اخبار ژئوماتیک

با اتصال سازمان نقشه‌برداری کشور به شبکه ملی اطلاعات، زیرساخت داده‌ مکانی کشور در گستره ملی به بهره‌برداری می‌رسد

آموزش نقشه برداری آپسیس

معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات  و رئیس سازمان فناوری اطلاعات ایران و هیئت همراه، ضمن بازدید از  مراحل تکمیل مرکز داده سازمان نقشه‌برداری کشور، در نشستی با رئیس و مسئولان سازمان نقشه‌برداری کشور، شرکت کردند.

در این  نشست ابتدا مهندس مسعود شفیعی رئیس سازمان نقشه‌برداری کشور، با اشاره به موضوع مهم  زیرساخت ملی داده‌ مکانی کشور(NSDI ) اظهارامیدواری کرد که سازمان نقشه‌برداری بتواند امکان استفاده از این زیرساخت را، در چهارچوب دولت الکترونیکی به همه دستگاههای اجرایی و عموم هموطنان در گستره ملی فراهم کند».

مهندس شفیعی افزود: «سازمان نقشه‌برداری کشور، هم در طراحی مدل مفهومی و هم در بخش نرم‌افزاری، کارهای بسیار خوبی در بخش زیرساخت ملی داده‌ مکانی کشور(NSDI ) انجام داده است و اکنون آماده همکاری نزدیک با سازمان فناوری اطلاعات ایران، برای ارائه خدمت به کاربران در سراسر کشور است».

معاون سازمان برنامه و بودجه در ادامه اظهار داشت: «لازم است در این بخش، از موازی‌کاری پرهیز شود و سازمان نقشه‌برداری کشور بتواند به عنوان متولی اصلی داده‌های مکانی در کشور، بدون تداخل وظایف با دیگر دستگاهها نقش خود را به درستی ایفا کند. اکنون مهمترین مسأله برای استقرار نظام اطلاعات پایه مکانی کشور، بهره‌مندی از زیرساخت ارتباطی مناسب و پایدار بین سازمان نقشه‌برداری کشور و دیگر دستگاههای اجرایی است که امیدواریم به‌زودی با اتصال به شبکه ملی اطلاعات این امکان فراهم شود».

دکتر رسول سرائیان معاون وزیر و رئیس سازمان فناوری اطلاعات ایران هم در این نشست بر همکاری سازمان فناوری اطلاعات ایران با سازمان نقشه‌برداری کشور در ابعاد مختلف تاکید کرد.

وی اظهار امیدواری کرد: «روند همکاری‌های مشترک در حوزه داده‌های مکانی با سرعت بیشتری ادامه داشته باشد».

وی با اشاره به” سامانه ملی کاتالوگ و مجموعه داده‌های باز و کاربردی کشور” که به‌ عنوان یکی از اجزای اصلی زیرساخت مجموعه داده‌های باز مطرح است، خواستار همکاری سازمان نقشه‌برداری کشور در زمینه تغذیه و ساماندهی اطلاعات مکانی به اشتراک گذاشته شده در این سامانه شد».

معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با اشاره به اینکه به هیچ وجه قصد موازی‌کاری با سازمان نقشه‌برداری کشور به‌عنوان متولی داده‌های مکانی در سطح ملی وجود ندارد، تصریح کرد: «پس از اتصال سامانه طراحی شده توسط سازمان نقشه‌برداری کشور(iransdi ) به شبکه ملی اطلاعات، تجمیع فراداده‌ها و داده‌های مکانی ارائه شده توسط سازمانها و دستگاههای مختلف در زیرساخت ملی داده‌ مکانی (NSDI ) انجام خواهد شد تا دستگاههای اجرایی و تولیدکنندگان و دارندگان داده‌های مکانی، برای تبادل لایه‌های اطلاعاتی مربوط به خود دچار سردرگمی نشوند».

رئیس سازمان فناوری اطلاعات همچنین از توسعه همکاریها با سازمان نقشه‌برداری کشور در زمینه اصلاح و تدوین ضوابط و مقررات دولت الکترونیک در حوزه مهندسی نقشه‌برداری و علوم ژئوماتیک، حمایت از کسب و کارهای نوپا در حوزه اطلاعات مکانی، ارائه خدمات سازمان نقشه‌برداری کشور بر بستر دولت الکترونیک و دولت همراه(از جمله دسترسی به برنامه ارائه اطلاعات جزر و مدی کشور روی تلفن همراه) و موارد مشابه، استقبال کرد و خواستار سرعت بخشیدن به فعالیت‌های کارگروه همکاریهای مشترک برای تحقق موارد مورد نظر طرفین شد.

در این نشست که دکتر جمور؛ معاون فنی سازمان و آقای رحمانی سرپرست معاونت اداری، مالی و پشتیبانی و برخی مدیران فنی سازمان و مدیرانی از سازمان فناوری اطلاعات ایران نیز حضور داشتند،  مباحث کارشناسی و فنی بین دو طرف در زمینه موضوعات داده‌های مکانی و دیتاها مطرح شد».

در پایان ، دکتر سرائیان و هیئت همراه از مراحل تکمیلی بخش” مرکز داده” سازمان نقشه‌برداری کشور، بازدید کردند.

لازم به ذکر است که سامانه گذرگاه ملی خدمات دولت(GSP )  به‌عنوان زیرساخت تعامل یکپارچه‌ای، تبادل اطلاعات و خدمات میان دستگاه‌های دولتی و عمومی به‌شمار می‌رود که  گزارش‌های دوره‌ای لازم از میزان بهره‌گیری از تراکنش‌های خدمات الکترونیکی بین دستگاهی (G2G Services ) و آمار آنها را (گیرنده و فرستنده) به صورت امن و سریع به دستگاههای اجرایی ذی ربط کشور اعلام می‌کند.

منبع : سازمان نقشه برداری کشوری

دیدگاهتان را بنویسید