اخبار ژئوماتیک

نماینده ترکیه در اکو: برای ناتو نقشه تهیه می‎کنیم/ تلاش ترکیه برای تحکیم روابط با سازمان نقشه برداری ایران

آموزش نقشه برداری آپسیس
با گذشت قریب به یک ماه از برگزاری نشست کمیته ژئوماتیک اکو در تهران، نماینده ترکیه در این اجلاس بار دیگر خواستار تحکیم روابط آنکارا با تهران در زمینه نقشه‎برداری شد.

به گزارش روابط عمومی سازمان نقشه‎برداری کشور، «علی احسان‎کورت» از فرماندهان وزارت دفاع ملی ترکیه که وظیفه نقشه برداری در این کشور را برعهده دارد؛ ضمن تقدیر از میزبانی ایران در برگزاری اجلاس اعضای کمیته ژئوماتیک اکو، پیشرفت ایران در عملیات نقشه‎برداری را چشمگیر توصیف کرد و گفت: امیدوارم درچارچوب‎های کمیته ژئوماتیک اکو، آنکارا همکاری بیشتری با تهران داشته باشد.

او که از برخی مشکلات در تشریفات فرودگاهی تهران پیش از حضور در اجلاس کمیته ژئوماتیک اکو انتقاد می‎کرد، برگزاری مطلوب چنین رویداد­هایی را در ارتباط مستقیم با بودجه در­نظر­گرفته­ شده برای آن ارزیابی کرد و گفت: همه چیز در برگزاری این اجلاس خوب بود. البته انتظار می‎رفت با برگزاری ضیافت شامی فرصت بیشتری برای گفت‎وگو با مهمانان حاضر در اجلاس  فراهم می‎شد تا در فضای آرامش ­بخشی بیشتر با یکدیگر گفت‎وگو کنند. البته دیداری که با رئیس سازمان نقشه برداری کشور داشتیم، این فضا را فراهم کرد.

نماینده کشور ترکیه در رابطه با ساختار سازمانی نقشه بردرای در کشورش گفت: نقشه برداری در ترکیه زیر مجموعه وزارت دفاع ملی است و کارکنان آن در محل کار خود با لباس نظامی حاضر می‎شوند.

کورت خاطرنشان کرد: این سازمان فقط یک شعبه در آنکارا دارد و مسئول تهیه نقشه‎های بنیادی است. سازمان کاداستر ترکیه هم مستقلا فعالیت دارد و عمدتا در پی تولید نقشه ­های بزرگ مقیاس  مثلا با مقیاس ۱:۱۰٫۰۰۰ است. ارتباط خوبی بین سازمان نقشه برداری کشور ترکیه (در بخش نظامی) با سازمان کاداستر این کشور (بخش غیر نظامی) وجود دارد.

وی با اشاره به اینکه در ترکیه سه موسسه کار ثقل سنجی نسبی را انجام می‎دهند؛ تاکید کرد که وزارت دفاع ملی ترکیه، عملیات ثقل سنجی مطلق را انجام می­‎دهد. عملیاتی که تا۲۰ سال پیش آلمانی‎­ها آن را برای ترکیه انجام می‎­دادند اما اکنون خودشان با برخورداری از دستگاه ثقل سنج مطلق، این وظیفه را انجام می‎دهند.

نماینده ترکیه در اکو که می‏‎گفت نقشه‎هایی با مقیاس ۱:۲۵۰۰۰ در حال تکمیل و دیجیتال شدن در این کشور است؛ اضافه کرد: نقشه ۱:۵۰۰۰۰ نیز برای ناتو تهیه کرده و تکمیل کرده‎ایم. همچنین ژئویید – نقشه گرانش زمین- نیز با دقت ۱۰ سانتی متر آماده شده است.

منبع: سایت سازمان نقشه برداری

دیدگاهتان را بنویسید