اخبار ژئوماتیکژئوماتیک

سومین کنفرانس علوم زمینی مجازی

سومین کنفرانس علوم زمینی مجازیسومین کنفرانس علوم زمینی مجازی
آموزش نقشه برداری آپسیس

سومین کنفرانس علوم زمینی مجازی

۲۲ تا ۲۴ آگوست ۲۰۱۸، کینگزتون، کانادا

علوم زمینی جالب توجه

ما بسیار هیجان زده ایم که اعلام کنیم که سومین کنفرانس علوم زمینی مجازی – VGC – در شهر زیبای سنگی، کینگزتون کانادا و در تاریخ ۲۲ تا ۲۴ آگوست ۲۰۱۸ برگزار خواهد شد. این کنفرانس مکانی برای ملاقات محققان، و اعضای تیم های نوآور پژوهش و توسعه صنعتی و دولتی در شاخه های سنجش از دور نزدیک و تصویرسازی رایانه ای بکار گرفته شده در علوم زمینی است. این کنفرانس پیشرفت های مرتبط با فناوری و آخرین اپلیکیشن های ژئوماتیکی و ابزارهای تصویرسازی برای گستره وسیعی از مشکلات در حوزه علوم زمینی را برجسته خواهد ساخت.

بن مایه کنفرانس کاملاً مرتبط با همکاری چند رشته ای در نقطه اشتراک ژئوماتیک، تصویرسازی، بینایی کامپیوتر، گرافیک و باز، و همچنین واقعیت مجازی و افزوده با کاربردهایی در گستره ای از زیرشاخه های مرتبط با علوم زمینی نظیر نقشه برداری زمین شناسی، ژئومورفولوژی، خطرات زمینی، یخ شناسی، مطالعات آتش فشانی، ساخت تونل و استخراج معادن است.

سومین کنفرانس علوم زمینی مجازی

ابزارهای علوم زمینی مجازی بر تحقیقات، عملیات و آموزش علوم زمینی تاثیر گذاشته است. دانشمندان در حوزه علوم زمینی بطور رو به رشدی از مدل های زمین شناسی سه بعدی برای دست یابی به نقشه های GISای دو بعدی استفاده می کنند تا به درک بهتری در ارتباط با مقیاس و اهداف پروژه ها و مدل سازی آنها دست یابند، با زمین شناسی پیچیده و طرح های مهندسی مشتریان ارتباط برقرار کرده و به سادگی همه را از تاثیر زیرساختی و یا استخراج معادن بر جوامعشان آگاه سازند. ابزارهایی نظیر واقعیت مجازی و افزوده امکان برقراری حالت های برهم کنش جدید را برای علوم زمینی که برای گستره وسیعی از مخاطبان جذاب و خلاق به نظر می رسد، فراهم می سازد. اخیراً، بکارگیری کنسول های بازی قدرتمند با پژوهش های مرتبط با علوم زمینی که شانس مدل نمودن پردازش های زمین شناسی هیجان انگیزی را ارائه می دهند، همسو شده اند. به علاوه، تعداد رو به رشدی از ابزارهای سنجش از دوری برد کوتاه برای ایجاد مدل های زمین شناسی سه بعدی و پایش پردازش های زمین شناسی، مورد استفاده قرار می گیرند. فناوری های برد کوتاه بسیار و گستره وسیعی از سکوها وجود دارند که امکان نقشه برداری و پایش پدیده های زمین شناسی در مقیاس زمانی و مکانی وسیعی را فراهم می سازند. با توجه به افزایش تعداد ابزارهای برد کوتاه و رشد ابزارهای بینایی کامپیوتر، ملاقات و بحث در ارتباط با آخرین دستاوردها و کاربردها  مزایای بسیاری خواهد داشت.

سومین کنفرانس علوم زمینی مجازی

دو کنفرانس اخیر در سوئیس و نروژ برگزار شد و بر دستاوردها و کاربردهای فناوری های مرتبط با سنجش از دور برد کوتاه در گستره وسیعی از تحقیقات مرتبط با علوم زمینی نظیر ورودی ها برای مدل سازی زمین شناسی تمرکز داشتند و محققان و دیگر فعالان علاقه مند به فناوری های جدید سه بعدی را گرد هم آوردند. هدف سومین کنفرانس، فراهم ساختن مجدد امکان یک گردهمایی چند رشته ای برای بحث در ارتباط با آخرین دستاوردها در ابزارهای ژئوماتیکی و تصویر سازی در حوزه علوم مرتبط با زمین است.

بن مایه کنفرانس

مجموعه کنفرانس های علوم زمینی مجازی – VGC –، موقعیت خود را در نقطه اشتراک ژئوماتیک، علوم زمینی، و تصویرسازی سه بعدی تعریف نموده و بر دستاوردهای نو و کاربرد روش های سنجش از دور برد کوتاه در تحقیقات گسترده مرتبط با حوزه علوم زمینی تمرکز کرده است. این ناحیه به سرعت در حال تحول بوده و فرصت های منحصر به فردی برای همکاری میان رشته های تحقیقاتی در حوزه های ژئوماتیک، بینایی کامپیوتر، گرافیک، بازی، تصویرسازی، و مدل سازی رقومی با یک دامنه وسیع از قوانین مرتبط با علوم زمینی را فراهم می سازد. این کنفرانس محل ملاقاتی برای محققان و صنعتگران را فراهم نموده است تا ضمن نمایش آخرین پیشرفت ها در حوزه فناوری سنجش از دور برد کوتاه، روش های تحلیلی جدید را به اشتراک گذاشته و کاربردهای منحصر به فرد را معرفی نمایند. ما به منظور حمایت از همکاری های پژوهشی و میان رشته ای، از ثبت نام افراد در گستره وسیع علوم ژئوماتیک، علوم زمینی و تحقیقات بینایی ماشین استقبال می کنیم.

مشابه کنفرانس های پیشین، برنامه علمی بر توسعه روش ها، تحلیل های نوین، فناوری های مدل سازی و توصیفی و کاربردهای منحصر به فرد تمرکز خواهد داشت. می توان بن مایه کلی کنفرانس را بصورت زیر و با جزئیات بیشتر ارائه نمود:

۱٫ توسعه روشها

تمرکز بر نو آوری ها در اخذ و پردازش مجموعه داده های سه بعدی، سنجنده های جدید، ابزارها و سکوها، و یکپارچه ساختن فناوری های مختلف خواهد بود. این شاخه حول توسعه فنی (سخت افزای و نرم افزاری) تعریغ می شود.

  • اسکن لیزری (لیدار) و سنجنده های نقشه برداری سه بعدی نوین
  • فتوگرامتری/ ساختار حرکت (SfM)
  • یکپارچه ساختن سنجنده ها (چند/ابر طیفی، رادار، حرارتی، ژئوفیزیکی)
  • سکوهای نوین (پهپادها)
  • محاسبه در حال حرکت و آنی
  • واقعیت افزوده در کار زمینی
  • اندازه گیری در مقیاس آزمایشگاهی (فسیل ها، قنات ها، پوشش گچی و کاهگلی، مخازن رسوبی)

۲٫ تحلیل داده ها

مجموعه داده های سه بعدی پردازش شده دریافت شده و به عنوان بنیان تحلیل ها از آن ها استفاده می شود.

  • توصیف
  • نقشه برداری موضوعی خودکار
  • تحلیل های آمار مکانی
  • مدل سازی رقومی و شبیه سازی
  • تصویرسازی، گرافیک کامپیوتری و بازی
  • واقعیت مجازی
  • شناسایی تغییرات/پایش

۳٫ زمینه های کاربردی

اثر عمده داده های مکانی در حل مشکلات و پاسخ به سوالات موجود را از طریق علوم زمینی، اخذ ترکیبی، پردازش و تحلیل، به نمایش می گذارد.

  • زمین شناسی (شامل زمین شناسی نفت و گاز): نقشه برداری رسوبی، ذخایر مشابه
  • زمین شناسی ساختاری: نقشه برداری از شکست ها و مدل سازی شبکه ای
  • ژئومورفولوژی: پروسه تعیین مشخصات سطحی
  • خطرات طبیعی: سقوط سنگ ها، زمین لغزه ها، فرسایش ساحلی
  • یخ شناسی/ یخ کره: پایش جبه های یخی
  • مطالعات آتش فشانی: نقشه برداری از جریان گدازه ای، مدل سازی دهانه آتش فشان، روش های آزمایشگاهی
  • آب شناسی/ نقشه برداری جریان آب
  • آب و هوا/ محیط زیست
  • زیرساخت: ساخت تونل، خط آهن، جاده
  • استخراج کعادن و انرژی

برنامه علمی با این در نظر داشتن این درون مایه کلی و بر اساس تعداد و کیفیت مقالات ثبت شده، طراحی خواهد شد.

سخنرانان اصلی

سخنران ۱: دکتر Nick Hedley

عنوان سخنرانی: علوم زمینی مرتبط با واقعیت مختلط: متصل نمودن جهان ها و اختلاط مجدد واقعیت

Nick یک محقق میان رشته ای با تجربه در حوزه فناوری های واسط بصری زمینی سه بعدی است. او بیش از ۲۰ سال است که به طراحی، توسعه و بکارگیری فناوری های مرتبط با واسط واقعیت مختلط و مجازی مشغول است. او علاوه بر رزومه غنی از تحقیقات دانشگاهی، به صنایع، موزه های علمی، شرکت های مرتبط با رسانه و تصاویر متحرک، و بنیادهای بین المللی برای توسعه واسط های تصویری زمینی و نمایش های عملی ژئوفیزیکی حرفه ای، آموزش عمومی، ابتکارات دولتی و علمی، خدمات مشاوره ای ارائه داده است.

هسته مرکزی کار او طراحی، توسعه و بکارگیری فناوری های واسط واقعیت افزوده و مجازی برای مشاهده، کاوش و تجربه تصویرسازی های و شبیه سازی های مکانی در آزمایشگاه ها و فضاهای عمومی است. تیم او گردش کاری سریعی دارند، و اخذ داده های سه بعدی با استفاده از تصویربرداری پهپادی و اسکن لیزری سه بعدی، تولید مدل سه بعدی با استفاده از پردازش های فتوگرامتری و ابر نقطه ای برای مناطقی با مساحت ۱۰ سانتیمتر مربعی تا ۲۵۰۰ کیلومتر مربعی، تحلیل های مکانی سه بعدی و شبیه سازی ها با قدرت تفکیک  داده ای تا سطح کمتر از میلیمتر را به هم پیوند می دهند.

رزومه کاری او در بردارنده موارد زیر است: اخذ سه بعدی مجتمع های ساخته شده و محیط های طبیعی، شبیه سازی سه بعدی خطرات پویا، محیط های اقیانوسی سه بعدی، اخذ و ارتباط هوشمند در هنگام بروز خطر، آوار زیر دریایی، نقشه برداری، شبیه سازی و تصویرسازی صخره های اسفنجی شیشه ای، تحلیل های حریم خصوصی و قابلیت دید سه بعدی، تصویرسازی زمان-مکان، بازسازی و تصویرسازی باستان شناسی، واسط های سه بعدی برنده جایزه برای تصویرساختن تغییرات آب و هوایی در آینده (CLIVE)، و دانش سیاره ای.

Nick اداره کننده آزمایشگاه تحقیقاتی واسط مکانی – مخزن فکر واسط تصویری زمینی- و استاد دپارتمان جغرافی در زمینه تحقیقات واسط مکانی و تصویرسازی زمینی در دانشگاه Simon Fraser در کاناداست.

سخنران ۲: دکتر Joseph Wartman

عنوان سخنرانی: بکارگیری سامانه های هوایی بدون سرنشین (پهپادها) برای ارزیابی خودکار خطرات ناشی از سقوط سنگ ها

Joseph امکانات اکتشاف خطرات طبیعی (که با نام “RAPID” شناخته می شود) را در واشنگتن اداره می کند و استاد مهدسی محیط زیست و عمران است. او سردبیر پیشین ژورنال مهندسی محیط زیست زمینی و فناوری های زمینی است و بیش از ۱۰۰ مقاله حرفه ای در ارتباط با خطرات زمین شناسی تالیف نموده است. او علاوه بر این انتشارات فنی، مقالاتی را نیز در نیویورک تایمز، سیاتل تایمز به چاپ رسانده و گفتمانی را در میان دیگر حوزه ها در رسانه نیز ایجاد نموده است. او چندین جایزه افتخاری برای تحقیقات خود نیز دریافت نموده است که از آن میان می توان به آخرین آنها، جایزه Buewell انجمن زمین شناس آمریکا در مهندسی زمین شناسی اشاره نمود. او لیسانس خود را از دانشگاه ویلانوا، و درجات ارشد و دکتری خود را ار دانشگاه برکلی در کالیفرنیا دریافت نموده است.

سخنران ۳: دکتر Regula Frauenfelder

عنوان سخنرانی: چشم آسمانی – و پایش هوایی-فضایی بدشکلی زیرساخت ها و خطرات زمینی

Regula یک جغرافیدان فیزیکی است که در حال حاضر در موسسه ژئوتکنیک نروژ، مرکزی پیشرو در تحقیق و مشاوره در حوزه مهندسی علوم زمینی، مشغول به کار است. او درجه دکتری خود را در سال ۲۰۰۴ و در دانشگاه زوریخ دریافت نموده است. او پیشینه گسترده ای در سنجش از دور و انفورماتیک زمینی با تمرکز بر خطرات طبیعی دارد و اخیراً به ارزیابی ریسک نیز پرداخته است. او چندین عنوان دانشگاهی متمایز دارد. زمینه حرفه ای او شامل تحلیل های مکانی خطرات طبیعی، تحلیل های بدشکلی زمینی با استفاده از InSAR و تحلیل های تصویری اپتیکی شیئ گرا است. او در خلال موقعیت های کاری پیشین خود به پیش زمینه قدرتمندی در حوزه علوم و تحقیقات یخ کره دست پیدا کرده است. او بیش از ۱۵ سال تجربه در مدیریت پروژه های تحقیق و توسعه و مشاوره و همچنین آماده سازی اهداف کار و شرکت در مناقصات دارد.

سخنران ۴: دکتر Helen Reeves

عنوان سخنرانی: فرصت های پیش روی علوم زمینی برای بکارگیری ابزارهای جذاب مجازی در مدیریت خطرات زمینی در شهرها

Helen Reeves یک زمین شناس مهندسی است که دارای تجربه ای ۱۹ ساله در تحقیقات مهندسی زمین شناسی و بیش از ۳۰ مقاله در نقشه برداری مهندسی زمین شناسی، تعیین مشخصات توده های سنگی، مقشه برداری از خطرات زمینی و مکانیک زمینی دارد. او لیسانس علوم زمین شناسی خود را از دانشگاه لیدز، و کارشناسی ارشد و دکتری خود در مهندسی زمین شناسی را از دانشگاه Durham دریافت نموده است.

در حال حاضر، Helen مدیر علمی مهندسی زمین شناسی و زیرساخت در موسسه نقشه برداری زمین شناسی بریتانیا (BGS) است و برنامه سه میلیون پوندی تحقیقات مهندسی زمین شناسی با موضوعات زیر را رهبری می کند: پردازش ها و توزیع مکانی خطرات کم عمق در بریتانیا (خصوصاً زمین لغزه و فرونشست)، مشخصات ژئوفیزیکی و ژئوتکنیکی توده زمین در انگلستان و چالش های علوم زمینی شهری در شهرها.

Helen بازرس اصلی NERC/DFID بنیاد “LANDSLIP” (ارزیابی ریسک خطرات چندگانه زمین لغزه، آمادگی و هشدار زودهنگام در جنوب آسیا (NE/P000649، دو میلیون پوند، ۲۰۱۶-۲۰۲۰)، بازرس ارزیابی EPSRC دنیای زیرزمینی (EPK021699، ۵٫۸ میلیون پوند، ۲۰۱۳-۱۷(، و شهرهای مقاوم در برابر بحران Newton-Ungku Omar (EP/P01531X، ۱٫۷۵ میلیون پوند). او عضو هیئت مدیر گروه کاری مدل اثر خطرات طبیعی بریتانیا است، با گروه مشاوره علمی دولتی بریتانیا برای موارد اضطراری در خلال طوفان زمستانی ۲۰۱۳-۲۰۱۴ همکاری داشته است، یک کارشناس فنی مکانیزم حفاظت شهروندی EU است، نماینده گروه ملی IAEG UK است، عضو فعال کمیته مهندسی زمین شناسی TRB (AFP10) است و با تحقیقات مشاوره ای ملی در کمیته دانشگاهی ملی در پروژه “مهندسی زیرزمینی برای توسعه پایدار زیرزمینی” همکاری داشته است. Helen در سال ۲۰۱۵ برنده جایزه گروه مهندسی زمین شناسی و در سال ۲۰۱۷برنده جایزه جامعه زمین شناسان Bisat یورک شایر شده است.

دوره های کوتاه مدت

بسیار خوشحالیم که امکان برگزاری یک دوره کوتاه مدت و یک تور، که هردو یک روز پیش از شروع کنفرانس (۲۲ آگوست ۲۰۱۸) برگزار می گردند، برای شرکت کنندگان در این کنفرانس را داریم.

فضا برای این دو رویداد محدود است، بنابراین زودتر ثبت نام کنید.

دوره کوتاه مدت ۱: تور زمین شناسی کینگزتون

منطقه کینگزتون فرصت هایی برای بررسی گستره وسیعی از محیط های زمین شناسی، از صخره های مرتفع استان Grenville تا ذخایر یخی تازه را در اختیار قرار می دهد. ما یک روز آرام را برای دیدن برخی رخنمون ها که نشان دهنده روابط سه بعدی جالبی هستند شروع می کنیم، در میانه روز به دیدن برخی مناطق توریستی خواهیم رفت، و در خاتمه با بحثی آرام در یک نوشیدنی فروشی محلی روز را به پایان می بریم. این تور برای طیف کاملی از زمین شناسان، از تازه کار تا حرفه ای برنامه ریزی شده و دامنه کاملی از علایق از فسیل تا لوحه سنگ ها را پوشش خواهد داد. همراه داشتن کفش و لباس مناسب مورد نیاز خواهد بود.

VGC

اطلاعات کاربردی: لطفاً کفش مناسب، لباس راحت و ضد آفتاب همراه داشته باشید.

برگزار کننده دوره: Rob Harrap

زمان: ۹:۰۰ تا ۱۷:۰۰

مکان: Meet in front of Miller Hall,36 Union St W, Queen’s University

دوره کوتاه مدت ۲: کاربرد سنجش از دور در مدیریت خطرات زمینی

برد کوتاه مدرن و سنجش از دور ماهواره ای و فناوری های تصویربرداری تا سطح کاربرد عملی در مهندسی ژئوتکنیک و مدیریت خطرات زمینی پیش رفته اند. این دوره مبانی اسکن لیزری زمینی، فتوگرامتری، فتوگرامتری هوایی مایل (سکوهای مختلف)، اسکن لیزری هوایی، سونار چند پرتوی، و InSAR را معرفی نموده و توضیح خواهد داد. مزایا، معایب، محدودیت ها و کاربرد بهینه فناوری ها و همچنین چگونگی بکارگیری این داده ها برای ارزیابی خطرات نیز مورد بحث قرار خواهند گرفت. مطالعات موردی در صنایع استخراج کعادن و حمل و نقل مورد بررسی قرار خواهند گرفت.

سومین کنفرانس علوم زمینی مجازی

اطلاعات کاربردی: شرکت کنندگان باید در صورت امکان لپتاپ خود را به همراه داشته باشند (و یا آماده کار با یگدیگر در بخش های عملی باشند).

برگزار کننده دوره: دکترMatt Lato، دکتر Jean Hutchinson، دکتر Ryan Kromer و دکتر Dave Gauthier

زمان: ۹:۰۰ تا ۱۷:۰۰

مکان: Miller Hall room 201,Miller Hall,36 Union St W, Queen’s University

توجه کنید که شرکت در دوره های کوتاه تنها برای شرکت کنندگان در کنفرانس امکان پذیر خواهد بود

اسپانسرهای VGC 2018

منبع: virtualoutcrop.com/vgc2018

دیدگاهتان را بنویسید