اخبار ژئوماتیک

مشارکت فعال سازمان نقشه برداری کشوردر نشست عالی تخصصی – مشورتی در زمینه مدیریت اطلاعات بلایا

آموزش نقشه برداری آپسیس

به گزارش روابط عمومی سازمان نقشه برداری کشور نشست عالی تخصصی- مشورتی؛ در زمینه مدیریت اطلاعات بلایا، مربوط به مرکز آسیا و اقیانوسیه برای توسعه مرکز مدیریت اطلاعات بلایا(APDIM)، طی دو روز از ۲۷ تا ۲۸ آذر ۱۳۹۷ در تهران تشکیل گردید.

این نشست صبح روز سه‌شنبه ۲۷ آذر با حضور نمایندگانی از کشور جمهوری اسلامی ایران از جمله مسئولین سازمان برنامه و بودجه، مهندس شفیعی رئیس سازمان نقشه برداری کشور و کارشناسانی از اعضای اسکاپ، به همراه موسسات بین‌المللی شریک اپدیم از کشورهای مختلف منطقه آسیا و اقیانوسیه آغاز به کار کرد.

در ابتدای این مراسم، آقای دکتر محقق، هماهنگ‌کننده ارشد اپدیم، به تمام مدعوین و حضار خوش‌آمد گفت. در ادامه، جناب آقای دکتر پورمحمدی، معاون اقتصادی و هماهنگی سازمان برنامه و بودجه کشور، ضمن خوش‌آمدگویی به تمام حضار، درباره نکات کلیدی اجلاس مواردی را بیان نمود و اظهار امیدواری کرد که با همکاری متخصصان این حوزه، برنامه استراتژیک اپدیم تدوین شود.

وی همچنین ابراز داشت که آغاز به کار این مرکز می‌تواند تاثیر فراوانی در همکاری‌های کشورهای منطقه داشته باشد. معاون سازمان برنامه و بودجه کشور، اظهار امیدواری کرد که این مرکز بتواند نقش خود را در توسعه پایدار و مواجهه با بلایای طبیعی، به نحو مطلوبی انجام دهد. همچنین خانم روسانا به‌عنوان رئیس مرکز اپدیم در تهران توسط دکتر پورمحمدی معرفی شد.

آقای دکتر نجار، رئیس سازمان مدیریت بحران کشور نیز، از دیگر سخنرانان مراسم افتتاحیه بود. وی ضمن سپاس از برگزاری این اجلاس و خوش‌آمدگویی به تمام حضار، اظهار داشت: بنا بر آمار موجود، ریسک حوادث طبیعی در منطقه آسیا و اقیانوسیه بیشتر است و این منطقه مستعد زلزله، سیل و … می‌باشد؛ به همین دلیل، لزوم هماهنگی بین کشورهای این منطقه بیشتر می‌باشد.

در ادامه، آقای زاهدی، معاون دبیر اجرایی اسکاپ و خانم یوگوچی دانیلز، نماینده مقیم سازمان ملل متحد در جمهوری اسلامی ایران نیز سخنرانی های خود را ایراد نمودند.

پس از مراسم افتتاحیه، نشت اصلی تحت عنوان «مدیریت اطلاعات برای کاهش خطر بلایا» تشکیل شد. در ابتدای این نشست خانم تیزیانا بوناپیس، رئیس بخش کاهش ریسک بلایا اسکاپ و مسئول اپدیم، چارچوب مدیریت اطلاعات برای کاهش بلایا را در مرکز اپدیم معرفی کرد. وی اظهار داشت که سازمان نقشه‌برداری کشور ایران در خصوص فرمت اطلاعات مکانی بر اساس آنچه که در UNGGIM تعیین شده است، به مرکز اپدیم مشاوره فنی ارائه می‌دهد.

در ادامه این نشست، مهندس بکتاش، معاون دفتر ریاست، روابط عمومی و همکاری های  بین‌المللی سازمان نقشه‌برداری جمهوری اسلامی ایران، گزارشی مربوط به «چارچوب کمیته UN-GGIM-AP برای سیستم مدیریت اطلاعات بلایا» را ارائه کرد. وی اقدامات،برنامه کاری، اهداف و نتایج حاصله در گروه کاری شماره ۲ کمیته مدیریت اطلاعات مکانی جهانی سازمان ملل متحد برای منطقه آسیا و اقیانوسیه، تحت عنوان «مدیریت خطرات بلایا» را برای حضار به طور جامع تشریح کرد و ارتباط کمیته UN-GGIM-AP با APDIM را بسیار موثر توصیف کرد. لازم به ذکر است سازمان نقشه برداری کشور به نمایندگی جمهوری اسلامی ایران، عضو هئیت رئیسه کمیته UN-GGIM-AP است و در سه کارگروه این کمیته، به عنوان نایب رئیس، مشارکت فعال دارد.

ارائه سوم نیز توسط آقای راجش شارما، متخصص برنامه جهانی اطلاعات و کاربری ریسک بلایا از دفتر سازمان ملل متحد صورت گرفت.

در جلسه دوم این نشست که تحت عنوان «پایش چارچوب توافق سندای» به ریاست آقای دکتر توکلی، مشاور رئیس سازمان نقشه‌برداری کشور ایران تشکیل شد، ابتدا آقای مهندس احمدیه، مدیرکل سامانه‌ها و زیرساخت‌های اطلاعات مکانی سازمان نقشه‌برداری کشور کشور، در خصوص «پایگاه اطلاعات بلایا و زیرساخت داده‌های مکانی»،  نکات مهمی را ارائه نمود. وی در بیانات خود به تشریح زیرساخت داده مکانی(SDI)، اجزای آن، نقش آن در مدیریت بحران و مدیریت خطرات بلایا و همچنین توانمندی های سازمان نقشه برداری ایران در این راستا پرداخت.

 در ادامه نشست، دو نماینده از UNDP و UNISDR نیز به ایراد سخنرانی پرداختند.

در جلسه سوم این نشست نیز که تحت عنوان، «ساز و کار همکاری‌های منطقه‌ای» تشکیل شد، تجربیات کشورهای مختلف در زمینه جمع‌آوری داده‌ها و ایجاد پایگاه داده مدیریت بلایا، به اشتراک گذاشته شد.

در نهایت روز چهارشنبه، ۲۸ آذر ۱۳۹۷ نیز جلسه اختتامیه این نشست برگزار شد و پیش‌نویسی از پیشنهادات و نتایج این نشست با نظرخواهی از متخصصان این حوزه تهیه شد.

گفتنی است در این نشست های دو روزه، آقای دکتر جمور، معاون فنی سازمان نقشه برداری کشور و همکاران دیگری از سازمان نیز حضور داشتند.

منبع: سایت سازمان نقشه برداری کشور

دیدگاهتان را بنویسید