ژئوماتیکنظام مهندسی

آزمون نظام مهندسی جزوه باز! یک فرصت یا یک تهدید؟!

نظام مهندسی نقشه برداری,آزمون نظام مهندسی ورود به حرفه,منابع آزمون نظام مهندسی,نقشه برداری,سازمان نظام مهندسی ساختمان,مفاد آزمون نظام مهندسی,نظام مهندسی
آموزش نقشه برداری آپسیس

آزمون نظام مهندسی جزوه باز! یک فرصت یا یک تهدید؟!

برای اولین بار است که شما بدون هیچ درخواستی می توانید آزمون جزوه باز دهید. و این بی شک شما را به یاد کلاس های دانشگاهی خود می اندازد، زمانی که از استاد می خواستید آزمون را جزوه باز برگزار کند. با این حال بودند افرادی که دلهره ای مبنی بر سخت تر بودن آزمون داشتند، با این ایده که چون جزوه باز است، پس طراح به راحتی بدون هیچ ملاحظه ای از تمام قسمت های جزوه، سوال طرح خواهد کرد.

آزمون نظام مهندسی ورود به حرفه جهت اخذ پروانه اشتغال پایه سه، آزمونی جزوه باز یا کتاب باز  است. این بدان معنا است که منابع آزمون در دسترس شماست و شما باید توانایی پاسخ دادن به سوالاتی که جواب آن ها در لا به لای همین منابع هست، در زمان محدود آزمون داشته باشید، پس به تمرین نیاز خواهید داشت!

شما می‌توانید به هر تعدادی که لازم می‌دانید با خود، کتاب، جزوه، خلاصه‌ برگ و نظایر آن ها، به همراه داشته باشید. البته این بدان معنا نیست که استفاده از تلفن همراه و تبلت یا لب تاب در این آزمون‌ها مجاز است. با این حال استفاده از ماشین حساب اختیاری است.

شما یک مهندس هستید، مهندسان هیچ گاه نیازی به دانستن پاسخ تمام مسئله ها ندارند، چراکه در مواجه با این مسائل با استفاده صحیح و بهینه از منابع و زمان، توام با هم به پاسخ درست می رسند. علت برگزاری آزمون نظام مهندسی جزوه باز نیز همین است.

با توجه به این نکته متقاضیان شرکت در آزمون نظام مهندسی بایستی خود را برای چنین آزمونی آماده کنند. بدان معنی که هم بر مباحث مقررات ملی ساختمان و نشریات اشراف داشته و هم از منابع تخصصی رشته خود آگاهی کامل داشته باشند. مباحث مقرّرات ملّی، و نیز سایر منابع و کتب ذکر شده به‌ عنوان مواد آزمونِ هر رشته و صلاحیّت، در وبگاه دفتر امور مقرّرات ملّی ساختمان اعلام می‌شود. مقررات و نشریه ها را می توانید از بخش دانلود آپسیسی، دانلود کنید. فراموش نکنید برای دانلود از سایت آپسیس باید عضو وب سایت شوید.

اکیداً توصیه می‌شود که داوطلبان عزیز و گرامی، تمامی این منابع را به‌ طور کامل تهیّه کنند. در تهیّه و مطالعه منابع آزمون نظام مهندسی، نباید هیچ ‌یک از منابع را از قلم انداخت و هیچ مبحث و نشریه ای را نیز نباید دست‌کم گرفت. باور داشته باشید که در آزمون‌ نظام مهندسی، حتّی یک تست هم می‌تواند سرنوشت‌ساز باشد. با حذف هر یک از منابع و مباحث و نشریه ها، به‌طور تقریبی حدّاقل دو تا سه تست را از دست رفته خواهید دید. لذا، از تمامی منابع آزمون‌ها به‌ خوبی استفاده نمایید. حتماً همه آنها را تهیّه، مطالعه و برچسب‌گذاری کنید. برچسب گذاری یا لیبل گذاری کنید و این مورد چه بسا مهم تر از مطالعه است. خواهید دید که همین برچسب ها شما را به سمت موفقیت می برند. با برنامه‌ریزی دقیق و نیز بدون جا انداختن هیچ‌یک از مباحث و منابع، شانس موفّقیّت خود را به ‌میزان زیادی افزایش می‌دهید.

هدف؛ چیزی که پیش از هرچیز مهم است، بایستی هدف از شرکت در آزمون روشن باشد. هدفتان را موفقیت در آزمون قرار دهید، مطمئن باشید قبول می شوید. چون خواسته اید و خواستن توانستن است.

تمامی کتاب‌های مورد نیاز خود را در جلسه آزمون به همراه داشته باشید، امّا توجه کنید که حتماً حتماً باید برای تک‌تک کتاب‌هایی که در جلسه آزمون همراه دارید، برنامه‌ریزی و استراتژی مشخّص و سودمندی داشته باشید، وگرنه ممکن است که تعداد زیاد کتب و منابع، بدون داشتن استراتژی و برنامه، در بسیاری از اوقات باعث اتلاف وقت شما شود.

نظام مهندسی نقشه برداری,آزمون نظام مهندسی نقشه برداری,آزمون ورود به حرفه نظام مهندسی,پروانه اشتغال به کار مهندسی

هویت آزمون نظام مهندسی در سختی مشابه با آزمون های کارشناسی ارشد و آزمون های استخدامی است ولی در باطن متفاوت است. عبور از سد آزمون نظام مهندسی و قبولی در آن، مزایای فراوانی برای مهندسان به همراه داشته، و فرصت‌های شغلی زیادی را برای آنان فراهم خواهد نمود. با قبولی در این آزمون است، که مهندسان می‌توانند پروانه اشتغال به کار مهندسی در رشته خود را از وزارت راه و شهرسازی دریافت کرده و به عنوان کارشناس ذیصلاح و مُجازِ سازمان نظام مهندسی ساختمان در هر یک از صلاحیّت‌های «طرّاحی، اجرا و نظارت» بر ساختمان‌ها فعّالیّت نمایند. از مزیت‌های داشتن پروانه اشتغال به کار مهندسی، تخصیص یک شماره خاص در نظام مهندسی است که شخصیت حقیقی مهندسان را در رشته مربوطه به شخصیت حقوقی تغییر و ارتقاء می‌دهد. و اینجاست که به حق اعطای نام مهندسی به فرد محقق خواهد گشت. افرادی که دارای پروانه اشتغال باشند، می‌توانند در کارهای تجاری و خدماتی از قبیل تأسیس شرکت و دفاتر مهندسی اقدام نمایند و یا از امتیاز سهمیه خود در شرکت‌های قانونی بهره‌مند گردند. حد نصاب ۵۰ درصد در آزمون نظام مهندسی، شرط قبولی و دریافت پروانه اشتغال به کار کسب است و تا به امروز به هیچ وجه محدودیتی مبنی بر ظرفیت وجود ندارد و چناچه هر فرد حداقل ۵۰ درصد تست بزند قبول است. البته زمان خوبی است که شما را با این واقعیت آشنا کنیم که این آزمون نمره منفی نیز دارد، که هر سه تست غلط یک درست را باطل می کند.

 منابع ذکر شده در سایت نظام مهندسی را به طور دقیق مطالعه نمایید. اما صرف مطالعه، سند قبولی شما در آزمون نظام را امضا نمی کند. نحوه درست و صحیح مطالعه و فراهم آوردن سایر شرایط مطلوب برای آزمون و نحوه تست زنی سر جلسه الباقی الزاماتی است که نباید از قلم بیوفتد.

اگر سایت آپسیس را دنبال کرده باشید، پیش از این مقاله ای تحت عنوان راهنمای چگونگی کسب آمادگی جهت شرکت در آزمون‌های نظام مهندسی منتشر کرده ایم و در آن داوطلبان شرکت در آزمون‌های نظام مهندسی را عمدتاً و نه تماماً به دو گروه اصلی دسته‌بندی کرده ایم:

گروه اوّل داوطلبانی که می‌خواهند فقط با استفاده از کتب و منابع، همراه با کتاب‌های کلیدواژه، ولی بدون مطالعه لازم، در آزمون شرکت نمایند.

گروه دوّم داوطلبانی که از وحشت این امر که چگونه این همه کتاب را مطالعه نمایند، و نیز بنا به این دلیل که می‌گویند ما فرصت نمی‌کنیم تمامی این کتب و منابع را در این زمانِ کمِ چند ماهه به طور کامل و خوب مطالعه نماییم، از تهیّه و خرید تعدادی از کتب و منابع مربوط به آزمون صرف‌نظر می‌کنند.

و در نهایت بیان شد که هر دو گروه فوق، هر یک به ‌نوعی، دچار اشتباه و خطا در نحوه تصمیم‌گیری و نوع نگرش به چگونگی آمادگی برای آزمون هستند. این یک واقعیت است که اغلب داوطلبان آزمون‌های نظام مهندسی، به دلیل شاغل بودن، زمان و فرصت بسیار کمی برای مطالعه دارند و از سوی دیگر نیز، دوری چند ساله آنها از محیط های آکادمیک و دانشگاهی، تا حدودی از آمادگی و شرایط مطلوبِ زمان دانشجویی‌شان کاسته است. با این ‌وجود، می‌باید توجّه داشت که از یک سو، بدون مطالعه لازم، شانس قبولی در آزمون بسیار پایین می‌آید، و از سوی دیگر نیز صرف‌نظرکردن از تهیّه بعضی از کتب و منابع، به دلیل کمبود وقت یا حوصله برای مطالعه، به این معنی است که با کنار گذاشتن هر کتاب یا منبع، حدّاقل ۲ تا ۳ سؤال را از دست خواهد رفت. پس، بهتر آن است که کلّیّه مباحث و منابع آزمون را به‌ طور کامل تهیّه کنید.

به این نکته بسیار مهم نیز توجّه داشته باشید که همگی منابع الزاماً نیاز به مطالعه کامل ندارند (البته این گفته برای آنانی است که فرصت کمتری برای مطالعه دارند، وگرنه مطالعه کامل تمامی کتاب‌ها مسلّماً مفیدتر و بهتر است، ولی این واقعیّت را نمی‌توان انکار کرد که عملاً تعداد زیادی از داوطلبان، به دلیل اشتغال به کار و کاهش آمادگی در مقایسه با زمان دانشجویی، این فرصت را ندارند.

شما می‌توانید با استفاده همزمان و توأم از کتاب‌ها و منابع آزمون (که کمتر نیاز به مطالعه دارند)، همراه با کتاب‌های کلیدواژه، به بسیاری از سؤالات آزمون پاسخ دهید. مثلاً برای «رشته نقشه برداری» نیازی نیست که نشریات «سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور» و نشریات و کتاب‌هایی از این نوع را الزاماً به‌طور کامل مطالعه کنید. حتّی اگر این مطالعه را هم انجام دهید، به دلیل این که فرصت مرور آنها را ندارید و مطالب به حافظه موقّت ذهنتان منتقل می‌شوند، پس از گذشت یک هفته، به احتمال زیاد، بیشتر مطالب را فراموش خواهید کرد، مگر مواردی را که برای خود نُت‌برداری یا برچسب‌گُذاری کرده باشید. همان تکنیکی که بارها و بارها بیان شد. بنابراین، باز هم تأکید می‌کنیم که الزاماً نیاز به مطالعه کامل همه کتاب‌ها و منابع آزمون را ندارید، و فقط کافی ا‌ست هر یک از این نوع منابع و کلیدواژه مربوط به آن‌ها را تهیّه نمایید. شما با استفاده صحیح از کتب کلید‌واژه، به احتمال زیاد به پاسخ صحیح سؤال می‌رسید. گفتیم: «به احتمال زیاد»، زیرا تشخیص کلیدواژه صحیحِ سؤال برای یافتن پاسخ، بسیار حائز اهمّیّت است، و ممکن است داوطلب در این امر دچار اشتباه شود.

بهره گرفتن از منابع و کتاب های خوب و مناسب، و در صورت لزوم و امکان، شرکت در دوره‌های آمادگی آزمون‌های نظام مهندسی، بعلاوه سعی و تلاش و مطالعه درست و صحیح می‌تواند ضامن موفّقیّت داوطلبان در آزمون باشد.

منتظر مقاله های بعدی آپسیس باشید. آپسیس را دنبال کنید و تا روز آزمون با ما در ارتباط باشید اگر هنوز عضو وب سایت نیستید همین حالا عضو شوید و در فضاهای مجازی مانند تلگرام و اینستاگرام آپسیس را دنبال کنید. در دوره های آمادگی آزمون شرکت کنید و خود را تقویت کنید. بی شک قبول خواهید شد…


دورۀ آمادگی آزمون ورود به حرفه نظام مهندسی نقشه برداری

آزمون ورود به حرفه معمولاً هر سال در دو نوبت در فاصله های زمانی اسفند و شهریور ماه و با همکاری سازمان نظام مهندسی ساختمان و سازمان سنجش کشور برگزار می گردد، منتها برخی از دوره‌ ها بنا به دلایلی در خرداد و آبان و آذر حتی یک نوبت در سال برگزار شده است. آزمون ورود به حرفه، برای دریافت پایه سه مهندسی برای مهندسان نقشه برداری شامل ۶۰ سؤال است و مدت این آزمون ۳ ساعت در نظر گرفته شده است. آزمون های ورود به حرفه مهندسان نقشه برداری فقط در پایه ۳ به صورت تستی چهار گزینه ای برگزار می گردد و ارتقای پایه طبق آئین نامۀ اجرائی قانون و دستورالعمل های ابلاغی صورت می گیرد. و همچنین کلیۀ آزمون ها به صورت جزوه و کتاب باز است. حد نصاب قبولی در آزمون های ورود به حرفه مهندسان نقشه­ برداری ۵۰% است. تذکر مهم این که در این آزمون، جبران کسری نمره و ارفاق وجود نخواهد داشت. با ذکر این نکات مدرسۀ آپسیس در نظر دارد دورۀ آمادگی آزمون ورود به حرفه مهندسان رشتۀ نقشه برداری برگزار نماید.

برای کسب اطلاعات بیشتر در ارتباط با آزمون نظام مهندسی نقشه برداری مقاله دانستنیهای آزمون نظام مهندسی نقشه برداری را بخوانید.

برای ثبت نام کلیک کنید


سخنی از انتشارات نوآور ناشر تخصصی کتاب های نظام مهندسی و عمران

نشر نوآور، به عنوان ناشر تخصّصی کتب نظام مهندسی، تمام سعی، دانش، تجربه، مهارت و تعهّد حرفه‌ای خود را به‌کار گرفته تا بتواند کتاب‌هایی با کیفیّت مطلوب و دارای استانداردهای لازم برای یک کتاب مرجع و مناسب جهت آمادگی آزمون‌های نظام مهندسی را تولید کرده و به ‌منظور خدمت به مهندسانِ مشتاق به ورود به حرفه مهندسان و نظام مهندسی کشور ارائه نماید.

در تألیف مجموعه کتب نظام مهندسی، از اساتید خبره و مهندسان نخبه کشور که سال‌ها سابقه تدریس در دوره‌های آمادگی آزمون‌های نظام مهندسی را داشته و یا در زمینه تألیف کتب نظام مهندسی فعّالیّت داشته‌اند، استفاده شده است، تا کتب ارائه ‌شده حتّی‌الامکان خواسته و نیاز گروه هرچه وسیع‌تری از داوطلبان شرکت در آزمون را بر‌آورده نماید. در این راستا، در رشته عمران و معماری از حضور استاد و دانشمند گرانقدر جناب‌ آقای دکتر حمیدرضا اشرفی، عضو کمیته تخصّصی تدوین مبحث نهم مقرّرات ملّی ساختمان و مدرّس رسمی سازمان نظام مهندسی، که سال‌ها در دوره‌های آمادگی آزمون‌های نظام مهندسی ورود به حرفه و ارتقاء پایه پروانه اشتغال تدریس داشته‌اند، و همچنین جناب آقای مهندس محمد عظیمی آقداش، پژوهشگر برتر نظام مهندسی که دارای بیش از ۲۰ عنوان کتاب ویژه آزمون‌های نظام مهندسی هستند که همگی با استقبال بسیار فراوان، بارها تجدید چاپ شده‌اند، بهره‌مند هستیم. در رشته تأسیسات برقی از حضور جناب آقای مهندس پرویز فروغی و در رشته تأسیسات مکانیکی از جناب آقای مهندس داریوش هادی‌زاده، که هر دو استاد گرامی به‌عنوان اوّلین مدرّسان با بیش از ۱۶ سال سابقه تدریس در دوره‌های آمادگی آزمون‌های نظام مهندسی هستند، و نیز جناب آقای مهندس پیمان ابراهیمی مدرّس رسمی سازمان نظام مهندسی که ایشان هم سالیان طولانی سابقه تدریس در این دوره‌ها را دارند، استفاده شده است. در رشته نقشه برداری از حضور جناب آقای مهندس محمد میرزاعلی به‌عنوان نخستین مدرّس در دوره‌های آمادگی آزمون‌های نظام مهندسی نقشه برداری بهرمند شده ایم،

آپسیس به عنوان نماینده فروش کتاب های نشر نوآور، محصولات مرتبط با نظام مهندسی را به صورت پک و بسته به همراه تخفیف و پست به سراسر کشور آماده و مهیا کرده و در اختیار داوطلبان گرامی قرار می دهد. در ادامه می توانید بر روی بسته نظام مهندسی مورد نظر کلیک کرده و خرید نمایید.

بسته نظام مهندسی نقشه برداری ۱۰% تخفیف
بسته آزمون نظام مهندسی رشته شهرسازی ۲۰% تخفیف
بسته آزمون نظام مهندسی رشته تاسیسات مکانیکی ۱ ۲۰% تخفیف
بسته آزمون نظام مهندسی رشته تاسیسات مکانیکی ۲ ۲۰% تخفیف
کلید واژه و بانک آزمون نظام مهندسی رشته عمران (نظارت) ۲۰% تخفیف
کلید واژه و بانک آزمون نظام مهندسی رشته تاسیسات برقی ۲۰% تخفیف
کلید واژه و بانک آزمون نظام مهندسی رشته معماری (اجرا) ۲۰% تخفیف
کلید واژه و بانک آزمون نظام مهندسی رشته معماری (نظارت) ۲۰% تخفیف
بسته آزمون نظام مهندسی رشته عمران (اجرا) ۲۰% تخفیف
کلید واژه و بانک آزمون نظام مهندسی رشته عمران (اجرا) ۲۰% تخفیف

۱ دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید