اخبار ژئوماتیک

پاسخ سازمان نقشه برداری کشور به درخواست سازمان ملل متحد؛ ارائه تاریخچه تغییرات تقسیمات کشوری ایران در سطح شهرستان طی ۲۰ سال گذشته

آموزش نقشه برداری آپسیس
«کمیته تخصصی نام‎نگاری و یکسان سازی نام‎های جغرافیایی ایران» صبح امروز با حضور نمایندگانی از پنج وزارتخانه و دیگر نهادهای عضو این کمیته، در محل سازمان نقشه برداری کشور، تشکیل جلسه داد تا موضوع نامه سازمان ملل به این کمیته -که از جمله کمیته‎های زیر نظر سازمان نقشه برداری کشور است- را مورد بررسی قرار دهد.
به گزارش روابط عمومی سازمان نقشه برداری کشور، غلامعلی خوشرو سفیر و نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل متحد –نیویورک- با ارسال نامه‎ای در شهریورماه سال جاری از درخواست دبیرخانه اطلاعات داده‎های مکانی سازمان ملل متحد برای به روز رسانی صفحه مربوط به کشورمان در مورد داده‎های مکانی خبر داده بود.
وی در این نامه نوشته بود که «در حاشیه نشست کمیته مدیریت جهانی داده‎های مکانی سازمان ملل متحد (UN_GGIM) در نیویورک، نماینده بخش اطلاعات داده‎های مکانی سازمان ملل متحد به رایزن نمایندگی ایران گفته بود که اداره اطلاعات داده‎های مکانی سازمان ملل متحد به همراه بخش آمار دپارتمان امور اقتصادی و اجتماعی سازمان ملل متحد وظیفه حمایت دبیرخانه‎ای از کمیته UN_GGIM را بر عهده دارد. نامبرده با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران در فرایند اجرای دومین پروژه دومین سطح تقسیمات کشوری SALB (Second Administrative Lavel Boundries) فعال بوده است، ضمن بیان اهمیت چنین همکاری‎هایی، از کشورمان درخواست کرده بود تا در خصوص به روز نمودن صفحه مربوطه به داده‏های مکانی خود اقدام نماید.»
گفتنی است مدیریت کارتوگرافی سازمان نقشه برداری کشور پروژه دومین سطح تقسیمات کشوری (SALBS ) را تا سال ۲۰۰۹ زیر نظر سازمان بهداشت جهانی (WHO ) اجرا و بازنگری کرده بود. پس از آن درخواست مجددی از جمهوری اسلامی ایران نشده بود تا اینکه در سال جاری گروه متخصصان نام‎های جغرافیایی این پروژه، مجددا موضوع را از نماینده کشورمان در سازمان ملل متحد پیگیری کردند. وزارت امورخارجه نیز درخواست سازمان ملل را به کمیته تخصصی نام‎نگاری و یکسان سازی نام‎های جغرافیایی ایران سازمان نقشه برداری کشور ارجاع داد.
این کمیته نیز در جلسه امروز این موضوع را در دستور کار خود داشت که طی آن ابوالفضل بلندیان دبیر کمیته تخصصی نام‎نگاری و یکسان سازی نام های جغرافیایی ایران از تهیه جدول و فایل کامل تغییرات تقسیمات کشوری در ایران از سال ۱۹۹۳ تا کنون خبر داد. به گفته وی دومین سطح تقسیمات کشوری در ایران طی ۲۰ سال گذشته حاکی از آن است که شهرستانهای کشور از ۳۳۹ مورد در سال ۱۹۹۳ به ۴۲۹ شهرستان در سال ۲۰۱۸ افزایش یافته است. این اطلاعات طی مکاتبه‏ای از سوی کمیته تخصصی نام‎نگاری و یکسان سازی نام های جغرافیایی ایران به وزارت امور خارجه اعلام خواهد شد تا به اطلاع سازمان ملل برسد.
«ارسال نام و آوانگاری عناصر تقسیمات کشوری تا سطح دهستان به صدا و سیما» و «پیگیری درخواست مجوز انتشار مجله‎ای با عنوان نام‎های جغرافیایی ایران از سوی وزارت ارشاد» از دیگر موضوعات در دستور کار جلسه امروز کمیته تخصصی نام‎نگاری و یکسان سازی نام های جغرافیایی ایران بود.
در ادامه جلسه امروز کمیته کتاب TOPONYMY and the Name Persian Gulf معرفی و از نویسنده آن -آقای مجتهدی از مرکز مطالعات خلیج فارس- که به زبان انگلیسی منتشر شده است؛ تقدیر شد.
گفتنی است در جلسه امروز کمیته تخصصی نام‎نگاری و یکسان سازی نام های جغرافیایی ایران نمایندگانی از وزارت کش.ر، وزارت امور خارجه، وزارت جهاد کشاورزی، وزارت علوم، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، سازمان جغرافیایی نیروهای مسلح و مرکز آمار ایران حضور داشتند.

دیدگاهتان را بنویسید