اخبار ژئوماتیک

تهیه چارت الکترونیک ناوبری (ENC) از بندر امیرآباد/ دریانوردی ایمن در بزرگترین بندر ساحل جنوبی دریای خزر

آموزش نقشه برداری آپسیس

مدیر آبنگاری و امور جزرومدی سازمان نقشه برداری کشور ضمن اعلام پایان عملیات هیدروگرافی بندر امیرآباد، از انتشار قریب الوقوع چارت الکترونیک ناوبری (ENC) این بندر مهم کشور خبر داد.

به گزارش روابط عمومی سازمان نقشه برداری کشور، دکتر علی سلطانپور، با اشاره به اهمیت بندر امیرآباد افزود: بندر امیرآباد امروزه به عنوان یک درگاه مهم تجاری در منطقه خزر از اهمیت زیادی به منظور گسترش فعالیت ها و همکاری‌های اقتصادی بین کشورهای حوزه خزر و دیگر کشورهای آسیای میانه برخوردار است. کما اینکه همواره در کمیته ملی هیدروگرافی بر تهیه و انتشار چارت دریایی آن تاکید شده است. با توجه به اهمیت فوق العاده بندر امیرآباد در توسعه همکاری‌های منطقه ای، عملیات هیدروگرافی و تهیه چارت ناوبری دریایی از این بندر از ابتدای سال جاری در دستور کار مدیریت آبنگاری سازمان نقشه برداری کشور قرار گرفت.

مدیر آبنگاری و امور جزرومدی سازمان نقشه برداری کشور ادامه داد: تهیه و انتشار چارت‎های ناوبری دریایی که امروزه به صورت الکترونیکی (ENC) تهیه و منتشر می‎شوند، به منظور تامین ایمنی دریانوردی از الزامات سازمان جهانی دریانوردی است. از این رو چارت‎های تهیه شده باید استانداردهای بین المللی که توسط سازمان جهانی هیدروگرافی (IHO) تهیه می‎شود را تامین نمایند.

وی با اشاره به رعایت آخرین استانداردهای سازمان جهانی هیدروگرافی (IHO) در انجام پروژه های آبنگاری، هدف اولیه از انجام عملیات فوق را تهیه چارت الکترونیک ناوبری در باند کاربری Harbor از بندر امیرآباد و محدوده اطراف آن عنوان کرد و گفت: چارت‎های الکترونیک ناوبری مذکور به منظور تامین ایمنی شناورهایی که به این بندر تردد می‎کنند مورد استفاده قرار می‎گیرد.

سلطانپور از محدوده عملیات هیدروگرافی در منطقه ای به وسعت ۷ کیلومتر در ۱۰ کیلومتر سخن گفت و با بیان اینکه مجموع عملیات عمق سنجی در این پروژه به میزان ۲۴۰۰ کیلومتر بوده است، اضافه کرد: این عملیات تا عمق ۱۶ متری دریا انجام شده است.

مدیر آبنگاری و امور جزرومدی سازمان نقشه برداری کشور همچنین با اشاره به اینکه پیش از انتشار چارت‎های سازمان نقشه برداری کشور، چارت‎های روسی در منطقه خزر و سواحل ایران مورد استفاده بوده اند، تصریح کرد: با انتشار چارت‎های داخلی که به همت متخصصان هیدروگراف و کارتوگراف دریایی سازمان نقشه برداری کشور تهیه شده اند، این چارت‎ها به تدریج جایگزین چارت‎های قدیمی روسی می‎شوند. به طوری که تاکنون دو چارت نوشهر و فریدونکنار منتشر شده و چارت‌های پوششی با مقیاس ۱:۱۰۰۰۰۰ و چارتهای ۱:۲۵۰۰۰ بنادر آستارا، انزلی، ترکمن و امیرآباد در نوبت انتشار قرار دارند.

لازم به ذکر است؛ بندر و منطقه ویژه اقتصادی امیرآباد اولین بندر نسل سوم کشور و بزرگترین بندر ساحل جنوبی دریای خزر است که در شرق استان مازندران و ۵۱ کیلومتری مرکز آن قرار گرفته است. قرار گرفتن این بندر در مسیر کریدر بین المللی شمال-جنوب از طریق اتصال به راه آهن سراسری (به عنوان تنها بندر شمال کشور)، همجواری با کشتی سازی صدرا، پایانه نفتی شمال کشور و فرودگاه بین المللی ساری، دارا بودن اسکله مجهز و مدرن حمل و نقل ریلی و کامیونی جهت ترانزیت کالا، پایلوت غلات و مواد سوختی و همچنین دسترسی به بازار کشورهای حوزه دریای خزر موجب شد تا عملیات هیدروگرافی به منظور تهیه و انتشار بین­ المللی ENC بندر امیرآباد، از اولویت و اهمیت ویژه­ای برخوردار شود.

سلطانپور از همکاری خوب اداره کل بنادر و دریانوردی و منطقه ویژه اقتصادی امیرآباد بویژه مهندس رضوانی (مدیر کل بنادر و دریانوردی و منطقه ویژه اقتصادی امیرآباد) و مهندس صیاد (رئیس امور دریایی بندر امیرآباد) به منظور انجام پروژه مذکور قدردانی کرد.

منبع: سایت سازمان نقشه برداری کشور

دیدگاهتان را بنویسید