اخبار ژئوماتیک

فرورانش مکران و زلزله‎های آرام؛ مقالات سازمان نقشه‎برداری در کنفرانس «Wegener2018» فرانسه

آموزش نقشه برداری آپسیس
کنفرانس “وگنر”، که یکی از معتبرترین کنفرانس‎های علمی در زمینه ژئودزی و ژئودینامیک است؛ در تاریخ ۱۰ تا ۱۳ سپتامبر در فرانسه برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی سازمان نقشه برداری کشور، این کنفرانس در زمینه مطالعات تغییر شکل زمین و زلزله با استفاده از روش‎های ژئودزی و ژئودینامیکی هر ساله برگزار می‎شود و در آن محققان رشته‎های زلزله و ژئودینامیک به ارائه آخرین دستاوردهای علمی می پردازند.

یکی از مناطق مهم تغییر شکل در کشور ، منطقه فرورانشی “مکران” است

جمهوری اسلامی ایران از جمله کشورهایی است که با خطر زلزله همواره مواجه است. پوسته زمین در این منطقه به علت قرار گرفتن بین صفحه اوراسیا در شمال و صفحه عربستان در جنوب دچار دگرگونی و تغیر شکل شده و نرخ متوسط کوتاه شدگی آن در حدود( ۲+_۲۲ ) میلی متر در سال برآورد می شود.

یکی از مناطق مهم تغییر شکل در کشور، منطقه فرورانشی “مکران” است که از دیدگاه علمی، اقتصادی، تاریخی، ملی و بین المللی، مورد توجه ویژه است.

“مکران” سرزمینی ساحلی در جنوب شرقی ایران –بلوچستان- و جنوب غربی پاکستان است که در طول خلیج عمان از “راس الکوه” در غرب “جاسک” تا “لاسبلا “در جنوب غربی ایالت بلوچستان پاکستان گسترده است.

آتشفشان‌های تفتان و بزمان و گسلهای فعال در ایران

منطقه مکران، ۹۰۰ کیلومتر از نوار ساحلی جنوب شرقی ایران و جنوب پاکستان را شامل می‎شود که در غرب به تنگه هرمز و به گسل امتداد ‎لغز راستگرد “میناب”و در شرق به نزدیکی شهر “کراچی”، گسل‎های امتداد لغز چپگرد “چمن” و “اورانج نال ” محدود شده است.

در امتداد مکران شاهد فروراندگی قسمت اقیانوسی صفحه عربی به زیر صفحه “اوراسیا” هستیم. یکی از اثرات این فرو راندگی ایجاد آتشفشان‎های تفتان و بزمان و همچنین گسل‎های فعال در ایران و سلطان در پاکستان است.

حضور علمی سازمان نقشه برداری کشور در کنفرانس “وگنر”

در همین راستا سازمان نقشه‎برداری کشور نیز به عنوان مرجع حاکم بر فعالیت‎های ژئودزی و ژئودینامیک کشور آخرین دستاورد حوزه ژئو دینامیک خود را در ۴ محور به شرح ذیل در کنفرانس “وگنر” فرانسه،  ارائه داد:

۱- زلزله ۷٫۸ ریشتری سراوان و حوه تغییر شکل این منطقه

۲- منطقه فرورانشی مکران و تعیین زلزله‎های آرام

۳- پردازش و محاسبات جدید شبکه ژئودینامیک کشوری

۴- تعیین مناطق فرو نشست در کشور با استفاده از روش‎های ژئودتیک ( GPS – ترازیابی – Insar و ثقل)

این مقالات توسط دانشمندان ژئودزی و ژئودینامیک سازمان نقشه برداری کشور و با همکاری محققینی از دانشگاه گرونوبل فرانسه و مرکز تحصیلات تکمیلی زنجان در علوم پایه تهیه و ارائه شده بود. اما به دلیل تاخیر در صدور ویزای نمایندگان سازمان نقشه برداری کشور، امکان حضور آنها در این کنفرانس فراهم نشد.

منبع: سایت سازمان نقشه برداری کشور

دیدگاهتان را بنویسید