ژئوماتیکمصاحبه آپسیس

مصاحبه آپسیس با عباس خالقی نژاد مدیر عامل شرکت جهان نقشه پرداز

جهان نقشه پرداز,همایش ژئوماتیک
آموزش نقشه برداری آپسیس
  • خودتان و شرکتتان را معرفی کنید؟

بنده عباس خالقی نژاد هستم، مدیر عامل شرکت مهندسین مشاور جهان نقشه پرداز.

  • شرکت جهان نقشه پرداز در چه سالی تاسیس شده است؟

شرکت سال ۱۳۸۴ تأسیس شده است.

  • شرکت جهان نقشه پرداز در کجا قرار دارد و در چه زمینه هایی فعالیت می کند؟

شرکت جهان نقشه در ابتدای خیابان شریعتی قرار دارد و در کلیه زمینه های نقشه برداری فعالیت می کند. گرید نقشه برداری زمینی رتبه ۲ و فتوگرامتری رتبه ۳ دارد. فعالیت های شرکت در زمینه نقشه برداری زمینی، نقشه های کاداستر زراعی، کاداستر شهری و روستایی، تهیه نقشه توپوگرافی، تهیه بانک اطلاعاتی، سامانه اطلاعات مکانی، عکسبرداری هوایی است. در حال حاضر شرکت سامانه پهپاد فتوگرامتری دارد. هم پرواز انجام می دهیم و هم تهیه نقشه انجام می دهیم. در ضمن در زمینه عکس های در مقیاس های مختلف تهیه شده از فتوگرامتری با سازمان نقشه برداری و سازمان جغرافیایی ارتش همکاری داشته و داریم.

  • هدفتان از شرکت در همایش و نمایشگاه ملّی ژئوماتیک ۹۵ چه بوده و قصد معرفی چه خدماتی را داشتید؟

یکی از اهداف شرکت جهان نقشه پرداز و اکثر شرکت هایی که در همایش و نمایشگاه شرکت می کنند بحث لابی و نشان دادن توانایی های شرکتشان است و اینکه شرکت دایر است و فعالیتش ادامه دارد. چراکه خیلی از شرکت ها هستند که عملاً به صورت یک نام باقی مانده اند و فعالیت خاصی در زمینه نقشه برداری ندارند. بعضاً قدمتشان هم زیاد است. اما خدا رو شکر شرکت جهان نقشه پرداز همواره در زمینه نقشه برداری فعال بوده مخصوصاً با توجه به نیروهای جوانی که در شرکت مشغول هستند و بیشترین موضوع، موضوع حضور جهان نقشه پرداز در عرصه نقشه برداری است. علاوه بر این ما سعی کردیم وارد تکنولوژی جدید نقشه برداری شویم، تکنولوژی هایی که بعضاً شاید خیلی هم سودآوری برای شرکت نداشته باشد و اما ما رسالت خود را در زمینه نقشه برداری می دانستیم که به این سمت و سو برویم. چرا که می دانستیم رفتن شرکت به این سمت و سو و عقاید امری اجتناب ناپذیر است. از این جمله یکی بحث ورود شرکت به Web GIS است. ما سامانه Web GIS را راه اندازی کردیم و در تلاش هستیم تا این سامانه را توسعه دهیم و در کنار آن بازاریابی انجام دهیم تا سازمان ها بیایند و ویژگی های این سامانه را ببینند و از آن استفاده کنند و بحث دیگر، موضوع استفاده از فتوگرامتری پهپاد است که شرکت جهان نقشه پرداز در این زمینه هم سرمایه گذاری کرده است و اتفاقاً پروژه های زیادی هم انجام داده ایم. در این زمینه یکی از اهدافمان این است که این تکنولوژی را بیشتر معرفی کنیم که هم علاقه مندان نقشه برداری خودشان را محدود به تکنولوژی های قدیمی یا حاضر نکنند و هم اینکه کارفرمایان بتوانند روش کار این سامانه را ببینند و اطلاعات کامل داشته باشند و بسته به نیازهایشان بتوانند از این تکنولوژی استفاده کنند.

  • چشم انداز شرکتتان را بعد از تحریم ها چگونه می بینید؟

واقعیت امر ما همیشه امید داشتیم. برای پیشرفت امید داشتیم حتی در زمان تحریم چون بحث، بحث رقابت است. اما بطور طبیعی تأثیر خواهد داشت. بحث درآمدهای دولت است. طبیعتاً وقتی درآمدهای دولت بیشتر شود، بودجه دولت مخصوصاً برای پروژه های عمرانی افزایش پیدا می کند. افزایش بودجه پروژه های عمرانی باعث می شود کارهای عمرانی و پروژه های عمرانی بیشتر شود. بخش مهم و تأثیرگذار پروژه های عمرانی هم کارهای نقشه برداری است. پس از تحریم کارهای بیشتری انجام خواهد شد و این هم به نفع شرکت ها و هم به نفع نیروی انسانی نقشه برداری است.

  • نظرتان را در یک خط در ارتباط با رسانه آپسیس بفرمایید؟

بحث تبلیغات رشته نقشه برداری، معرفی این رشته و بحث اینکه یک مجموعه ای باشد که هر نقشه بردار و هرکسی که با علوم ژئوماتیک سروکار دارد بتواند با آن ارتباط برقرار کند و ایشان بتوانند از آن مجموعه راه کار بگیرند و مخصوصاً زمانی که تحت وب باشد و باعث می شود که حتی نقشه بردارانی که از تهران دور هستند بتوانند با علوم نقشه برداری و وضعیت اجرای نقشه برداری ارتباط داشته باشند. که مسلماً رسانه آپسیس به عنوان رسانه تخصصی نقشه برداری دارای این خصوصیات است.

دیدگاهتان را بنویسید