ژئوماتیکفتوگرامتری

نقشه برداری از بزرگترین معدن مس آسیا با استفاده از یک پهپاد

نقشه برداری از بزرگترین معدن مس آسیا با استفاده از یک پهپاد
آموزش نقشه برداری آپسیس

نقشه برداری از بزرگترین معدن مس آسیا با استفاده از یک پهپاد

در اوایل می سال ۲۰۱۸، شرکت UpVision جمهوری چک از یک وسیله نقلیه هوایی بدون سرنشین (پهپاد) برای نقشه برداری از یک معدن مس در مغولستان – بزرگترین معدن در آسیا – به عنوان بخشی از مطالعات زمین شناسی جمهوری چک در آن منطقه، استفاده کرد. بیش از ۱۰ کیلومتر مربع از معدن و زمین های اطراف آن با استفاده از هواپیمای بدون سرنشین MAVinci Sirius نقشه برداری شدند.

UpVision از پهپاد MAVinci بطور خاص به دلیل مناسب بودن آن برای پرواز بر فراز زمین های سخت، حالت پرواز دستی، و امکان تعمیر متقیم آن در سایت در صورت نیاز، برای ماموریت های مشابهی در طول بیش از ۵ سال اخیر استفاده کرده است.

DSM و ارتوفوتو

مهمترین خروجی مکانی فعالیت های نقشه برداری یک مدل رقومی سطحی (DSM) دقیق است که بصورت اولیه در اهداف زمین شناسی و در قالب یک ابر بافت دار در بردارنده چندصد میلیون نقطه در یک سیستم مختصات محلی به خدمت گرفته می شود. خروجی دیگر یک ارتوفتو در قدرت تفکیک های تصویری مختلف است. از آنجایی که زمین تپه ماهوری برنامه ریزی پرواز برای پهپادها و تعیین میزان همپوشانی و قدرت تفکیک تصاویر را مشکل می سازد، تمام معدن از طریق چندین پرواز نقشه برداری در ارتفاعات مختلف و با قدرت تفکیک های مختلف تصویری با تراکم بالا برداشت شد تا از پوشش دقیق معدن اطمینان حاصل شود.

مدل سه بعدی با پیش نمایش تصاویر هوایی و نقاط کنترل زمینی
مدل سه بعدی با پیش نمایش تصاویر هوایی و نقاط کنترل زمینی

Jakub Karas موسس UpVision می گوید: “نقشه برداری در زمینی چالش برانگیز با ارتفاعات زیاد و در ارتفاعی در حدود ۱۴۰۰ متری صورت گرفت. در منطقه ای در نزدیکی شهر Erdenet باد شدیدی می وزد و در طول روز گرد و غبار بسیاری در هوا وجود دارد. در ارتباط با آب و هوا، در اوایل ماه می نوسانات دمایی زیادی در این منطقه وجود دارد، بارش برف در صبح و دمایی بیش از ۲۰ درجه در روز بعد غیر معمول نیست. به همین دلیل، لازم بود تا پروازها در ساعات ابتدایی صبح و عصر انجام شده و در چندین ماموریت پروازی تقسیم شوند.”

به علاوه، یک پهپاد کوچک (DJI Mavic) برای نقشه برداری از دیوارهای قائم به منظور ایجاد فایل های ترسیمی اندازه گیری های زمین شناسی مورد استفاده قرار گرفت.

در این مورد، با وجود شرایط آب و هوایی، نقشه برداری پهپادی اخذ سریع خروجی های مکانی لازم در تراکم و کیفیت بالا را امکان پذیر ساخته و اجازه بکارگیری آنها در بسیاری کاربردهای دیگر در آینده را نیز می دهد.

منبع: gim-international.com


مطالب مرتبط:

آموزش پهپاد

برای کسب اطلاعات بیشتر درباره دوره آموزشی پردازش تصاویر پهپاد فتوگرامتری کلیک کنید.

دیدگاهتان را بنویسید