ژئوماتیکنقشه برداری

نقشه برداری ساختمان

نقشه برداری ساختمان, جمع آوری نقاط مرجع, ساخت و ساز, سیستم مختصات
آموزش نقشه برداری آپسیس

نقشه برداری ساختمان

اولین پروژه نقشه برداری ساختمان را می­ توان به مصریان باستان نسبت داد که ۲۷۰۰ سال پیش از میلاد مسیح هرم بزرگ جیزه را ساختند. کاوش­ های مجدد در استون هنج نیز این واقعیت را آشکار ساخت که این بنای تاریخی ۲۵۰۰ سال پیش از میلاد مسیح تحت نظارت مستقیم نقشه برداران ماقبل تاریخ و با استفاده از هندسه میخ و طناب ساخته شده است. با وجود توجه ویژه انسان­ها به نقشه ب­رداری ساختمان در طول تاریخ، این رشته نخستین بار در دهه ۱۹۷۰ به عنوان یک حرفه مستقل در انگلستان توسط گروه متخصص General Practice Surveyors مطرح شد. در حال حاضر در استرالیا، استخدام نقشه برداران در تمام سطوح صنعت ساخت و ساز برای کاهش ریسک و محدودیت های اجتناب­ ناپذیر آن بسیار متداول است.

۲۸۸۶۱۸۱Large - surveyor at work for web

نقشه برداری ساختمان در واقع روش جمع­آوری نقاط مرجع برای ساختن سازه­های ساختمانی است. نقشه برداران زمینی معمولاً نقاط مرجع مورد نیاز خود را در یک سیستم مختصات ژئودتیک اندازه گیری می­کنند. هرچند که برای پروژه های ساختمان­ سازی به سیستم مختصات مناسب­تری نیاز است و به همین دلیل نقشه بردار ساختمان، داده های اندازه گیری شده خود را از سیستم مختصات ژئودتیک به یک سیستم مختصات محلی قابل استفاده برای پروژه انتقال می دهد. علاوه بر انتخاب سیستم مختصات، تجهیزاتی که برای انجام نقشه برداری به کار می­روند بسیار حائز اهمیت هستند. تئودولیت ها و دوربین های ترازیابی از جمله تجهیزاتی هستند که برای اندازه گیری دقیق زوایا، فواصل افقی، فواصل قائم و فواصل شیب­دار در پروژه های نقشه برداری ساختمان به کار می روند. هرچند که امروزه با اختراع کامپیوترها، تجهیزاتی همچون EDM ها، توتال استیشن ها، لیزر اسکنرها و گیرنده های GPS می­توانند روش های سنتی نقشه برداری را تکمیل کنند.

shutterstock_105958817

یک نقشه بردار ساختمان در مراحل مختلفی همچون طراحی، نگهداری، تعمیر، نوسازی و مرمت ساختمان­ها می­تواند مشارکت داشته باشد. علاوه بر این، نقشه برداران ساختمان با عضویت در نظام مهندسی و دریافت حق امضا به عنوان ناظر فنی در پروژه ساخت و ساز فعالیت می­کنند. مشتریان نقشه  ­بردارن ساختمان را معمولاً سازمان­های دولتی و بخش­های خصوصی تشکیل می دهند که می توانند به صورت تنگاتنگ در کنار معماران، طراحان و مالکان به انجام فعالیت بپردازند.

دیدگاهتان را بنویسید