدل های سطحی لازم است از این قاعده مستثنی هستند. پاسخگویی در شرایط اضطراری، نظارت بر ساخت و ساز، استخراج معادن رو باز، و نقشه های کاداستر محلی تعداد اندکی از این کاربردها هستند.

راه حل های دیگری در این زمینه ها مورد نیاز هستند، و پهپادهای حرفه ای و تجاری پیشتر خود را به عنوان یک گزینه مطرح نموده اند. در سال پیش رو، تعداد پهپادهای تجاری مورد استفاده در کاربردهای حرفه ای هم از طریق کسب و کارهایی که پهپادهای تجاری را برای اولین بار به خدمت می گیرند و هم توسط آنهایی که ناوگان پهپادهای حرفه ای موجود خود را با افزودن پهپادهای تجاری گسترش می دهند، رشد فوق العاده ای خواهد داشت.

این امر نه تنها بر شرکت های تولید کننده سخت افزار پهپاد تاثیر فوق العاده ای خواهد داشت، بلکه بر شرکت های نرم افزاری نیز اثر خواهد گذاشت. به جای توصیه به مشتریان برای بهبود نتایجشان با بکارگیری سنجنده ها و دوربین های بهتر، شرکت های نرم افزاری نیاز خواهند داشت تا بر توسعه الگوریتم های مناسب تر سرمایه گذاری کنند. با وجود میلیون ها پهپاد تجاری در بازار، پتانسیل عظیمی برای کاربردهای حرفه ای که نیازی به استفاده از بالاترین دقت ممکن ندارند موجود است، اگرچه همچنان امکان صرفه جویی فراوانی را در جریان کارهای صنعتی فراهم می کنند. علیرغم وجود دوربین های دارای سیستم شاتری مدور و یا محدودیت های سخت افزاری، زمانی که پهپادهای تجاری با یک نرم افزار فتوگرامتری کاربر پسند بهینه سازی شده برای تهیه نتایج با کیفیت قابل قبول جفت و جور شوند، هرچه بیشتر به عنوان یک بخش ضروری در هر بسته ابزاری حرفه ای مورد استفاده قرار خواهند گرفت.

دکتر Christoph Strecha موسس و مدیر عامل Pix4D، شرکتی سوئیسی که در زمینه توسعه و بازاریابی محصولات مدل سه بعدی و موزاییک های تصویری قائم در کلاس نقشه برداری مشغول به فعالیت است، می باشد. Strecha درجه دکتری خود را از دانشگاه کاتولیک Leuven (بلژیک) در سال ۲۰۰۸ و تحت سرپرستی پروفسور Luc Van Gool و با پایان نامه ای در ارتباط با برجسته بینی با دید چندگانه دریافت نموده است. او سپس به عنوان یکی از اعضای هیئت ISPRS و در قابل برنامه پسا-دکتری به فعالیت مشغول بوده است. او در سال ۲۰۱۱ Pix4D را تاسیس نموده است.

منبع: gim-international.com

 


مطالب مرتبط:

۱. بکارگیری پهپاد فتوگرامتری برای نقشه برداری از کوهستان ها
۲. rayCloud قدرت درک فتوگرامتری
۳. نرم افزار مبتنی بر فتوگرامتری پهپاد UAV


فتوگرامتری به پهپادهای تجاری می پیوندد

برای کسب اطلاعات بیشتر درباره دوره آموزشی پردازش تصاویر پهپاد فتوگرامتری کلیک کنید.

دیدگاهتان را بنویسید