ژئوماتیکنظام مهندسی

داوطلبان آزمون نظام مهندسی | حتما بخوانند!

آزمون نظام مهندسی
آموزش نقشه برداری آپسیس

وعده داده بودیم تا آپسیس رسانه تخصصی مهندسی را دنبال کنید تا شما را تا روز آزمون نظام همراهی کنیم. اینک با نزدیک شدن به زمان برگزاری آزمون نظام مهندسی ورود به حرفه مهندسان و اهمیتی که قبولی در آزمون ورود به حرفه و دریافت پروانه اشتغال دارد بر آن شدیم تا مقاله ای تشریحی بنگاریم تا چراغی شود بر راه پر پیچ و خم مهندسانی که آزمون نظام مهندسی در پیش دارند.

با توجه به وسعت مباحث مقررات ملی ساختمان و نشریات، همچنین منابع تخصصی رشته و حجم زیاد مطالب، به‌ عنوان مواد آزمونِ هر رشته، عبور از سد آزمون نظام مهندسی مستلزم مطالعه و تسلط بر مواد آزمون دارد.

اعتماد به نفس بزرگترین داشته افراد موفق است. مسلم است که آنها به خود و آنچه که انجام می دهند ایمان و اعتقاد دارند. به یاد داشته باشید پیروزی آنها سبب افزایش اعتماد به نفسشان نشده؛ بلکه روحیه خودباوری این افراد، آنها را به سمت پیروزی میل داده است. اعتماد به نفس داشته باشید و به حواشی جاری در جلسه‌ی آزمون اصلا توجه نکنید. همواره آزمون های نظام مهندسی بر سر زمان مقرر برگزار نخواهد شد. مدت زمان ورود به حوزه تا آغاز آزمون حدود یک ساعت به درازا می کشد. هستند افرادی که در این مدت زمان با شما سر به صحبت می گذارند و از شما وعده تقلب می گیرند. در جلسه‌ی امتحان روی دانسته‌های خودتان تمرکز کنید و بعضا به حواشی موجود در اطرافتان به هیچ وجه توجه نکنید.

حد نصاب قبولی در آزمونهای ورود به حرفه مهندسان نقشه­ برداری  ۵۰ % است. بنابراین الزامی مبنی بر پاسخگویی به تمامی سوالات وجود ندارد و می توانید زمانتان را برای پاسخ به تمامی تست ها صرف کنید. و تذکر مهم این که در این آزمون، جبران کسری نمره و ارفاق وجود نخواهد داشت.

در آزمون نظام مهندسی به هیچ وجه مشکل کمبود زمان ندارید، پس استرس و نگرانی نداشته باشید. مدت زمان آزمون را با تعداد سوالات ست کنید. برای نمونه، در آزمون نظام مهندسی نقشه برداری ۶۰ سوال مطرح و ۱۸۰ دقیقه زمان در نظر گرفته می‌شود. بر این اساس چنانچه مهندسی بخواهد در این آزمون به همه سوالات پاسخ دهد، برای هر سوال ۳ دقیقه تایم دارد. در صورتی که با در نظر گرفتن حد نصاب قبولی۵۰ % ، اگر برای پاسخ دادن به ۶۰ درصد سوالات برنامه‌ریزی کند، چیزی در ۵ دقیقه برای پاسخ دادن به هر سوال زمان دارد که مدت زمان مطلوبی است. و چه بسا با توجه به اینکه بعضا برخی از سوالات اصلا به این مقدار زمان نیاز ندارند، وقت الباقی آنها نیز به سوالات دشوار و زمان بر تخصیص داده می‌شود.

بعضا در برخی از آزمون ها دیده شده که سوالات آسان را آخر مجموعه‌ سوالات قرار داده اند. پس بررسی تمام دفترچه و پاسخ به سوالات آسان توصیه می‌شود، به نحوی که که ابتدا به ساکن همه‌ تست های آسان را پاسخ دهید و به این ترتیب زمان آزمون را مدیریت نمایید. سپس از ابتدای مجموعه تست به طور مجدد به بررسی سوالات زمان بر بپردازید.

 هیچگاه این جمله را فراموش نکنید و تا پای جلسه آزمون با خود تکرار کنید ” همه سوالات ارزشی یکسان دارند ” بوده اند مهندسانی که زمانی بیش از حد معقول را به سوالی اختصاص داده اند چراکه ایمان داشته اند که جواب آن سوال را می دانند و به جواب درست نمی رسند و بارها و بارها به حل سوال پرداختند. و برایشان حل آن سوال اهمیت ویژه ای یافته است. باز یادآور می شویم که تمامی سوالات هم ارزش بوده و با صرف زمان بیش از حد برای حل یک سوال احتمال پیروز در آزمون را کاهش می دهیم.

به طور مستمر تا پایان آزمون شماره سوال در برگه‌ تست ها و پاسخنامه را به جهت پرهیز از جابجا زدن تست‌ها کنترل نمایید. یکی از اشکالات رایج افراد جابجا زدن پاسخ تست‌ها می‌باشد که به دلیل استرس و بعضا پاسخ ندادن به یک یا چند سوال (پریدن از روی چند تست) ایجاد می‌شود. با توجه به اینکه مدت‌ها است که متقاضیان گرامی در چنین آزمون‌هایی شرکت نکرده‌اند، باید روی مهارت عمومی تست‌زنی تمرین داشته باشند.

جزوات و کتاب‌های قدیمی  کنار بگذارید. به طور معمول مهندسان به جزوه های قدیمی زمان تحصیل خود بسیار علاقه مندند. به خاطر داشته باشید که با توجه به بازبینی مکرر و تغییرضوابط مقررات ملی ساختمان از یک سو،‌ و به روزتر شدن مواد تخصصی هر رشته از سوی دیگر، غالبا سوالات از موارد تغییریافته و یا جدید مطرح می‌گردد که از این رو منابع و مراجع قدیمی اصلا کارایی ندارند.

مباحث مقرّرات ملّی، و نیز سایر منابع و کتب ذکر شده به‌ عنوان مواد آزمونِ هر رشته و صلاحیّت، در وبگاه دفتر امور مقرّرات ملّی ساختمان اعلام می‌شود.

اکیداً توصیه می‌شود که داوطلبان عزیز و گرامی، تمامی منابع معرفی شده از سوی دفتر مقررات ملی ساختمان را به‌ طور کامل تهیّه نمایند. در تهیّه و مطالعه منابع آزمون نظام مهندسی، نباید هیچ ‌یک از منابع را از قلم انداخت و هیچ مبحث و نشریه ای را نیز نباید دست‌کم گرفت.

وبگاه دفتر امور مقرّرات ملّی ساختمان  را هر روز چک کنید. در هر دوره از آزمون بعضا تغییراتی در مواد آزمون ایجاد می شود یا یکی از مقررات ملی ساختمان بازنگری می‌شود و یا حتی موادی به آزمون اضافه می شود که بیشتر مورد توجه طراحان تست ها قرار می گیرد. برای مثال در آزمون نظام مهندسی بهمن ۹۴، مبحث ۲۱ از مقررات ملی ساختمان، و در آزمون شهریور ۹۵ نظام نامه اصول اخلاق حرفه ای و تصویب نامه اصلاح موادی از آیین نامه اجرای قانون نظام مهندسی به مواد آزمون اضاف شد.

شما می‌توانید به هر تعدادی که لازم می‌دانید با خود، کتاب، جزوه، خلاصه‌ برگ و نظایر آن ها، به همراه داشته باشید. البته این بدان معنا نیست که استفاده از تلفن همراه و تبلت یا لب تاب در این آزمون‌ها مجاز است. با این حال استفاده از ماشین حساب اختیاری است. با ماشین حساب‌تان کار کنید و دوست باشید، خصوصاً در آزمون‌های محاسباتی مانند آزمون نظام مهندسی نقشه برداری لازم است شما با ماشین حساب کار کنید. غالبا این روزها مهندسان دیگر خیلی با ماشین حساب کار نمی‌کنند و اصلا با آن غریبه اند!

در تهیّه و مطالعه منابع آزمون نظام مهندسی، نباید هیچ ‌یک از منابع را از قلم انداخت. نباید فقط بر روی چند موضوع و مبحث متمرکز شد و هیچ مبحث و نشریه ای را نیز نباید دست‌کم گرفت. توزیع سوالات و انتخاب آن ها از مواد گوناگون آزمون حالت یکنواخت و استانداردی ندارد و چه بسا در یک دوره مشاهده شده که بیشتر سوالات از یکی از مواد آزمون نظام مهندسی آمده است و اگر شما آن منبع را مطالعه نکرده باشید، می‌تواند در قبولی شما موثر باشد.

باور داشته باشید که در آزمون‌ نظام مهندسی، حتّی یک تست هم می‌تواند موثر و سرنوشت‌ساز باشد. با حذف هر یک از منابع و مباحث و نشریه ها، به‌طور تقریبی حدّاقل دو تا سه تست را از دست رفته خواهید دید. لذا، از تمامی منابع آزمون‌ها به‌ خوبی استفاده نمایید.

 حتماً همه منابع آزمون نظام مهندسی را تهیّه، مطالعه و برچسب‌گذاری کنید. برچسب گذاری یا لیبل گذاری کنید و این مورد چه بسا مهم تر از مطالعه است. خواهید دید که همین برچسب ها شما را به سمت موفقیت می برند. با برنامه‌ریزی دقیق و نیز بدون جا انداختن هیچ‌یک از مباحث و منابع، شانس موفّقیّت خود را به ‌میزان زیادی افزایش می‌دهید.

زمان خوبی است که شما را با این واقعیت آشنا کنیم که این آزمون نمره منفی نیز دارد، که هر سه تست غلط یک درست را باطل می کند. لذا از پاسخ دادن به سوالاتی که جواب آن برای شما به یقین معلوم نیست خودداری کنید.

همواره در همه آزمون ها تعدادی سوال از لابلای نشریات مطرح می شود، با بررسی این سوالات خواهید دید که بیشتر این سوالات مربوط به نکات عددی و جدولی است. لذا در مطالعه نشریات و مباحث بیش از هر چیز به اعداد و جداول توجه داشته باشید.

جزوه یا کتابی را به عنوان مرجع قرار دهید و همه نکاتی را که فرا گرفته اید در بالای صفحات جزوه یا کتاب خود با خط درشت با ذکر موضوع بنویسید. بی شک داشتن تنها یک جزوه یا کتاب که حاوی خلاصه فرمولها و نکات است، بیش از هر چیز دیگر در قبولی آزمون نظام مهندسی راهگشاست.

چنانچه فرصت نکردید هیچ مطالعه ای بر روی مقررات ملی و نشریه ها انجام دهید، فقط آن ها را ورق بزنید و موضوعاتی که در آن بحث شده را ببینید که لااقل بدانید کدام موضوعات را از کدام مبحث و نشریه بیابید.

چه بسیار هستند مهندسانی که زمان برای حل سوالات نمی گذارند تا حتی یک سوال را کامل محاسبه کنند و به پاسخ نهایی دست یابند. چانچه با دیدن پاسخ تست گمان میکنید که راه حل آن را بلد هستید باز دست به کار شوید و آن را تا انتها حل کنید. همواره نکات ریزی در تست ها نهفته هستند که تا دست به حل آن نزنید به آن ها واقف نمی شوید.

بی گمان بهترین منبع برای آزمون نطام مهندسی  نمونه تست های سال های قبل هستند. از هر کتاب و جزوه و نکته و کلاسی مهمتر، همین نمونه سوالات هستند. ابتدا آنها را به دقت مطالعه و حل کنید تا جایی که به نمونه سوالات سال های گذشته مسلط شوید. بعضا تست های  یکسان در سال های گوناگون با کمی تفاوت و یا حتی عینا مشابه وجود دارد.

۱ دیدگاه

  • سلام. متاسفانه در ازمون نظام مهندسی پارتی بازی هایی صورت میگیره که عملا کاره غیر انسانی هستش. کسانی که در دفتر مقررات یا سازمان نظام مهندسی آشنا دارن به راحتی ۲-۳ نمره میگیرن و قبول میشن. در حال حاضر اعضای هییت مدیره سازمان مثل خانم رادمهر این کار رو برای خیلیا انجام داده. من خودم دوره قبل متاسفانه با نمره ۴۹ مردود شدم و هیچ ارفاقی بهم نشد.ولی این دوره قبول شدم.

دیدگاهتان را بنویسید