ژئوماتیکسنجش از دورسیستم اطلاعات مکانی

سیل در ایران؛ اهمیت نقشه و داده ماهواره ای

نقشه سیل در ایران
آموزش نقشه برداری آپسیس

سیل ۱۳۹۸ شمال ایران – گلستان

سیل گلستان به دلیل بارش های سنگینی که از ۱۹ مارس (۲۸ اسفند ماه ۱۳۹۷) آغاز شد در مجموع ۱۰ شهر در شمال شرق ایران را تحت تاثیر قرار داد. شهرهای گرگان، بندر ترکمن، آزاد شهر، آق قلا، گنبد کاووس، بندر گز، علی آباد، کلاله، کردکوی و مینودشت. آق قلا و گنبد کاووس و روستاهای اطراف از جمله مناطقی بودند که دچار بیشترین آسیب ها شدند و بخش های عظیمی از این مناطق به زیر آب رفتند. به دنبال یک اقدام ایمنی شبکه برق در بسیاری از این مناطق قطع شد. تخمین زده شد که ۶۰ هزار نفر به مکان های دیگر منتقل شدند و اغلب در روستاهای نزدیک باقی ماندند. حداقل ۱۰ هزار نفر در استادیوم ها، نمایشگاه، مدارس و دیگر مناطق امن به صورت اضطراری توسط سازمان هلال احمر جمهوری اسلامی ایران اسکان داده شدند.

مناطق دیگری در غرب و جنوب غربی ایران نیز تحت تاثیر بارش های سنگین قرار گرفتند. استان های لرستان، کردستان، کرمانشاه، خوزستان، فارس و کهگیلویه و بویراحمد. از ۲۵ مارس (۵ فروردین ماه ۱۳۹۸) وقوع سیل در شیراز، پل دختر، خرم آباد، دوره، خرمشهر، آبادان، الیگودرز و سقز گزارش شد. در سیل شیراز حداقل ۲۰ نفر کشته و ۹۴ نفر زخمی و تعداد تایید نشده ای در این حادثه مفقود شدند. در شهر دزفول استان خوزستان در جنوب غربی ایران نیز شرایط بحرانی اعلام شد. (منبع: OCHA, 26 Mar 2019)

بارش ها بی وقفه باعث وقوع سیل در ۵۸۶ شهر و روستا در کشور ایران شده است. سیلاب زیرساخت ها، مناطق مسکونی، زمین های کشاورزی، و دام و طیور را از بین برده است. تخمین زده می شود حجم این خرابی تنها در ۲ استان گلستان و مازندران در حدود ۱۵۰ هزار میلیون دلار باشد. این بحران درست در اواسط نوروز و در تعطیلات سال نوی میلادی ایرانیان رخ داد. سرویس های آب و هوایی ملی پیش بینی کرده اند در هفته های آتی بارش های بیشتری را در کشور شاهد باشیم. تا الان سازمان هلال احمر جمهوری اسلامی ایران گزارش داده است که ۴۵ نفر کشته و حداقل ۴۳۴ نفر در این بحران آسیب دیده اند. مناطقی که بیشترین آسیب را دیده اند استان های گلستان، مازندران، خراسان شمالی، کهگیلویه و بویراحمد، فارس، کرمانشاه، خوزستان، سمنان، ایلام و همدان هستند. تا به امروز سازمان هلال احمر جمهوری اسلامی ایران به ۱۵۶۵۳۱ سیل زده کمک کرده و اسکان موقت را برای بیش از ۵۰ هزار نفر تدارک دیده است. (منبع: IFRC, 2 Apr 2019)

نقشه ها

یکی از جدیدترین نقشه های سیل ایران که مرکز هماهنگی مدیریت بحران ERCC از نهادهای وابسته به اتحادیه اروپا آن را تهیه کرده است در بین کاربران و کارشناسان علوم وابسته در شبکه های اجتماعی و خبرگزاری ها در حال انتشار است. ما هم در این مطلب این اطلاعات مکانی را برای مخاطبان آپسیس قرار می دهیم و در ادامه توجه شما را به نظر استاد محمدرضا سحاب درباره وقایع پیش آمده و اهمیت این نقشه جلب می کنیم:

دانلود نقشه سیل ایران

Iran – Floods, Emergency Response Coordination Centre (ERCC) – ECHO Daily Map | 01/04/2019

لینک اصلی

لینک کمکی

با سلام نقشه میزان بارش و سیل در ایران از اول تا پایان ماه مارس ٢٠١٩ جهت استحضار جنابعالی تقدیم و در صورت امکان برای اطلاع عموم از مزایای نقشه و اطلاعات جغرافیایی دستور فرمایید در سایت درج گردد. اهمیت این نقشه در این است که در اول آوریل منتشر شده است. یعنی فقط یک روز پس از وقوع و تکمیل اطلاعات، همراه با پیش بینی بارش ١٠ روز آینده.

این نقشه توسط یکی از تشکیلات وابسته به اتحادیه اروپا تهیه شده که با دقت از طریق ماهواره ها کلیه نقاط جهان از نظر مسائل بحرانی و گوناگون زیر نظر دارند و با سرعت و دقت فراوان این نقشه را تهیه و منتشر کرده اند. منظور بنده از ارائه این نقشه توجه دادن مسئولین محترم می باشد که دنیا چگونه مسائل را بررسی می کنند و ما برای این گونه مشکلات به دعانویس مراجعه می کنیم!

× محمدرضا سحاب ×

نویسندهحمید غیور

دیدگاهتان را بنویسید