ژئوماتیکنقشه برداری

نکات ضروری قابل توجه دوستان نقشه بردار

نقشه بردار,نقشه برداری,توتال استیشن,دوربین نقشه برداری,ژئوماتیک
آموزش نقشه برداری آپسیس

نکات ضروری قابل توجه دوستان نقشه بردار

  1. به هیچ عنوان دوربین را در حال استقرار رها نکنید… در صورت فاصله گرفتن از دستگاه حتما کمک نقشه بردار آموزش دیده را جهت مراقبت از دوربین بگمارید و یا دستگاه را از روی سه پایه باز نموده و در جعبه قرار دهید و مجددا مستقر کنید.
  2. حتی المقدور از استقرار در موقعیت نا ایمن پرهیز کنید. محل عبور ماشین آلات و افراد، عبور کابل برق موقت و سیار و شلنگ آب از نزدیکی سه پایه، لبه پرتگاه ها، زیر اماکنی که عملیات ساختمانی و یا نصب و جوشکاری قطعات انجام می شود، از نمونه های استقرار خطر آفرین به شمار می رود!
  3. از رها کردن تجهیزات در صندوق عقب خودرو و یا داخل خودرو بدون سرنشین حتی برای یک ثانیه خودداری فرمایید. سارقین همیشه در کمین هستند.
  4. اصولا صندوق عقب خودرو به دو دلیل محل مناسبی جهت حمل تجهیزات گران قیمت ژئوماتیک نیست؛ الف) “خدای نکرده” در صورت تصادف شدید از عقب، که در کشور ما بسیار رایج است، حداقل! تجهیزات آسیب نبیند. ب) سیستم تعلیق خودرو به قسمت بار، ضربه ها و تکان های شدیدتری وارد می کند. کالیبراسیون دستگاه در اثر این عارضه تهدید می گردد…!
  5. جعبه حمل دوربین قابل ترمیم و بازسازی نیست، به همین دلیل دستگاه با کاور برزنتی مخصوص تحویل شما گردیده است، قیمت این کاور با قیمت جعبه حمل یدکی قابل قیاس نیست! لطفا همواره جهت حمل و نقل دوربین از کاور برزنتی استفاده نمایید، هنگام باز و بسته کرده کردن زیپ کاور، و حمل آن لطفا ملاحظات لازم صورت پذیرد. همچنین از نشستن بر روی جعبه حمل خودداری فرمایید!
  6. حمل دوربین در حالت نصب روی سه پایه کار بسیار خطرناکی است، شکستن بست سه پایه، و از دست دادن تعادل شخص، از موارد شایع بوده است.
  7. لازم است هر از چند گاهی دستگاه و متعلقات آن نظافت گردند؛ برای تمیز کردن بدنه اصلی دستگاه از پنبه و الکل، لنز و ال سی دی دستگاه از دستمال مخصوص عینک، جعبه حمل و سه پایه دوربین از دستمال نمدار و کاور های برزنتی، از کف شوینده های تجارتی و ابر اسفنج استفاده فرمایید.
  8. باتری های لیتیوم دستگاه بایستی به روش خاص و با شارژر و جریان برق مناسب شارژ گردند، قبل از اتمام کامل باتری، آن را شارژ نکنید، همچنین قبل از فول شارژ کامل، باتری را از شارژر جدا نکنید. همیشه یک باتری فول شارژ یدکی همراه داشته باشید. به مدت طولانی باتری را در درون دستگاه بدون استفاده رها نکنید.
  9. از سپردن اپراتوری توتال استیشن به افراد غیر متخصص (غیر نقشه بردار!!!) جدا خودداری فرمایید!
  10. آموزش دادن اپراتوری توتال استیشن به افراد غیر نقشه بردار، جز اشباع بازار کار و دخالت آنها در امور فوق تخصصی نقشه برداری، هیچ سودی ندارد، برای حمایت از تحصیلکرده های این رشته هم که شده، از آموزش دادن به افراد متفرقه پرهیز فرمایید.
  11. مسئولیت تجهیزات نقشه برداری مستقیما به عهده کاربر و سرپرست مربوطه است. فراموش نکنیم! تجهیزات نقشه برداری، اعتبار تخصص ماست.
  12. در صورت امکان در ساعات غیر فعال کارگاه، تجهیزات را به انباردار امین کارگاه تحویل نموده و رسید دریافت فرمایید، احتمال سرقت، آتش سوزی و حوادث مشابه همیشه کانکس ها و اتاق های دفتری و مهندسی را تهدید می کند.
  13. حتی الامکان از کار کردن در روزهای بارندگی خودداری کنید، در صورت مرطوب شدن دستگاه و متعلقات، پس از انتقال به فضای سرپوشیده ، با دستمال نخی تمیز خشک نموده و چند ساعت از جعبه خارج و در دمای محیط قرار دهید تا کاملا خشک گردد. از خشک کردن دستگاه توسط سشوار و یا هیتر برقی جدا خودداری نمایید، حرارت زیاد به دستگاه لطمه می زند.
  14. خطوط انتقال برق فشار قوی دارای میدان های مغناطیسی بسیار شدیدی هستند. تجهیزات اندازه گیری دقیق، در اثر این میدان مغناطیسی دچار اختلال شده و حتی ممکن است از کار بیافتند (EDM توتال استیشن برای همیشه از کار خواهد افتاد).
  15. به هیچ وجه پین کد ضد سرقت دستگاه را فعال نکنید، در صورت درخواست PUK، و در دسترس نبودن آن، کلیه هزینه های شکستن قفل دستگاه و راه اندازی مجدد، به عهده مستاجر و کاربر دستگاه خواهدبود.

هر یک از موارد ذکر شده، حاصل تجربیات تک تک مهندسان، کاردانان، و کمک نقشه برداران حرفه ای این مرز و بوم می باشد.

در پایان ضمن عذرخواهی از تمام استادان علوم ژئوماتیک، امیدوارم همیشه شاد و پیروز باشید. ارادتمند

شهرام عباس زاده
نویسندهحمید غیور

دیدگاهتان را بنویسید