ژئوماتیکسیستم اطلاعات مکانیمصاحبه آپسیس

مصاحبه آپسیس با علی رمضانی/ رتبه دو آزمون کارشناسی ارشد نقشه برداری سال ۹۴

مصاحبه, علی رمضانی, نقشه برداری,آزمون کارشناسی ارشد,سیستم اطلاعات مکانیGIS, دانشگاه تهران, مصاحبه آپسیس
آموزش نقشه برداری آپسیس

علی رمضانی رتبه دو آزمون کارشناسی ارشد نقشه برداری سال ۹۴ است. وی مقطع کارشناسی را  در دانشگاه تهران به اتمام رسانده است. و در حال حاضر دانشجوی کارشناسی ارشد گرایش GIS در  همان دانشگاهاست. در ادامه مصاحبه آپسیس با ایشان را می خوانیم.

  • photo_2015-10-21_10-08-55خودتون رو معرفی میفرمایید؟ علی رمضانی هستم دانشجوی کارشناسی ارشد GIS ورودی ۹۴٫
  • رتبه کنکور کارشناسی و دانشگاهی که در مقطع کارشناسی از آن فارغ التحصیل شدید؟

رتبه کارشناسی بنده ۱۵۰۰ کشوری بوده که در رشته نقشه برداری دانشگاه تهران شروع به تحصیل کردم.

  • معدل کارشناسی تون رو میفرمایید؟

حدود ۱۵٫۸۰٫

  • چرا رشته نقشه برداری رو برای تحصیل انتخاب کردید؟ آیا با شناخت قبلی بوده و یا بر اساس رتبه این رشته رو انتخاب کردید؟

در مقطع کارشناسی برحسب رتبه و بدون شناخت قبلی بود ولی در مقطع کارشناسی ارشد به دلیل شناخت و علاقه ای که پیدا کردم تصمیم به ادامه تحصیل در همین رشته رو گرفتم.

  • رتبه کنکور کارشناسی ارشد شما چند بوده؟

رتبه ۲

  • چه چیزی باعث شد که ادامه تحصیل بدید؟

بعد از مقطع کارشناسی به نقشه برداری علاقه مند شدم و همین دلیل ادامه تحصیل من شد.

  • از چه منابع و جزواتی برای کنکور کارشناسی ارشد استفاده کردید؟

در بحث ژئودزی هندسی جزوه دکتر شریفی و دکتر صفری، ژئودزی ماهواره ای جزوه های دکتر باعث و دکتر مشهدی، ژئودزی ۱ کتاب دکتر نجفی، فیزیکال ژئودزی کتاب و جزوه دکتر صفری، فتوگرامتری ۱جزوه دکتر عزیزی، فتوگرامتری ۲ جزوه دکتر سعادت سرشت، فتوگرامتری ۳ کتاب دکتر امینی و فتوگرامتری ۴ جزوه های دکتر عزیزی و دکتر عبادی، تعدیل و سرشکنی دکتر شریفی و برای درس نقشه برداری کتاب دیانت خواه رو مطالعه کردم.

  • چه مقدار برای آزمون کارشناسی ارشد مطالعه داشتید؟ چند ماه و روزی چند ساعت؟

من از اول مهرماه شروع کردم. به نظر من موفقیت در این زمینه زیاد به مدت زمانش بستگی نداره، به کیفیت مطالعه بستگی داره. به طور میانگین روزی ۵ ساعت میخوندم.

  • آیا برنامه ریزی داشتید؟ تا چه میزان برنامه ریزی درسی برای کسب این رتبه موثر بوده است؟

بله، برای مثال بازه زمانی رو برای هر درس و یا یک بخش تعیین می‌کردم که در زمان مقرر حتماً اون درس رو بخونم و این روند به پیش برد هدفم کمک زیادی کرد.

  • چقدر دانشگاه تهرانی بودن شما در کسب این رتبه مؤثر بوده؟

خیلی زیاد نه به این دلیل که هستند دانشجویانی از دانشگاه تهران که خوب کار نکردن و نتیجه نگرفتن. بستگی به خود فرد داره، البته من در مقطع کارشناسی خوب کار کرده بودم.

ramezani_

  • حدود ده سال پیش رتبه های بالا گرایش ژئودزی رو برای ادامه تحصیل انتخاب می کردند، و ازآن زمان تا سال های اخیر رتبه های بالا سراغ گرایش GIS می رفتند و در دو سه سال اخیر باز شاهد این هستیم که رتبه های برتر ژئودزی را انتخاب می کنند؟

علل زیادی وجود داره. یکی اینکه GIS دانشگاه های برتر مثل دانشگاه تهران و خواجه نصیر مشکلاتی داره مثلا اینکه در مقطع کارشناسی GIS درست معرفی نمیشه ولی کسی که میخواد ژئودزی بخونه در کارشناسی تعداد زیادی دروس مرتبط با ژئودزی رو میگذرونه و در مقطع ارشد اون رو ادامه میده ولی کسی که ارشد GIS میخونه تقریباً صفر و در شروع کار هست. گرایشGIS  برخلاف شناخت عمومی که وجود داره بسیار گسترده ست و نیازمند اطلاعات قوی کامپیوتری و تئوری های ریاضی هست. اگه بخوایم GIS به خوبی مورد استفاده قرار بگیره و شناخته بشه باید در مقطع کارشناسی دروس مرتبط با آن ارائه بشه.

  • ارتباط GIS با نقشه برداری را چطور می توان بیان کرد؟

GIS یک تحلیل مکانی است. ما در ژئودزی این کار رو  بصورت مطلق و دقیق انجام میدیم ولی در GIS مثلا ما بازه دقتمون رو برای کاربردهای دیگه تغییر میدیم. برای مثال یکی از موضوعاتی که در GIS روش کار میشه استفاده از تئوری فازی در مکان هایی است که GPS کارایی ندارد مثل تونل ها.

  • به نظر شما آینده شغلی کدام گرایش بهتر است؟

به نظر من هیچ کدام و همه. بستگی به خود فرد داره که به چه شکلی بتونه موقعیت ایجاد کنه. هر شخصی اگر واقعاً وقت بذاره و کار کنه می تونه موفق باشه.

  • قصد ادامه تحصیل برای دکتری را دارید؟

بله، به نظر من در مقطع دکتری امکان حل یک مسئله علمی وجود داره که در کارشناسی ارشد این فرصت کمتره.

GIS یک تحلیل مکانی است. ما در ژئودزی این کار رو  بصورت مطلق و دقیق انجام میدیم ولی در GIS مثلا ما بازه دقتمون رو برای کاربردهای دیگه تغییر میدیم. برای مثال یکی از موضوعاتی که در GIS روش کار میشه استفاده از تئوری فازی در مکان هایی است که GPS کارایی ندارد مثل تونل ها.

  • برخی از فارغ التحصیلان پس از تکمیل مقطع کارشناسی تصمیم به تغییر رشته می گیرند. علتش رو در چه چیزی می بینید؟

بله این مورد رو زیاد دیدم. علتش رو در این میبینم که نقشه برداری هنوز درست تدریس نمیشه و هنوز کتاب و منابع مناسب کافی وجود نداره و این باعث از بین رفتن علاقه میشه و اینکه برنامه درسی واحدی وجود نداره و در این مورد در دانشگاه های مختلف متفاوت هست.

  • برخی از فارغ التحصیلان پسر بعد از مقطع کارشناسی تصمیم به اعزام به خدمت سربازی میگیرند، به نظر شما وقفه بین تحصیل چه اثراتی دارد؟

بله من مواردی رو دیدم که درحین تحصیل وارد بازار کار شدن و از حال و هوای درس فاصله گرفتن و دیگه واحدهای درسی شونو نتونستن بگذرونن. البته باز این مسئله بستگی به اراده طرف داره که برگرده به فضای درس.

جزوات و کتاب های مهم از نظر علی رمضانی: در بحث ژئودزی هندسی جزوه دکتر شریفی و دکتر صفری، ژئودزی ماهواره ای جزوه های دکتر باعث و دکتر مشهدی، ژئودزی ۱ کتاب دکتر نجفی، فیزیکال ژئودزی کتاب و جزوه دکتر صفری، فتوگرامتری ۱جزوه دکتر عزیزی، فتوگرامتری ۲ جزوه دکتر سعادت سرشت، فتوگرامتری ۳ کتاب دکتر امینی و فتوگرامتری ۴ جزوه های دکتر عزیزی و دکتر عبادی، تعدیل و سرشکنی دکتر شریفی و برای درس نقشه برداری کتاب دیانت خواه.

دیدگاهتان را بنویسید