ژئوماتیکنقشه برداری

کاربرد لیزر در دوربین های نقشه برداری

توتال استیشن,لایکا,نقشه برداری,لیزر دوربین های نقشه برداری
آموزش نقشه برداری آپسیس

کاربرد لیزر در دوربین های نقشه برداری

با گذشت زمان لیزر (به انگلیسی: Laser) جای خود را در دوربین های نقشه برداری بیشتر و بیشتر باز کرد و دلیل آن دقت و سرعت بالاتر است. توتال استیشن های مجهز به لیزر روز به روز در بین نقشه برداران طرفداران بیشتری پیدا می کند. برای یک نقشه بردار دقت و سرعت از اهمیت بسیار بالایی برخوردار بوده، چراکه سرعت بالا باعث کاهش زمان عملیات و در نتیجه کاهش چشم گیر هزینه ها می شود و تلفیق لیزر و توتال استیشن این خواسته نقشه برداران را به خوبی پاسخ می دهد.

light amplification by stimulated emission of radiation = Laser

نخستین کاربرد لیزر در توتال استیشن برای اندازه گیری فاصله بود که انقلابی در صنعت نقشه برداری به جهت سهولت کار و سرعت و دقت بالا تر برپا کرد. در ساختمان این نوع دستگاه ها از نور مادون قرمز یا نور مرئی (از جمله نور لیزر) استفاده می شود. اولین کمپانی که چنین دستگاهی را ارائه داد ژئودیمتر بود. در این دستگاه از نور تولید شده از جیوه یا تنگستن استفاده می شد. این دستگاه بعدا با به کار گیری نورهای چند گانه لیزری تکمیل شد که آخرین پدیده این نوع ژئودیمتر AGA440 ساخت سوئد است که در آن از لیزر هلیوم – نئون استفاده می شد. در فاصله یاب های مادون قرمز که بیشتر آن ها را دیستومات می نامند امواج نوری که به وسیله واحد قراولروی دستگاه فرستاده می شود توسط یک بازتابنده (مجموعه ای از یک یا چند منشور چند وجهی) دریافت و سپس به سمت واحد قراولروی بر می گردد. تعداد منشورهای به کار گرفته شده بستگی به فاصله بین دو ایستگاه دارد. هر چه فاصله بیشتر باشد به تعداد منشور بیشتری نیاز است. واحد کنترل دستگاه پس از دریافت موج برگشتی با توجه به اختلاف فاز بین دو موج ارسالی و برگشتی زمان رفت و برگشت موج را تعیین و به کمک حسابگر دستگاه فاصله بین دو نقطه محاسبه می شود.

بعد از اندازه گیری فاصله با لیزر کاربرد دیگر لیزر در توتال استیشن ها در قسمت شاقول دستگاه برای شاقول کردن دستگاه و سانتراژ کردن دوربین است. به این صورت که دیگر نیازی نیست از چشمی شاغول اپتیکی، برای سانتراژ کردن دنبال میخ کوبیده شده در ایستگاه بگردیم و تنها کافیست تا لیزر را روشن کرده، با تنظیم کردن آلیداد و سه پایه نور لیزر را در مرکز میخ ایستگاه قرار گیرد تا دوربین سانتراژ شود. این روش باعت افزایش سرعت سانتراژ و افزایش دقت آن شده است.

کاربرد دیگر لیزر در توتال استیشن ها لاین دادن و پیاده کردن نقاط است. پیش از این، برای پیاده کردن یک نقطه باید با دست چپ و راست به کارگر لاین می دادیم تا به نقطه قراولروی مورد نظر برسد. که این کار با مشکلات زیادی همراه است که دور بودن فاصله این مشکلات را تشدید می کند. از مهمترین مشکلات، زمان زیادی است که برای پیاده کردن نقاط مخصوصا در فاصله نسبتا دورتر (۲۰۰ متر به بالا) صرف میشود. مشکل دیگر آن توجیه کارگر میباشد تا برای پیاده کردن نفطه به دقت مورد نظر دست پیدا کنیم . اما این مشکل نیز با لیزر تا حد بسیار زیادی برطرف شد. با قرار دادن لیزر مرئی که به طور معمول به رنگ قرمز است، در محور دیدگانی دوربین، به راحتی می توان نقطه مورد نظر را پیاده کرد. برای این کار تنها کافیست به نقطه مورد نظر نشانه روی کنیم و لیزر راهنما را روشن نماییم تا کارگر به سادگی نقطه را پیدا کند.

دیدگاهتان را بنویسید