ژئوماتیکمصاحبه آپسیس

مصاحبه با سرکار خانم دکتر ندا کفاش عضو هئیت علمی دانشکده فنی و مهندسی مرند – دبیر اجرایی اولین کنفرانس ملی فن‌آوری‌ها و کاربردهای ژئوماتیک

آموزش نقشه برداری آپسیس

مصاحبه با سرکار خانم دکتر ندا کفاش عضو هئیت علمی دانشکده فنی و مهندسی مرند – دبیر اجرایی اولین کنفرانس ملی فن‌آوری‌ها و کاربردهای ژئوماتیک


آپسیس: ایده اولیه برگزاری چنین کنفرانسی از کجا شکل گرفت؟ نیاز به چه مجوزها و شرایطی دارد؟ چه مدت در گیر برگزاری کنفرانس ملی فن‌آوری‌ها و خدمات نوین ژئوماتیک دانشکده فنی و مهندسی مرند بودید؟ و به چند درصد از اهداف مورد نظرتان در برگزاری این کنفرانس رسیدید و بازخورد خودتان از برگزاری این کنفراس چه بود؟
دکتر کفاش: ایده اولیه برگزاری کنفرانس تقریبا اواخر بهمن ماه سال ۹۶ بود که در شورای اجرایی گروه دانشکده فنی و مهندسی مرند با پیشنهاد دکتر شهامت مطرح شد و بعد از اینکه مورد تصویب همه­ی اعضای گروه قرار گرفت، با تکمیل فرم های مخصوص به شورای آموزشی دانشکده ارجاع شد و با موافقت شورای آموزشی دانشکده، مدارک مورد نیاز تکمیل و به شورای هیئت رئیسه دانشگاه تبریز ارسال شد. پس از تصویب در جلسه پایانی سال، بطور رسمی در اواسط فروردین ماه به ما اعلام شد. از نظر بنده به عنوان اولین تجربه در برگزاری کنفرانس به بیشتر اهداف مورد نظر خود رسیدیم ولی قطعا کاستی­های زیادی در کار داشتیم و تجربه های زیادی آموختیم که سعی خواهیم کرد در دوره­های بعد از آنها بهره ببریم.


آپسیس: برگزاری چنین کنفرانسی در ابعاد مختلفی چون علمی، آموزشی، معرفی و انتقال دانش روز و … تا چه حد میتواند مفید باشد؟
دکتر کفاش: برگزاری چنین کنفرانس­هایی در راستای آشنایی با تحقیقات جدید، اندیشمندان و محققان صاحب نظر و برقراری ارتباط با کارشناسان شاغل در حوزه­های مختلف صنعتی گام بسیار مهمی است. ضمن اینکه سبب ایجاد انگیزه در دانشجویان برای مشارکت در کارهای تحقیقاتی و اجرایی شده و روح تازه­ای در کالبد دانشگاه می­دمد.


آپسیس: کارگاه‌هایی که در حاشیه کنفرانس ملی فن‌آوری ها و کاربردهای ژئوماتیک برگزار شد را چگونه دیدید و تا چه حدی برای شرکت کنندگان مفید بود؟
دکتر کفاش: در جریان اولین کنفرانس ملی فن­آوری­ها و کاربردهای نوین ژئوماتیک ۸ کارگاه تخصصی در موضوعات متنوع و کاربردی برگزار گردید. به شخصه از بیشتر شرکت کنندگان بازخوردهای خیلی مثبتی از برگزاری این کارگاه­ها گرفتم. شرکت کنندگان ضمن آگاهی از علم و تکنولوژی­های روز دنیا، با روند اجرایی کارها نیز آشنا شده و با حضور اساتید مجرب در هر کارگاه برای بسیاری از سوالهایی که در ذهن داشتند، راهی درست برای رسیدن به پاسخ دقیق یافتند. از این حیث به سهم خود مجددا از برگزارکنندکان کارگاه­ها؛ شرکت­های محترم آپسیس و نما پرداز رایانه، جناب آقایان دکتر ولیزاده، فیضی زاده و کلانتری و مهندس حیدری کمال تشکر و قدردانی را دارم.


آپسیس: تایید و داوری مقالات به چه صورت انجام شد؟ گزارش آماری از تعداد مقالات ارسال شده، تایید شده و برتر و همچنین کارگاه‌های برگزار شده در کنفرانس ملی ژئوماتیک بفرمایید.
دکتر کفاش: ما حدود ۱۰۰ مقاله دریافت کردیم که از بین این ۱۰۰ مقاله ۶۹ مقاله پذیرفته و بقیه رد شد. از بین این مقالات ۲۹ مقاله بصورت شفاهی پذیرفته شده و ۱۷ مقاله به صورت پوستری و بقیه بصورت چاپ شده ثبت گردید. در اختتامیه کنفرانس، مطابق نظر هئیت داوران و هیئت رئیسه ارائه جلسات، ۵ مقاله در بخش­های سیستم اطلاعات مکانی، سنجش از دور، فتوگرامتری، ژئودزی و بخش پوستری به عنوان مقالات برتر انتخاب شدند. به مقالات برتر لوح سپاسی از طرف کنفرانس و جایزه نقدی از طرف شرکت آپسیس اعطا گردید.


آپسیس: بخش‌های مختلف کنفرانس تا چه حد به شعار آن “ژئوماتیک در خدمت گردشگری” نزدیک بود؟
دکتر کفاش: در مراسم افتتاحیه با سخنرانی پروفسور آل شیخ با محوریت نقش ژئوماتیک در توسعه گردشگری افق­های روشنی به لحاظ تحقیقاتی و اجرایی پیش روی محققان گشوده شد. ضمن اینکه از بین مقالات ارسالی، چندین مقاله دارای ایده­های مناسبی در راستای توسعه گردشگری با استفاده از فنون مختلف ژئوماتیک بود که مورد توجه علاقه­مندان قرار گرفت. در یک جمع­بندی کوتاه می­توان اذعان داشت فن­آوری ها و روشهای گوناگون ژئوماتیک می­تواند خدمات ارزنده­ای به توسعه گردشگری و مزایای ناشی از آن ارائه دهد به شرط آنکه ارگان­ها، سازمان­ها و مسئولین زی ربط مساعدت­های بیشتری را به این حوزه اختصاص دهند.


آپسیس: چه برنامه‌ای و ایده‌ای برای ادامه برگزاری کنفرانس ملی فن‌آوری‌ها و خدمات ژئوماتیک در سالهای آینده دارید؟
دکتر کفاش: با حول و قوه الهی، با حمایت دانشگاهها، سازمان­ها و نهادهای مختلف، متخصصین ژئوماتیک و به ویژه مسئولین دلسوز و دانشجویان پرانرژی دانشکده برآنیم تا در سال­های آتی با ارتقاء کنفرانس به سطح بین المللی، از حضور چهره­های برتر رشته خود در سایر کشورها نیز بهره ببریم. همچنین کارگاه­های منسجم­تر و تکمیل­تری برای شرکت­کنندگان و علاقه­مندان برگزار نماییم.


آپسیس: از طرف چه سازمان‌ها و شرکت‌هایی برای برگزاری این همایش کمک و حمایت شدید؟
دکتر کفاش: بر خود وظیفه می­دانم از حمایت سازمان نظام مهندسی کشور (جناب آقای مهندس طوماری)، شرکت آپسیس (جناب آقای مهندس میرزاعلی)، شرکت نما پرداز رایانه (جناب آقای مهندس برومند) و شرکت تانیان صمیمانه تشکر کنم. بی شک بدون حمایت این عزیزان برگزاری کنفرانس با فراهم آوردن کیفیت مطلوب ممکن نبود.


سخن پایانی: در پایان خدا را شاکرم که اساتیدی از جنس بزرگواری و مناعت طبع، دوستانی با قلبی مهربان و دلسوز، همکارانی متخصص و دانشجویانی پر انرژی و همراه در کنارمان قرار داد تا بتوانیم در اولین تجربه خود، قابل قبول ظاهر شویم. از خداوند برای تک تک عزیزان آرزوی سلامتی و موفقیت دارم و امیدوارم به زودی شاهد حضور مجدد یکایک آنها در دانشکده باشیم.

دیدگاهتان را بنویسید