اخبار ژئوماتیک

فرصت صدور خدمات فنی مهندسی به اقلیم کردستان عراق و دور زدن تحریم‎ها برای واردات تجهیزات نقشه‎برداری

آموزش نقشه برداری آپسیس

صبح امروز در دیدار دکتر بهرام نصرالهی زاده، رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان کردستان با مهندس مسعود شفیعی، علاوه بر توافق برای عکسبرداری هوایی از نقاط مختلف استان کردستان و به روز رسانی نقشه‎های این استان، درباره همکاری با اقلیم کردستان عراق و صدور خدمات نقشه برداری به این منطقه نیز مذاکراتی صورت گرفت.

به گزارش روابط عمومی سازمان نقشه برداری کشور؛ روز شنبه مورخ ۲۱/۷/۹۷ مهندس مسعود شفیعی، رئیس سازمان نقشه برداری کشور با دکتر بهرام نصرالهی‎زاده، رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان کردستان ، مهندس مسعود سالمی بوکانی، معاون آمار آقای نصرالهی‎زاده و مهندس احمد رفیع میرزا، مدیرکل نقشه برداری منطقه غرب کشور، با محوریت عکس‎برداری هوایی از استان کردستان و به روز رسانی نقشه‎های این استان دیدار کرد.

همکاری با کشورهای همسایه در حوزه اطلاعات مکانی

در این دیدار مهندس شفیعی، با تاکید بر اهمیت فراوان استان کردستان، اعلام کرد: با تمام توان برای توسعه پایدار این استان در حوزه اطلاعات مکانی آمادگی داریم.

وی خاطر نشان کرد: با توجه به اینکه یکی از اولویتهای اصلی سازمان نقشه برداری کشور، صدور خدمات فنی مهندسی در حوزه اطلاعات مکانی و نقشه است، آماده ارائه خدمات نقشه برداری اعم از عکسبرداری هوایی، ایجاد ایستگاه‎های دایمی و خدمات اطلاعات مکانی در استان کردستان و کشور هم مرز آن، -عراق بویژه اقلیم کردستان این کشور- هستیم.

رئیس سازماننقشه برداری کشور همچنین پیشنهاد داد برای تسریع در کار عکسبردارای هوایی از استان کردستان، سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان تسهیلات لازم جهت اقامت خلبانان و گروه ناوبری هوایی و عکاسان سازمان نقشه برداری کشور را فراهم آورد و نسبت تامین سوخت هواپیما هم همکاری لازم را مبذول دارند.

وی در واکنش به ابراز تمایل اقلیم کردستان عراق برای برخورداری از خدمات فن یو مهندسی نقشه برداری ایران در این منطقه که از سوی آقای نصرالهی‎زاده تشریح شد،  گفت: صدور خدمات فنی و مهندسی به اقلیم کردستان، می‎تواند نقطه اتصال مناسبی بین دو کشور باشد و زمینه همکاری بیشتر ایران و عراق را فراهم آورد. همچنین این همکاری شروع خوبی خواهد بود تا با دیگر کشورهای همسایه هم در حوزه اطلاعات مکانی و نقشه همکاری کنیم.

رئیس سازمان نقشه برداری کشور همچنین با اشاره به تحریم‎های موجود علیه کشورمان، گفت: در حال حاضر ۱۳۰ ایستگاه نقشه برداری در کشور داریم که باید تعداد آن را تا ۴۰۰ ایستگاه ارتقا دهیم. برای هر یک از این ایستگاه‎های نیازمند دستگاه آمریکایی تریمبل هستیم که به دلیل تحریم‎ها به ایران ارائه نمی شود. وی بر این اساس خواستار استفاده از ظرفیت‎های مرزی استان کردستان برای دور زدن تحریم‎ها و وارد کردن تجهیزات مورد نیاز نقشه برداری شد.

لزوم ایجاد شبکههای مبنایی در اقلیم کردستان

دکتر یحیی جمور معاون فنی سازمان نقشه برداری کشور نیز در این نشست با اشاره به این که پروژه های اجرا شده در اقلیم کردستان عراق بصورت LOCAL  (محلی) و بدون هیچ شبکه مبنایی انجام شده است، اظهار داشت: با ایجاد شبکه های مبنایی در کردستان عراق، فرصت خوبی برای سرمایه گذاری در این اقلیم فراهم می شود. وی گفت برای این کار باید بازدید فیزیکی و نیازسنجی از آن منطقه در اولویت کار قراربگیرد.

رایزنی با مقامات اقلیم کردستان عراق و دور زدن تحریم‎ها

در این دیدار دکتر بهرام نصرالهی‎زاده، رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان کردستان، در رابطه با عکاسی هوایی و تهیه نقشه از این استان که هم اکنون در قالب پروژه کاداستر زمین های کشاورزی استان کردستان در دست انجام است، اظهار داشت: تصویر برداری مناطق شمال استان به پایان رسیده ولی تصویر برداری از غرب و جنوب استان هنوز انجام نشده است.

وی با اعلام آمادگی برای همکاری بیشتر با سازمان نقشه برداری برای تکمیل پروژه عکاسی هوایی از استان، پیشنهاد کرد که با هماهنگی کنسولگری ایران در اقلیم کردستان در سلیمانیه و اربیل عراق، زمینه صدور خدمات و توانمندی‎های سازمان نقشه برداری به این کشور و سرمایه گذاری در این اقلیم بهتر فراهم شود.

نصرالهی‎زاده از پیشنهاد مهندس شفیعی مبنی بر اسکان گروه پروازی و تامین سوخت هواپیمای سازمان نقشه برداری کشور استقبال کرد و گفت: آماده هر نوع همکاری با سازمان نقشه برداری کشور هستیم. وی بر این اساس از آمادگی سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان کردستان برای تامین اعتبار ایجاد دو ایستگاه نقشه برداری جدید در این استان خبر داد و گفت: می کوشیم علی رغم تحریم‎های اعمال شده علیه کشورمان، زمینه واردات تجهیزات مورد نیاز سازمان نقشه برداری کشور از مرز سردشت را نیز فراهم آوریم.

او در سخنانش گریزی هم به پتانسیل کشاورزی استان زد و اعلام کرد: این استان رتبه دوم تولید گندم دیم در کشور را در اختیار دارد. نصرالهی‌زاده همچنین از معادن استان کردستان بویژه معدن طلای آن، برنامه‎های گردشگری استان اعم از ساخت هتلی پنج ستاره و تعدد اماکن بوم گردی در آن نیز سخن گفت و افزود: در حوزه راه و جاده و توسعه گردشگری کارهای خوبی در این استان انجام شده که می توان به ساخت هتل ۵ ستاره بانه و دو هتل ۳و ۵ ستاره در سنندج اشاره کرد.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان کردستان گفت: سهم این استان از ۸ میلیارد اعتبار صندوق توسعه ملی برای مهار آب‎های مرزی بسیار خوب و مطلوب است.

نصرالهی زاده همچنین اعلام کرد شهر بانه به عنوان سومین مرز ترانزیتی کشور مشغول فعالیت است.

الزام تمامی دستگاهها برای استعلام هر نوع نقشه از سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان

مهندس احمد رفیع میرزا هم در این دیدار با اعلام نیاز استان کردستان به ایجاد حداقل ۳ ایستگاه دیگر برای فعالیت های نقشه برداری در کنار دو ایستگاه موجود در این استان اظهار داشت: هم اکنون هماهنگی خوبی بین سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان کردستان و سازمان نقشه برداری کشور وجود دارد و بر اساس ابلاغیه آقای نصرالهی‎زاده تمام دستگاهها موظف شده اند طی استعلامی از سازمان مدیریت وبرنامه ریزی استان از نقشه های مورد تایید سازمان نقشه برداری کشور استفاده کنند.

رفیع میرزا که پیشنهاد همکاری با اقلیم کردستان عراق را بسیار مفید و موثر برای همکاری های دیپلماتیک دو کشور می دانست، ادامه داد: لازم است ابتدا توانمندی‎ها و خدمات سازمان نقشه برداری کشور به اقلیم کردستان عراق معرفی شود تا آنان بر اساس پتانسیل موجود در این سازمان، از ظرفیت‎های سازمان نقشه برداری کشور در طرح های توسعه ای و مشورتی خود بهره ببرند.

تصویر برداری ۲ میلیون هکتار از اراضی استانهای زنجان و  کردستان

مهندس علی اسلامی‎راد، مدیر کل نقشه برداری هوایی و فضایی سازمان نیز در این نشست اعلام کرد: تاکنون حدود ۲ میلیون هکتار از اراضی استان‌های زنجان و کردستان تصویر برداری شده است که برای آن ۲۵ روز زمان صرف شده است. برای تکمیل تصویربرداری از سنندج و دیگر نقاط باقی مانده از استان کردسان نیز حدود ۱۲ روز زمان لازم است.

وی با اشاره به لزوم هماهنگی با سازمان جغرافیایی نیروهای مسلح و همچنین مقامات دولت عراق برای عکس برداری مرزی در استان کردستان، یادآور شد: پس از تعویض موتور هواپیمای سازمان نقشه برداری کشور، تصویر برداری از استان تهران و تکمیل پروژه عکس برداری از استان همدان در اولویت است و پس از آن عکس برداری از استان کردستان آغاز خواهد شد.

منبع: سایت سازمان نقشه برداری کشور

دیدگاهتان را بنویسید