ژئوماتیکفتوگرامتری

با تشکر از پهپادها، نقشه برداری معادن سنگ امن تر و تا ۲۰ برابر سریع تر شده است

نقشه برای با پهپاد از معدن
آموزش نقشه برداری آپسیس

با تشکر از پهپادها، نقشه برداری معادن سنگ امن تر و تا ۲۰ برابر سریع تر شده است

زمین شناسان فعال در حوزه آب، مدل ها و نقشه های تولید شده با پهپاد را به عنوان ابزار مدیریت منابع آب در معدن انتاریو (Ontario Quarry) به کار می گیرند

در صنایع مرتبط با مصالح، مدیریت منابع آب و استخراج از زیر سفره های آب زیرزمینی، کاملاً به هم پیوسته هستد. اگر این به خوبی مدیریت نشود، آب های سطحی و زیرزمینی در معدن جمع شده و عملیات روزانه را تحت تاثیر قرار دهند. صنعت مصالح ساختمانی معمولاً بر نقشه برداری های زمینی زمان بر برای جمع آوری اطلاعات ارتفاعی مورد نیاز برای اتخاذ تصمیمات مرتبط با مدیریت منابع آب، تکیه دارد. نقشه های پهپادی توسعه طرح های مدیریت آب برای معادن را بهبود بخشیده اند. Tecia White از شرکت Whitewater Hydrogeology، با بکارگیری پهپادها برای نقشه برداری معدن سنگ انتاریو، نه تنها امنیت سایت کاری را بهبود بخشیده و مجموعه غنی تری از داده ها را جمع آوری نموده است، بلکه تمامی این امور را با سرعتی در حدود ۲۰ برابر یک نقشه برداری زمینی سنتی به انجام رسانده است.

Tecia White

Tecia White

Tecia White به عنوان یک زمین شناس و آب شناس، بیش از ۱۹ سال تجربه دارد. او بیشتر روزهایش را صرف حل کردن چالش های زمین شناسی در حوزه آب از طریق شرکت مشاوره محیط زیستی اش،Whitewater Hydrogeology می کند. این شرکت عمدتاً با صاحبان معادن در جنوب انتاریو کار می کند تا به آنها در درک تاثیرات عملیات های اجرایی فعلی و پیشنهادی بر نظام آب های سطحی و زیرزمینی کمک کند. کمی بیشتر از یک سال قبل، Tecia خدمتی جدید را به شرکت Nelson Aggregate پیشنهاد نموده و پهپادها را به عنوان راهی برای تحلیل حجم توده های دپو به کار خویش وارد کرده است. اگرچه چندان از زمانی که کشف کرد مدلها و نقشه های پهپادی می توانند چیزی بیشتر از داده های حجمی در اختیار او بگذارند نگذشته است. او داستان اینکه چطور از نقشه ها و مدل های سه بعدی تهیه شده با پهپاد به عنوان ابزاری برای جمع آوری داده های ارتفاعی و تهیه نقشه های مدیریت منابع آب در معدن سنگ Uhthoff استفاده کرده را تعریف می کند. Nelson Aggregate در بکارگیری پهپادها پا را فراتر گذاشته و از آنها برای بازرسی شرایط عملکردی تجهیزات عظیم استخراج نیز، استفاده می کند.

تحلیل های توده دپو از طریق پهپاد، کیلومترها از نقشه برداری استاندارد جلوتر است

همانگونه که Tecia آنرا بیان می کند، “همه باید از پهپاد برای تحلیل های توده های دپو استفاده کنند. این روش کیلومترها از نقشه برداری استاندارد جلوتر است”. در طول سال های گذشته، او پهپاد خود را صدها بار بر فراز ۶ گودال ماسه و معادن سنگ Nelson Aggregate به پرواز درآورده است. وسیله ای که در ابتدا برای فهرست برداری از موجودی مصالح دپو شده مورد استفاده قرار می گرفت، به سرعت به ابزاری کلیدی در گردش کاری روزمره او تبدیل شده است.

نقشه برداری با پهپاد

Tecia با ما در ارتباط با مدل ها و نقشه هایی که از معدن Uhthoff که تحت مالکیت شرکت Nelson Aggregate است، تهیه کرده بود، صحبت کرد. معدن  ۱۴۰۰ جریبی مصالح، انواع مختلفی از محصولات سنگی را برای صنایع ساخت و ساز، تامین می کند. سال گذشته، Tecia پهپاد DJI Pahntom 4 خود را در هر فصل چندین بار بکار گرفت تا از توده های دپوی بزرگ نقشه برداری کرده و سپس با استفاده از اپلیکیشن تحلیل دپوهای DroneDeoploy فهرستی از مصالح موجود را تهیه نمود. در عرض چند دقیقه، او قادر بوده است تا به اندازه گیری خاکریزی، خاکبرداری و حجم هر توده دپوی نقشه برداری شده بپردازد.

او برای انجام یک نقشه برداری هوایی کامل از معدن نیز، چندین بار در طول سال از DroneDeploy  استفاده کرده است. Tecia داده های تولید شده با پهپاد را تقریباً در تمامی جنبه های کار خود در معدن، از ساخت نقشه های زه کشی و تخلیه تا برآورد احجام مصالح سربار، بکار گرفته است.

نقشه برداری با پهپاد

Tecia White، زمین شناس حوزه منابع آب از ابزار تحلیل دپوی DroneDeploy در طول کار روی یک معدن سنگ در جنوب انتاریو استفاده کرده است.

نقشه برداری هوایی بیست برابر سریع تر از روش های زمین مبنا است

تغییرات پیوسته در منظر معادن، مدیریت منابع آب را به یک پروسه جاری تبدیل می کند. در یک سایت مانند معدن Uhthoff، داده های ارتفاعی معمولاً دو بار در سال جمع آوری می شوند. پیش از آنکه پهپادها پا به عرصه بگذارند، این اطلاعات تنها از طریق نقشه برداری زمینی قابل جمع آوری بودند. نقشه برداری و پردازش داده های یک معدن ۱۴۰۰ جریبی بیش از ۲۰ نفر ساعت زمان می برد. و حتی در این مورد، نقشه برداری تنها ارتفاعات توده های دپوی منفرد و در موارد خاص نقاطی ارتفاعی در کف معدن را جمع آوری خواهد نمود.

از سوی دیگر، یک نقشه برداری هوایی از سایت انتاریو، تنها دو ساعت از زمان Tecia را برای کامل نمودن زمان پرواز و استخراج داده ها صرف نموده ست. پهپاد Tecia نه تنها داده های ارتفاعی دقیقی از سایت ۱۴۰۰ جریبی را جمع آوری نموده، بلکه این کار را در یک بیستم زمانی که برای نقشه برداری زمین مبنای یک توده دپوی منفرد صرف می شده، انجام داده است. این نشان دهنده یک مجموعه داده بسیار بزرگتر و کاهش نود و پنج درصدی نفر ساعت صرف شده است.

اگرچه یک کاهش نود و پنج درصدی در نفر ساعت به قدر کافی تاثیر گذار است، اما بزرگترین بازگشت سرمایه را می توان با نگاهی به زمان و هزینه صرفه جویی شده در تمامی ۶ سایت Nelson Aggregate دید. یک نقشه برداری دو سالانه از ۶ سایت معدنی نیازمند ۲۴۰ نفر ساعت است. این را با تنها ۱۲ ساعت مورد نیاز برای کامل نمودن نقشه برداری هوایی تمام ۶ سایت، آنهم دو بار در سال، مقایسه کنید. این روش ۲۲۸ نفر ساعت صرفه جویی می کند.

در ارتباط با صرفه جویی در هزینه ها نیز، نتایج بسیار چشم گیر هستند. Nelson Aggregate هزینه ای در حدود ۳۰۰۰۰ دلار را برای یک قرارداد فرعی نقشه برداری زمینی صرف می کند. نقشه برداری های زمینی دو سالانه تمام ۶ سایت هزینه ای در حدود ۳۶۰۰۰ دلار در سال خواهد داشت. با فاکتور گرفتن از هزینه های تجهیزات پهپادی و اشتراک نرم افزارها، انجام همان نقشه برداری ها بصورت هوایی تنها ۷۵۰۰ دلار – ۲۸۵۰۰ دلار کمتر از یک نقشه برداری زمینی هزینه در بر خواهد داشت. این نشان دهنده حدود ۸۰ درصد صرفه جویی در هزینه هاست.

با جایگزین نمودن نقشه برداری های زمین مبنا با نقشه برداری هوایی دو سالانه، Nelson Aggregate در ۶ معدن خود مجموعاً ۲۲۸ نفر ساعت و ۲۸۵۰۰ دلار صرفه جویی کرده است.

نقشه ارتفاعی معدن سنگ انتاریو
نقشه ارتفاعی معدن سنگ انتاریو

پهپادها ایمنی کارگران در Aggregate Operations را بهبود می بخشند

با در نظر گرفتن شیب های تند، رویه سنگی ناپایدار و تعداد کثیر ماشین های سنگین، معادن سنگ محل های کار خطرناکی محسوب می شوند. مدیران Aggregate همواره به دنبال روش های میدانی برای بهبود ایمنی در فضای کار هستند. از دیدگاه Tecia، یکی از بزرگترین مزایای پهپادها قابلیت آنها در بهبود ایمنی کارگران از طریق حذف نیاز به حضور انسان درون و اطراف نواحی عملیاتی است (دپوها، تجهیزات).

“هرزمانی که بتوانید تعداد کارگران در معدن را کم کنید، شانس مجروح شدن آنها را کاهش داده و ایمنی کلی را بهبود بخشیده اید.” – Tecia White از Whitewater Hydrogeology

به جای صرف ۲۰ ساعت زمان برای گشت زدن دور توده های دپو و زمین معدن برای کامل کردن یک عملیات نقشه برداری، پهپادها از خارج از محوطه عملیاتی معدن و حفاری گودالها به کار گمارده می شوند. اکنون تمام داده های ارتفاعی مورد نیاز برای سایت انتاریو بدون حتی قدم گذاشتن در محدوده عملیاتی قابل گرد آوری است. این سطح از پیشرفت به تنهایی ارزش آن را دارد که در فناوری پهپاد سرمایه گذاری کنیم.

Tecia  می گوید: “هرزمانی که بتوانید تعداد کارگران در معدن را کم کنید، شانس مجروح شدن آنها را کاهش داده و ایمنی کلی را بهبود بخشیده اید. پهپادها به ما اجازه انجام چنین کاری را می دهند.”

نقشه برداری با پهپاد

مدل ۳ بعدی سایت معدن انتاریو. پهپادها به Tecia اجازه جمع آوری اطلاعات اضافه ای را که با روش های نقشه برداری سنتی قابل دستیابی نبودند را می دهند.

مدل ها و نقشه های پهپادی یک مجموعه داده غنی را در اختیار زمین شناسان در حوزه منابع آبی قرار می دهند

اگرچه Tecia در ابتدا تنها قصد جمع آوری داده های ارتفاعی و اطلاعاتی در مورد دپوها را داشت، به زودی دریافت که پهپادش مجموعه ارزشمندی از داده ها که در بسیاری دیگر از جنبه های مدیریت معدن سودمند هستند را نیز فراهم می سازد. او می گوید: “با یک نقشه بردار شما تنها داده به دست می آورید، هیچ نقشه و یا مدلی در کارنیست.”

حال، با کمک DroneDeploy، Tecia نقش های پهپادی خود را برای کارهایی فراتر از داده های ارتفاعی و تحلیل توده های دپو به کار می گیرد. با در دست داشتن نقشه های پهپادی دقیق، ابزار درونی محاسبه حجم DroneDeploy برای برآورد مقدار مصالح سرباری که باید پیش از استخراج سنگ از محوطه خارج شود، بکار گرفته می شود. مدل های ۳ بعدی با قدرت تفکیک بالا به او اجازه می دهند تا روند پیشرفت و کار نوسازی شده نهایی را از دور ارزیابی کند. او از مدل ها برای انجام بررسی های هوایی ادواری ماشین آلات سنگین و جستجوی مشکلاتی که ممکن است از روی زمین قابل دیدن نباشند، نیز استفاده می کند.

Tecia در خلال مکالمه با سایر افراد در حوزه مدیریت معادن و زمین شناسی مرتبط با آب، کلمات دلگرم کننده ای را در ارتباط با بکارگیری پهپاد به کار برد: “تغییر را بپذیرید و به جلو حرکت کنید. این فناوری کارا است.”

منبع: blog.dronedeploy.com

دوره آموزشی پهپاد فتوگرامتری

دیدگاهتان را بنویسید