فتوگرامتری

معرفی اپلیکیشن اندرویدی Photo Exif Editor

معرفی اپلیکیشن فتو اگزیف ادیتور
آموزش نقشه برداری آپسیس

معرفی اپلیکیشن اندرویدی Photo Exif Editor

EXIF چیست؟

EXIF مخفف عبارت Exchangeable Image File Format به معنای «فرمت قابل تعویض فایل های تصویری» است. در عکاسی، این داده نوعی از فراداده (metadata) است که معمولاً زمانی ساخته می شود که یک عکس گرفته می شود و بر روی یک دیسک ثبت و ذخیره می گردد. متادیتا در این جا، به معنی اطلاعات مربوط به تصویر گرفته شده است. دوربین های دیجیتال مدرن (همچنین دوربین تلفن های همراه) می توانند تمام انواع داده ها را هنگامی که شما عکسی می اندازید ذخیره و ثبت کنند. برای مثال، معمولاً اطلاعاتی مانند سرعت شاتر، ISO و دیافراگم، و همچنین اطلاعاتی در مورد نوع لنز مورد استفاده، نام تجاری دوربین، محل جغرافیایی تصویر گرفته شده (در صورتیکه مجهز به geo – tagging باشد)، و حتی نام عکاس تصاویر به همراه خود عکس ذخیره می گردد.

EXIF کاملاً استاندارد شده نیست. اطلاعات اضافی در برخی از موارد از قلم می افتد که شاید هیچ گاه نتوان به این اطلاعات دسترسی یافت. همچنین برخی از برنامه های ویرایش عکس قدیمی تر ممکن است به طرز ناشیانه ای بخشی از اطلاعات ارزشمند EXIF ​​را مثلاً به دلیل صرفه جویی در فضای ذخیره سازی و به جهت کوچک سازی فایل حذف کنند، اگر چه تقریباً هر برنامه مدرن برای ویرایش عکس ها باید قادر به خواندن و حفظ EXIF ​​در تصاویر باشد.

اگزیف شامل چه اطلاعاتی است؟

  • این داده ها شامل تنظیمات دوربین است، به طور مثال اطلاعات ثابتی مانند کمپانی سازنده و مدل دوربین، و اطلاعاتی که با هر تصویر تغیر می کند مانند افقی یا عمودی گرفتن دوربین، دیافراگم، سرعت شاتر، فاصله کانونی، نوع نورسنجی و ISO
  • و همچنین شامل برچسب مختصات GPS (سیستم موقعیت یابی جهانی) برای ثبت موقعیت مکانی که در آن عکس گرفته شده است می باشد.

درباره اپلیکیشن Photo Exif Editor

Photo EXIF Editor عنوان نرم افزاری کاربردی برای مشاهده و ویرایش اطلاعات EXIF می باشد که توسط Banana Studio برای سیتسم عامل اندروید منتشر شده است. به کمک این برنامه و متادیتای ذخیره شده بر روی تصاویر می توانید به گزینه هایی همانند سرعت شاتر، نوع دوربین ثبت کننده ی تصویر، فاصله ی کانونی، سازنده ی دوربین و … دسترسی داشته باشید و در صورت نیاز آن ها را ویرایش و یا حذف نمایید. هیچ گونه محدودیتی در استفاده از این نرم افزار وجود ندارد و تمامی نیاز های کاربران تنها در چند ثانیه بر طرف می شود. شاید بتوان یکی از برترین قابلیت های Photo EXIF Editor را نسبت به دیگر اپ های مشابه موجود در مارکت های اندرویدی سیستم ویرایش دسته ای دانست ؛ به گونه ای که تنها کافی است مجموعه ای از تصاویر را انتخاب کرده و سپس تغییرات لازم را تنها با لمس یک گزینه بر روی آن ها اعمال نمود. علاوه بر این در صورت نیاز می توانید موقعیت مکانی را بر روی عکس اضافه و یا آن را ویرایش نمایید.

معرفی اپلیکیشن Photo EXIF Editor

برنامه Photo Exif Editor چه کاری می تواند انجام دهد؟

به کمک اپلیکیشن فتو اگزیف ادیتور می توانید:

  • اطلاعات Exif عکس را از گالری اندروید یا مرورگر داخلی برنامه مرور و مشاهده کنید.
  • مکانی را که با استفاده از نقشه های Google گرفته شده است اضافه یا تصحیح کنید.
  • ویرایش دسته ای چندین عکس را انجام دهید.
  • تمام اطلاعات عکس را برای محافظت از حریم خصوصی خود حذف کنید.
  • برچسب های EXIF ​​را اضافه کنید، تغییر دهید یا حذف کنید. این برچسب ها شامل: مختصات GPS، مدل دوربین، سازنده دوربین، زمان اخذ عکس، توجیه (دوران)، دیافراگم، سرعت شاتر، فاصله کانونی، آیسو ISO، تراز سفیدی، و تگ های اطلاعاتی بیشتر است.

در این اپ داده های EXIF را مشاهده، ویرایش (یا حذف) کنید

برنامه Photo Exif Editor به شما اجازه می دهد که اطلاعات EXIF عکس هایتان را ببینید، تغییر دهید و حذف کنید. همچنین می توانید مکان عکس ها را به هر کجا تغییر دهید. در این حالت، نرم افزار Photo Exif Editor به عنوان یک برنامه تغییر مکان عکس، نمایشگر GPS یا ویرایشگر مکان عکس عمل می کند.

منابع: وبسایت getandroid.ir و www.farsroid.com

با تشکر از مجتبی چیذری برای ترجمه بخش هایی از لینک اپلیکیشن در برگه Play Store

نویسندهحمید غیور

دیدگاهتان را بنویسید