ژئوماتیکفتوگرامتری

سکوی نمایش ترافیک وسایل نقلیه با حسگرهای بلوتوث ZigBee

سکوی نمایش ترافیک وسایل نقلیه ,حسگرهای بلوتوث ZigBee
آموزش نقشه برداری آپسیس

سکوی نمایش ترافیک وسایل نقلیه با حسگرهای بلوتوث ZigBee

لیبیلیوم کار بر روی یک سکوی جدید را آغاز نموده است تا هر گوشی هوشمندی (آیفون/ اندروید) در یک مکان معین با تشخیص وای­فای و بولوتوث بدون نیاز به متصل شدن به یک برنامه کاربردی (یا پردازنده) شناسایی نماید.

سکوی نمایش ترافیک وسایل نقلیه شرکت لیبیلیوم به ادغام گرهای سیستمی این امکان را می دهد که سیستم های لحظه ای برای نمایش ترافیک عابرین پیاده و وسایل نقلیه در شهرها را ایجاد نمایند. این کار با استفاده از یک دستگاه بلوتوث ZigBee با ویژگی رادیویی دوگانه که در بورد حسگر Waspmote قرار گرفته است، انجام پذیر می باشد. سکوی نمایش ترافیک وسائل نقلیه بخشی از راه حل ارائه شده توسط لیبیلیوم برای شهرهای هوشمند است. این سکو قادر است سیگنال دستگاه های بلوتوث را در یک خیابان، جاده و یا پیاده رو دریافت نموده و میان گوشی های عابرین پیاده و یا هندزفری ماشین ها تمایز قائل شود. سپس داده های حسگر با استفاده از یک موج رادیویی چند گره­ای ZigBee و از طریق یک درگاه اینترنتی به یک سرور منتقل می شود. پس از آن اندازه گیری های ترافیکی می تواند به منظور نمایش ازدحام ترافیک وسایل نقلیه و یا عابرین پیاده  آنالیز شود.

بلوتوث ZigBee

آگاهی از جریان و ازدحام ترافیکی وسایل نقلیه برای سیستم های جاده ای کارآمد در شهرها بسیار ضروری است. جریان­ روان وسایل نقلیه زمان سفر را کاهش داده، انتشار و تولید گازها را تقلیل داده و موجب صرفه جویی در انرژی خواهد شد. به طور مشابه رفت و آمدی کارآمد برای عابرین پیاده در فرودگاه، استادیوم، و یا مراکز خرید موجب صرفه جویی در زمان شده و می­ تواند میان یک بازدید بد و یک بازدید خوب تفاوت به وجود آورد. نمایش ترافیک – وسایل نقلیه و یا مردم – برای متصدیان جاده ها، مراکز حمل و نقل و مراکز گردشگری سودمند می باشد. سیستم نمایش و نظارت ترافیک هم چنین می­ تواند به منظور محاسبه سرعت متوسط با در نظر گرفتن زمان دو نقطه متفاوت برای وسایل نقلیه ای که از یک جاده عبور می کنند، مورد استفاده قرار گیرد.

سکوی نمایش ترافیک وسایل نقلیه ,حسگرهای بلوتوث ZigBee

سکوی پایش ترافیکی وسایل نقلیه لیبلیوم، ادغام گرهای سیستم را قادر می سازد تا سامانه های پایش هوشمند را برای مناطق شهری ایجاد کنند. مدیر فنی تکنولوژی لیبیلیوم، دیوید گاسکن (David Gascón) می­ گوید: «با استفاده گسترده از ابزارهای بلوتوث می­ توان ترافیک وسایل نقلیه و همچنین عابرین پیاده را به صورت ناشناس و با شناسایی و دنبال کردن نشانی MAC (نوعی IP) این بلوتوث ها تحت نظارت قرار داد.» او می­ افزاید که: «این سکو می­تواند به رانندگان کمک کند تا از طریق هشدارهای لحظه ای که بر روی صفحه نمایش الکترونیکی نمایش داده می شود و یا با استفاده از نرم افزارهای کاربردی گوشی های هوشمند، از مسیرهای پر ازدحام و با ترافیک بالا آگاهی یافته و اجتناب نماید.» به طور مشابه، پایش عابرین پیاده منجر به بهبود اداره فرودگاه ­ها، مراکز خرید، مراکز توریستی و استادیوم­ های ورزشی خواهد شد. چنین اطلاعاتی حتی می ­تواند در ارزیابی مناسب بودن طرح محل­ های خروج اضطراری مورد استفاده قرار گیرد.

سکوی نمایش ترافیک وسایل نقلیه ,حسگرهای بلوتوث ZigBeeاین سکو از یک صفحه مداری رادیویی ارتقا داده شده برای Waspmote استفاده می کند که این امکان را به وجود می آورد که دو نوع متفاوت فرکانس رادیویی در یک زمان متصل شوند. در این مورد، یک بیسیم بلوتوث به عنوان یک حسگر و به منظور جستجو و شناسایی دستگاه های بلوتوث نزدیک، مورد استفاده قرار می گیرد؛ در حالی که بیسم Zig Bee اطلاعات جمع آوری شده را با استفاده از قابلیت­ چند گره­ای خود می فرستد. بیسیم بلوتوث جدید امکان اسکن کردن حدود ۲۵۰ وسیله را با استفاده از تنها یک جستجو و در شش سطح توان متفاوت فراهم ساخته و به عمگلرهای حسگر این امکان را می­ دهد تا یک “منطقه جستجو” را بین ۱۰ تا ۵۰ متر تنظیم کنند. اگرچه بلوتوث، زیگ بی، و وای­فای همگی در باند ISM 4/2 گیگاهرتز عمل می ­کنند، Waspmote از جهش فرکانسی تطبیقی AFH استفاده می کند تا بیسیم بلوتوث را قادر به شناسایی کانال هایی می سازد که هم اکنون به وسیله وسایل زیگ بی و وای­فای استفاده می شوند تا به این وسیله از تداخل جلوگیری بعمل آورد. Libelium سرویس های پشتیبانی کاملی را برای ادغام گرهای سیستمی که سکوی پایش ترافیکی وسایل نقلیه را توسعه می دهند، فراهم ساخته است.

AFH = Adaptive Frequency Hopping

حسگر پارک هوشمند رانندگان شهری را قادر به صرفه جویی در زمان و سوخت می­ نماید.

کیفیت زندگی شهری در سراسر جهان به طور منفی از آلودگی های جوی و جاده های شلوغ و پر ازدحام متأثر می باشد. ترافیک جاده ها منجر به هدر رفتن زمان رانندگان و همچنین سوخت شده و از علل عمده آلودگی هوا می باشد. سهم عمده ای از ترافیک اختصاص به رانندگانی دارد که در جستجوی فضای پارک­ در دسترس می باشند. این امر پیش از اینکه رانندگان موفق شوند، به زمان قابل توجهی نیاز دارد و یکی از دلایل مهم سرخودگی راننده می باشد. ارائه اطلاعات دقیق به رانندگان در مورد اینکه کجا می­توانند پارکینگ های در دسترس را پیدا کنند، به جریان بهتر ترافیک کمک کرده و این امکان را فراهم می کند تا با به کارگیری برنامه های کاربردی، رزرو پارکینگ مستقیماً از اتومبیل انجام شود.

حسگر پارک هوشمند جدید – بخشی از راه حل Libelium برای شهرهای هوشمند – به گونه ای طراحی شده است که می­ تواند در پارکینگ ها قرار داده شده و ورود و خروج وسایل نقلیه را شناسایی کند. سکوی پارک هوشمند این امکان را برای ادغام­گرهای سیستم قادر می سازد که راه حل های مدیریتی جامعی را برای پارکینگ ها به شوراهای شهر ارائه دهند. با فراهم آمدن اطلاعات دقیق از پارکینگ های موجود، رانندگان در زمان صرفه جویی کرده و سوخت کمتری مصرف می نمایند، همچنین ترافیک و آلودگی هوای شهر نیز کاهش می ­یابد.

سکوی نمایش ترافیک وسایل نقلیه ,حسگرهای بلوتوث ZigBee

سیستم هایی که بر اساس سکوی حسگر جدید پارک هوشمند Libelium ساخته شده اند، رانندگان را قادر می سازند که به سرعت و به صورت کارآمدی (بدون هدر رفت زمان) فضاهای خالی پارکینگ ها را پیدا کنند. پارک کارآمد نه تنها شادی راننده را به دنبال خواهد داشت، بلکه انتشار گاز دی ­اکسید کربن را کاهش داده و از هدر رفتن سوخت جلوگیری می­کند، و همچنین به کاهش حجم ترافیک کمک خواهد نمود. حسگرهای پارک هوشمند در پارکینگ ها نصب شده و با دیگر حسگرهای شبکه مورد استفاده در بیسیم زیگ بی  Waspmote ارتباط دارند.

در بیسیم زیگ بی Waspmote

مدیریت انرژی قابل توجه Waspmote  و برنامه نویسی OTA به گونه ای است که هنگامی که حسگرهای پارک راه اندازی شوند، دیگر تا سال ها نیازی بازرسی نخواهند داشت. امواج تنها زمانی که یک عملیات پارک (یک وسیله وارد پارکینگ می شود یا بیرون می آید) انتقال می یابند. به همین دلیل یک حسگر با باتری های مناسب می تواند تا ۵ سال کار کند بدون اینکه نیازی به دسترسی فیزیکی برای تعویض باتری باشد. برنامه نویسی OTA این امکان را به وجود می آورد تا یک نرم افزار را بدون اینکه نیاز به بازرسی کل پارکینگ ها باشد، با استفاده از شبکه رادیویی در کل شبکه ها به روز رسانی کرد. نیاز کم شبکه های حسگر پارک هوشمند به نگهداری به این معنی است که شبکه هایی با صدها گره می توانند به سهولت به کار گرفته شوند.

OTA = Over The Air programming

حسگرهای پارک هوشمند از طریق امواجی در ۴/۲ گیگاهرتز یا ۸۶۸ تا ۹۰۰ مگاهرتز با درگاه های خود ارتباط برقرار می کنند. برای ارتباطات زیگ­بی  ۴/۲ گیگاهرتزی، شبکه های گریدبندی شده با نقاط مستقر در چراغ های خیابان به کار گرفته شده اند. برای فرکانس های رادیویی پایین تر، حسگرهای پارک از آنجایی که فاصله انتشار طولانی تر است، می توانند به طور مستقیم با درگاه ارتباط برقرار کنند.

حسگرهای پارکینگ

حسگرهای پارکینگ بایستی به اندازه کافی قوی باشند تا بتوان آن­ها را در زیر فضاهای پارک نصب نمود. گره های حسگر با یک پوشش PVC برای محافظت در برابر ضربه ها محافظت می شوند. استفاده از PVC این اطمینان را به وجود می آورد که از ارتباطات رادیویی جلوگیری نخواهد شد.


منبع: Libelium

دیدگاهتان را بنویسید