ژئوماتیکفتوگرامتری

 لیزر اسکنر­های LiteMapper

آموزش نقشه برداری آپسیس

 لیزر اسکنر­های LiteMapper

سیستم لیدار LiteMapper محصول شرکت آلمانی IGI mbH است که در سال ۱۹۷۸ میلادی با تمرکز بر سیستم های هدایت و مدیریت عکسبرداری هوایی تاسیس شد. این شرکت سیستم های لیدار تجاری LiteMapper را به همراه سیستم مدیریت پرواز عکسبرداری CCNS4، سیستم AeroControl IId و نرم‌افزارهای مکمل آنها عرضه می‌نماید. لیدار­های LiteMapper نخستین سیستم تجاری موجود در جهان برای رقومی سازی موجی شکل و ثبت داده ها با قدرت تفکیک بالا هستند. توانایی این سیستم های لیزر اسکنر در آنالیز موجی شکل اشعه های لیزر، امکان دستیابی به جزئیات ساختار سطح زمین را در راستای قائم (به عنوان مثال چگالی ارتفاعی در سطوح مختلف ارتفاعی یا ناهمواری و شیب زمین) فراهم می کند.

نحوه­ برداشت لیزر اسکنرهای LiteMapper بدین صورت است که نمونه برداری را روی خطوطی موازی با فواصل نقطه ای یکسان از یکدیگر – چه در جهت پرواز و چه در جهت عمود بر جهت پرواز – انجام می دهند. سرعت اسکن این سیستم ها نیز می تواند در یک بازه مشخص تغییر کند و بدین طریق موجب افزایش تراکم فواصل نقطه ای گردد.

در شکل زیر نمایش نحوه برداشت سیستم لیدار LiteMapper نمایش داده شده است:

nahve bardasht

سیستم های لیزر اسکنر LiteMapper موجود در بازار عبارتند از: LiteMapper 2400 ،LiteMapper 5600 و LiteMapper 6800. به طور کلی، یک سیستم لیدار LiteMapper شامل سخت افزارها و نرم افزارهای زیر است:

  • نرم افزار IGIplan: یک نرم افزار استاندارد برای طراحی پرواز است که قادر به پشتیبانی بیش از ۶۰۰ سیستم مختصات محلی و همه دوربین ها و سنسورهای هوایی است. نمایش گرافیکی، امکان محاسبه­ آنی خطوط پرواز، پشتیبانی از فرمت GoogleEarthTM (*.kml)، امکان نمایش نقشه های رستری و برداری، پشتیبانی از بسیاری از فرمت های مدل رقومی زمین (DTM) و تعیین اتوماتیک ارتفاع با استفاده از پارامترهای ویژه طراحی سنسور از جمله امکانات این نرم افزار هستند.
  • سیستم CCNS: سیستمی برای راهبری و مدیریت پرواز بر مبنای GPS است. سیستم CCNS خلبان را هدایت کرده و ثبت داده ها را در حین پرواز کنترل می کند و دیگر نیازی به یک اپراتور لیدار ندارد. بنابراین، با تلفیق دقیق اطلاعات لیزر اسکنر و سیستم راهبری می توان داده ها را به صورت اتوماتیک توسط LiteMapper جمع آوری کرد.
Computer Controlled Navigation System = CCNS
  • سیستم AEROcontrol و AEROoffice: ابزاری برای زمین مرجع کردن مستقیم داده های جمع آوری شده توسط سیستم لیدار است. در AEROcontrol با تعبیه سیستم های GNSS و IMU، موقعیت دقیق و پارامترهای توجیه خارجی سنسورهای سنجنده هوابرد تعیین می شود. AEROoffice نیز یک نرم افزار پس پردازشی برای سیستم AEROcontrol است که توابع لازم برای استخراج داده های جمع آوری شده توسط GPS و IMU، محاسبات توجیه خارجی، پردازش داده ها و کنترل کیفیت را فراهم می کند.

AEROcontrol

سیستم AEROcontrol

  • سیستم DigiCAM: یک دوربین رقومی هوایی برای برداشت تصاویر اپتیکی با فرمت متوسط است که استفاده از آن اختیاری است. سیستم DigiCAM در کنار سیستم مدیریت پرواز CCNS و سیستم AEROcontrol GNSS/IMU یک راه حل کامل را برای تولید سریع و اتوماتیک تصاویر زمین مرجع ارائه می دهد. سیستم های برخوردار از DigiCAM در یکی از دسته های Single DigiCAM (تشکیل شده از یک دوربین رقومی)، Dual DigiCAM (شامل دو دوربین رقومی برای برداشت تصاویر مایل)، Quattro DigiCAM (تشکیل شده از یک دوربین رقومی در حالت قائم) و Penta DigiCAM (دارای چهار دوربین رقومی در حالت مایل و یک دوربین رقومی در حالت قائم) قرار می گیرند.

single

Single DigiCAM

dual digicam

Dual DigiCAM

quattro

Quattro DigiCAM

penta

Penta DigiCAM

  • سیستم DigiTHERM: یک سیستم رقومی برای دمانگاری به روش هوابرد است که استفاده از آن اختیاری می­باشد. قدرت تفکیک حرارتی این سیستم ۰۵/۰ درجه­ی کلوین است که قادر به پوشش دما در بازه­ی ۴۰- تا ۱۲۰ درجه­ی سانتیگراد می­باشد. ترکیب نرم افزار IGIplan، سیستم­های AEROcontrol GNSS/IMU، CCNS و دوربین DigiTHERM می­تواند به عنوان یک راه حل کامل را برای تولید سریع و اتوماتیک تصاویر حرارتی زمین مرجع به کار رود.

digitherm

سیستم DigiTHERM

منبع: وب سایت رسمی شرکت IGI mbH

دیدگاهتان را بنویسید