اخبار ژئوماتیکژئودزیژئوماتیک

مأموریت میدان مغناطیسی SWARM

swarm,میدان مغناطیسی زمین,آپسیس
آموزش نقشه برداری آپسیس

مأموریت swarm آژانس فضایی اروپا به دنبال حل یکی از مرموزترین جنبه ­های سیاره ماست: میدان مغناطیسی.

اگرچه نامرئی، اما میدان مغناطیسی و جریان­ های الکتریکی در داخل و اطراف زمین نیروهای پیچیده­ ای که تأثیر بی‌اندازه در زندگی روزمره دارد، تولید می­ کنند. میدان مغناطیسی می­ تواند به‌صورت حبابی عظیم در نظر گرفته شود که ما را در برابر تشعشعات کیهانی و ذرات بارداری که به هنگام بادهای خورشیدی زمین را بمباران می­کنند، حفظ می­ کند. بدون این سپر محافظ، همان‌گونه که می­دانیم جو وجود نخواهد داشت و زندگی روی زمین غیرممکن می­شود.

Swarm_constellation_node_full_image_2

همان‌طور که هست، توفان‌های خورشیدی پتانسیل قوی دارند که باعث قطع برق و ارتباطات، و همچنین آسیب به ماهواره‌ها در مدار زمین می­شود. نمایشی قابل‌رؤیت ازآنچه که هنگام برخورد ذرات باردار با اتم‌ها و مولکول­ های موجود در قسمت بالایی اتمسفر اتفاق می­ افتد به‌صورت امواجی از نور سبز درخشان در آسمان قطبی دیده می‌شود که اصطلاحاً به آن شفق شمالی و شفق جنوبی گفته می­شود. میدان مغناطیسی زمین در یک حالت شار دائمی است. شمال مغناطیسی منحرف می­شود، و هرچند صد هزار سال قطبیت جابه­ جا می­گردد به‌طوری‌که قطب‌نما به‌جای شمال جنوب را نشان می­دهد. علاوه بر این، قدرت میدان مغناطیسی به‌طور مداوم تغییر می­ کند و در حال حاضر شدت میدان علائمی از تقلیل عمده از خود نشان می­دهد.

Swarm_constellation_over_Earth_node_full_image_2

SWRAM اولین ترکیب از ماهواره­ ها به­ منظور پیشبرد درک ما از چگونگی کارکرد زمین آژانس فضایی اروپا است.  با بهره ­گیری از برتری‌های فن‌آوری اروپا و کانادا، سه ماهواره SWARM دقیقاً سیگنال­ های مغناطیسی هسته، جبه، پوسته و اقیانوس‌های زمین، و همچنین یونوسفر و مگنتوسفر را اندازه‌گیری می ­کنند.

 

با تجزیه‌وتحلیل ویژگی‌های مختلف میدان مشاهده‌شده، این مأموریت منجر خواهد شد به دیدگاه جدیدی نسبت به بسیاری از فرآیندهای طبیعی، از آن­هایی که در عمق سیاره اتفاق می‌افتد تا آب‌وهوا در فضای ناشی از فعالیت‌های خورشیدی. در عوض، این اطلاعات درک بهتری از اینکه چرا میدان مغناطیسی تضعیف می­شود، خواهد داد.لینک ویدئو: http://www.esa.int/spaceinvideos/Videos/2012/02/SWARM_science

مدل میدان مغناطیسی ناشی از این مأموریت دید جدیدی از درون زمین فراهم می‌کند. این داده ­ها همراه با اندازه‌گیری شرایط جوی اطراف ماهواره­ ها در مدار درباره تضعیف سپر مغناطیسی زمین، آب‌وهوا فضایی و خطرات ناشی از تشعشعات اطلاعات بیشتری خواهد داد.

و همچنین به­ منظور پیشبرد علم، اندازه‌گیری‌های دریافت شده توسط سه ماهواره SWARM اطلاعات ارزشمندی برای طیف وسیعی از برنامه‌های کاربردی خواهد بود. به‌عنوان‌مثال، داده ­هایی که به­منظور استفاده عملی و کمک به بهبود دقت سامانه‌های ناوبری ازجمله سامانه‌های انجام‌شده بر روی ماهواره‌ها، و برای پیشبرد پیش‌بینی زلزله و بهبود بهره­وری حفاری برای منابع طبیعی است.

منبع: http://www.esa.int/Our_Activities/Observing_the_Earth/The_Living_Planet_Programme/Earth_Explorers/Swarm/ESA_s_magnetic_field_mission_Swarm

برای خواندن مقالات بیشتر در مورد میدان مغناطیسی زمین و مدل آن اینجا کلیک کنید.

دیدگاهتان را بنویسید