اخبار ژئوماتیکژئوماتیک

اولین مجمع عمومی سازمان بین المللی هیدروگرافی IHO | کشور موناکو

مجمع عمومی سازمان بین المللی هیدروگرافی
آموزش نقشه برداری آپسیس

اولین مجمع عمومی سازمان بین المللی هیدروگرافی (IHO) با حضور نماینده سازمان نقشه برداری کشور در کشور موناکو از۴ لغایت ۸ اردیبهشت سال ۹۶ (۲۴ لغایت ۲۸ آوریل۲۰۱۷) برگزار شد .

به نقل از سایت سازمان نقشه برداری کشور، مراسم افتتاحیه با حضور شاهزاده موناکو آغاز شد و در اولین نشست، نماینده سنگاپور به عنوان رئیس جلسه انتخاب گردید و برنامه این نشست چند روزه به تصویب مجمع رسید. در مراسم افتتاحیه، دبیر کل IHO در خصوص اهمیت هیدروگرافی و تهیه نقشه از دریاها سخنرانی نمود و سپس تفاهم نامه ای با شاهزاده موناکو به منظور ادامه میزبانی از سازمان IHO به امضا رسید.

در ادامه، اعضای جدید IHO شامل کامرون، گرجستان، ویتنام، برونئی و مالت هریک به طور مختصر معرفی شدند.

با ارایه گزارش عملکرد IHO در بازه سال های ۲۰۱۲- ۲۰۱۶ در راستای همکاری های این سازمان با سازمانهای دیگر از جملهIALA  ، IMO، IOC، ISO، UNESCO،WMO،ICPC  و سازمان ملل متحد، پیشنهادات رسیده به دبیرخانه این سازمان نیز به منظور طرح و تصویب در مجمع عمومی ارائه گردید.

دکتر علی سلطانپور، مدیر کل آبنگاری و امور جزر و مدی سازمان نقشه برداری کشور به همراه نمایندگان دیگری از سازمان بنادر و دریانوردی، سازمان جغرافیایی نیروهای مسلح و ستاد کل نیروهای مسلح در این اجلاس حضور داشتند و نسبت به ارائه دیدگاه های جمهوری اسلامی ایران در خصوص موضوعات مطروحه از بعد فنی و اجرایی اقدام نمودند که مورد تایید و تصویب قرار گرفت.

در این نشست همچنین برنامه IHO برای سالهای ۲۰۱۸ تا ۲۰۲۰ در سه محور و بر مبنای همکاری با سازمانهای دیگر، توسعه استانداردهای هیدروگرافی، حمایت ها و هماهنگی های منطقه ای مطرح شد.

همزمان با این اجلاس که با حضور نمایندگان ۸۶ کشور عضو و همچنین تعدادی از شرکتها و موسسات مرتبط با موضوع هیدروگرافی تشکیل شده بود، نمایشگاهی جهت ارائه آخرین دستاوردها در حوزه تجهیزات هیدروگرافی، تولید نقشه های کاغذی و الکترونیکی و نرم افزارهای مربوطه نیز برگزار گردید.

لازم به ذکر است جمهوری اسلامی ایران به عنوان نایب رئیس  “کمیسیون منطقه ای هیدروگرافی راپمی ” یکی از ۳۰ عضو اصلی شورای سازمان بین المللی هیدروگرافی می باشد.

گفتنی است نمایندگان جمهوری اسلامی ایران با برگزاری جلسات مشترک با نمایندگان دیگر کشورها به ویژه کره جنوبی و ژاپن و همچنین شرکت های تجاری در حاشیه این همایش، درباره امکان بکارگیری لیدار در زمینه هیدروگرافی، دقت های به دست آمده، استفاده از تصاویر چند طیفی ماهواره ای به منظور عمق یابی در مناطق ساحلی، تجهیزات جدید عمق یابی و نرم افزارهای تهیه چارت های دریایی بحث و تبادل نظر کردند.

منبع: سایت سازمان نقشه برداری کشور

دیدگاهتان را بنویسید