اخبار ژئوماتیک

عقد تفاهم‌نامه همکاری سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان فارس با سازمان نقشه برداری کشور

آموزش نقشه برداری آپسیس

در راستای استقرار نظام پایه اطلاعات مکانی در کشور انجام شد:

عقد تفاهم‌نامه همکاری سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان فارس با سازمان نقشه برداری کشور

در راستای استقرار نظام پایه اطلاعات مکانی در کشور، سازمان مدیریت و برنامه‎ریزی استان فارس و سازمان نقشه‎برداری کشور تفاهم نامه مشترکی برای ساماندهی نقشه و اطلاعات مکانی در این استان منعقد کردند. موضوع این تفاهم نامه دو ساله، استفاده بهینه از ظرفیت‏های فنی و اجرایی سازمان نقشه برداری کشور و سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان فارس، به منظور پیاده سازی ابزارها در ژئوپورتال و سامانه زیرساخت داده‎های مکانی (SDI) سازمان نقشه برداری کشور، برای توسعه زیرساخت داده‎های مکانی استان فارس است.
به گزارش روابط عمومی سازمان نقشه برداری کشور، صبح روز سه شنبه ۴ دی ماه مهندس ساسان تاجگردون رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان فارس به همراه مهندس رزیتا ساکی رئیس گروه نقشه و اطلاعات مکانی، با حضور در سازمان نقشه برداری کشور با مهندس مسعود شفیعی رئیس سازمان نقشه برداری کشور، معاونین و چند تن از مدیران و مسئولان این سازمان دیدار و گفتگو کردند.
شفیعی در این نشست ضمن مروری بر وظایف ذاتی سازمان نقشه برداری کشور به عنوان تنها متولی تولید نقشه نقشه‌برداری و اطلاعات مکانی در بخش غیرنظامی در کشور بر اساس ماده ۱۱ قانون احکام دائمی برنامه‎های توسعه کشور گفت: در حال حاضر بسیاری از نهادها و دستگاه های اجرایی برحسب نیازشان به تولید داده و اطلاعات می پردازند. سازمان نقشه برداری کشور در راستای اجرای دولت الکترونیک با راه اندازی سامانه زیرساخت داده مکانی (SDI) موظف است با به اشتراک گذاری اطلاعات تولید شده، شرایط تبادل داده ها و دسترسی به اطلاعات در کشور را فراهم نماید.
وی درباره سابقه این وظیفه محول شده به سازمان نقشه برداری کشور گفت: در راستای نظام پایه اطلاعات مکانی، در حال حاضر از سوی دبیرخانه ستاد اقتصاد مقاومتی و سازمان برنامه و بودجه کشور، مسئولیت پیگیری، هدایت و هماهنگی ایجادSDI  در سطوح مختلف محلی تا ملی در کشور به سازمان نقشه برداری محول شده است.
معاون سازمان برنامه و بودجه کشور، ارتباط داده های آماری و داده های مکانی را از مهمترین دلایل لزوم همکاری مرکز آمار ایران و سازمان نقشه برداری کشور عنوان کرد و افزود: در راستای ارتقای نظام آماری کشور، برای برنامه ریزی و توسعه در کشور، تولیدات آماری مرکز آمار ایران به تنهایی کافی نیست؛ بلکه آمار در کنار اطلاعات مکانی نتیجه کامل و قابلیت بهره برداری خواهد داشت. همین موضوع منجر به همکاری نزدیک این دو مجموعه شده است. به همین ترتیب دستگاه های دیگر نیز برای پیشبرد اهدافشان به این همکاری نیاز دارند و اهمیت آن تا جایی است که سازمان نقشه برداری کشور قصد دارد التزام به اشتراک گزاری داده ها توسط همه دستگاه ها و نهاد های دولتی را به صورت لایحه به مجلس شورای اسلامی ارائه نماید.
وی تلاش در این حوزه را در سطح استانی مورد تاکید قرار داد و بهره برداری از همه ظرفیت های استان ها را گامی موثر در همراهی و همکاری همه دستگاه ها دانست و افزود: چندی پیش سازمان نقشه برداری کشور با همکاری سازمان فناوری اطلاعات موفق شد تا به اتصال به شبکه ملی اطلاعات،  اطلاعات مورد نیاز ذینفعان را از طریق ژئوپورتال سازمان، با سرعت و پایداری بیشتر قابل دسترس قرار دهد تا بهره وری اطلاعات مورد نیاز در جهت برنامه ریزی های کلان کشور بیش از گذشته با سهولت صورت پذیرد.
شفیعی انعقاد تفاهم نامه همکاری فی مابین سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان فارس و سازمان نقشه برداری کشور را افق تازه ای جهت به اشتراک گزاری داده ها از سوی همه دستگاه های اجرایی در استان های کشور دانست و آغاز این همکاری را در رفع موانع غیرقابل پیش بینی در سطح ملی بسیار تاثیر گزار عنوان کرد و گفت: از همه مسئولین و برنامه ریزان در سایر استان های کشور می‎خواهم برای دستیابی به اطلاعات و داده های لازم در راستای توسعه و آبادانی کشور و در جهت جلوگیری از موازی کاری واتلاف انرژی، در تبادل اطلاعات انتظارات سازمان نقشه برداری کشور را در به اشتراک گزاری داده هایشان برآورده کنند.
مهندس تاجگردون نیز در ادامه این نشست، ضمن ابراز خرسندی از عقد تفاهم نامه همکاری با سازمان نقشه برداری کشور، این اتفاق مهم را بستر مطلوبی برای بهره مندی از دانش فنی و تخصصی سازمان نقشه برداری کشور دانست و گفت: در نظام برنامه ریزی دولت، همکاری همه دستگاه های اجرایی و به اشتراک گذاشتن ظرفیت هایشان امری ضروری و مورد تاکید است. در همین راستا همکاری با سازمان نقشه برداری کشور در جهت تکامل زیرساخت ملی داده مکانی(NSDI ) از اهمیت ویژه ای برای استان فارس برخوردار است.
رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان فارس با اشاره به سامانه “ساترا” به عنوان یکی دیگر از ابزارهای برنامه ریزی و توسعه در نظام برنامه ریزی و آمایش، درباره نقش سامانه زیرساخت داده مکانی در نظام تصمیم گیری کشور گفت: NSDI  فضایی منحصر به فرد برای تبادل اطلاعات است و نه تنها خللی در ساترا ایجاد نمی‌کند بلکه می تواند همپوشانی خوبی با آن ایجاد کرده و خلاء های زیادی را رفع کند.
تاجگردون ایجاد حس اعتماد بین مشارکت کنندگان بخش غیر دولتی و نیمه دولتی در جهت ارائه اطلاعات را قدم اصلی در دسترسی به همه اطلاعات تولید شده در کشور دانست و نقشNSDI  ملی را در فروکش نمودن بخش عمده ای از عدم اعتماد مدیران در ارائه اطلاعات، قابل توجه عنوان کرد.
مهندس تاجگردون افق همکاری استان فارس با سازمان نقشه برداری کشور در سامانه ملی NSDI را بسیار روشن توصیف کرد و ایجاد نگاه علمی به تولید اطلاعات در استان فارس را در رشد اقتصادی این استان به عنوان یکی از قطب های مهم اقتصادی در کشور بسیار مهم و مثبت ارزیابی نمود.
در ادامه این نشست  توضیحاتی در مورد عملکرد، اهمیت و جایگاه زیرساخت داده مکانی (SDI) همینطور موانع، مشکلات و چالش­های موجود در راه پیاده سازی زیرساخت داده­های مکانی و توفیقات حاصل شده در سازمان نقشه­برداری در این رابطه از سوی مهندس احمدیه مدیرکل سامانه‎ها و زیرساخت داده مکانی ارائه شد  و پس از آن تفاهم نامه همکاری توسط مهندس تاجگردون و مهندس شفیعی به امضا رسید. بدین ترتیب همکاری سازمان نقشه برداری کشور با استان فارس در راستای راه اندازی SDI این استان رسما کلید خورد.
بر اساس این تفاهم نامه، تعهدات سازمان نقشه برداری کشور از این قرار است:
–         اعمال نظرات پیشنهادی سازمان مدیریت و برنامه‎ریزی استان فارس در ژئوپورتال طراحی شده توسط سازمان نقشه برداری کشور با هماهنگی اداره کل سامانه‎ها و زیرساخت‎های اطلاعات مکانی در طول اجرای تفاهم نامه.
–         نصب نرم‎افزارهای مورد نیاز و راه اندازی سامانه SDI در دستگاه‎های اجرایی عضو (گروه کارشناسی کاربران نقشه و اطلاعات مکانی) استان فارس
–         تهیه دستور العمل ومستندات لازم برای پیاده سازی زیرساخت داده‎های مکانی استان فارس
–         پشتیبانی نرم افزاری از ژئوپورتال اطلاعات مکانی در مدت تفاهم نامه
–         معرفی نماینده به سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان فارس برای انجام هماهنگی‏های موضوع این تفاهم نامه
همچنین بر اساس ماده ۵ تفاهم نامه مذکور، سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان فارس، متعهد به اجرای موارد ذیل شد:
–         تامین امکانات لازم اقامتی و ایاب و ذهاب نمایندگان سازمان نقشه برداری کشور
–         آماده سازی اطلاعات مکانی و توصیفی مربوطه برای بارگزاری در سامانه با فرمت GEODATABASE
–         آماده سازی سرویس‎های مکانی و فراداده‎های محصولات دستگاه‎های اجرایی استان فارس برای بارگزاری در ژئوپورتال
–         هماهنگی با دستگاه‎های اجرایی عضو گروه کارشناسی کاربران نقشه و اطلاعات مکانی استان برای اجرا و پیاده سازی طرح زیرساخت داده‎های مکانی
–         تامین سخت افزارهای مورد نیاز موضوع این تفاهم نامه مانده سرور و ….
–         تامین پهنای باند مناسب و بستر شبکه مورد نیاز برای انجام موضوع تفاهم‎نامه

دیدگاهتان را بنویسید