اخبار ژئوماتیکژئوماتیک

برگزاری کارگاه آموزشی فرونشست و حرکات پوسته زمین در کرمان

كارگاه آموزشی "فرونشست و حركات پوسته زمین" در كرمان
آموزش نقشه برداری آپسیس

سازمان نقشه برداری کشور، کارگاه آموزشی یک روزه با عنوان “فرونشست و حرکات پوسته زمین” را در سازمان برنامه و بودجه استان کرمان برگزار کرد.

به نقل از سایت سازمان نقشه برداری کشور، در آغاز این کارگاه آموزشی، کارشناسان سازمان نقشه برداری کشور مطالبی پیرامون فرونشست زمین، عواقب آن و لزوم مدیریت این پدیده ارائه کردند و نقش مشاهدات ژئودتیکی بر پایش این پدیده را مورد بررسی قرار دادند. سپس ضمن مروری بر تاریخچه پایش فرونشست کشور و مطالعات مدلسازی زلزله در سازمان نقشه برداری کشور، نتایج مطالعات مقدماتی بررسی فرونشست استان کرمان ارائه شد.

در این قسمت ضمن بررسی نقشه جابه جایی به دست آمده برای شهرهای کرمان، رفسنجان، زرند، سیرجان و نرماشیر بر لزوم توجه به مخاطرات ناشی از فرونشست بر سازه های حیاتی و آثار باستانی واقع در این مناطق تاکید شد. همچنین علل فرونشست مناطقی از استان کرمان بر اساس شواهد زمین شناسی و هیدرولوژی در این کارگاه مورد بررسی قرار گرفت.

در بخش دیگر این کارگاه آموزشی، سیستم تعیین موقعیت جهانی، DGPS و RTK معرفی شد و کاربردهای مختلف این سیستم ها نیز تشریح گردید.

در قسمت پایانی این کارگاه نیز نحوه استفاده از سامانه ملی هدی (سامانه بومی شبکه DGPS ملی) ایجاد شده توسط سازمان نقشه برداری کشور، به صورت عملی از سوی مدرسین کارگاه ارائه شد که مورد توجه و استقبال حاضرین قرار گرفت.


منبع: سایت سازمان نقشه برداری کشور

دیدگاهتان را بنویسید