اخبار ژئوماتیک

صدور خدمات فنی و مهندسی سازمان نقشه برداری کشور به شمال عراق

آموزش نقشه برداری آپسیس

در سفر هیات اعزامی ایران به سلیمانیه عراق کلید خورد:
صدور خدمات فنی و مهندسی سازمان نقشه برداری کشور به شمال عراق

در راستای ارتقاء روابط چندجانبه با کشور عراق و لزوم بازگشایی مجدد بازارچه سیف سقز از طریق مذاکره با مقامات عراقی و نیز انعقاد تفاهم نامه‎های اقتصادی، به دعوت رسمی مقامات استان سلیمانیه عراق، هیأتی بیست و دو نفره از کشورمان با برخی مسئولین شهر سلیمانیه در کشور عراق دیدار و گفتگو کردند.

به گزارش روابط عمومی سازمان نقشه برداری کشور؛ در آغاز این دیدار، دکتر «هوال» استاندار سلیمانیه ضمن خوش آمدگویی به هیات ایرانی، از ارتباط و پیوندهای عمیق تاریخی و سیاسی و فرهنگی دو کشور یاد کرد و گفت: در اینجا جمع شده ایم تا بگوییم که دارای سرنوشت مشترک هستیم . وی با تاکید براینکه حفظ  آرامش و امنیت در منطقه از اهمیت بسیار ویژه ای برخوردار است، یادآوری کرد: علاوه بر گسترش روابط اقتصادی بر تقویت دیگر همکاری‎های دو کشور نیز تاکید داریم.

هوال به تشریح مباحث و زمینه های همکاری میان دو طرف پرداخت که توسعه مرزهای رسمی و بازارچه ها، حل مشکلات مبادلات تجاری وزمینه سازی برای ایجاد منطقه آزاد بازرگانی از جمله آنهاست.

وی تقویت روابط علمی میان دانشگاهها، تقویت گردشگری و افزایش سرمایه گزاری دو طرف را پشتوانه‌ای برای تحکیم این روابط برشمرد و اظهار داشت: تبادل خدمات فنی، مهندسی و مشاوره ای درخصوص فعالیت‌های بنیادی زیرساختی از دیگر مسائلی است که می تواند میان طرفین گسترش یابد .

سپس مهندس مرادنیا استاندار کردستان در این نشست ضمن تشکر از استقبال گرم استاندار سلیمانیه، فعالان اقتصادی کردستان عراق را به حضور در کردستان ایران دعوت کرد و گفت: پیشنهاد ما این است که دیدارهای مشترک هر سه ماه یکبار جهت برطرف کردن مشکلات فی مابین و تعمیق روابط و تحکیم آن برگزار شود. هدف از سفر به اقلیم کردستان، علاوه بر استحکام بخشیدن به روابط دوجانبه، استفاده از توانمندی‌های دوطرف است.

مرادنیا در ادامه سخنان خود، کردستان ایران را مکانی بسیار مناسب برای سرمایه گزاری فعالان اقتصادی دانست و همچنین یادآور شد که ایران در زمینه زیرساخت ها خصوصا” صدور خدمات فنی و مهندسی و انجام فعالیت‌های بنیادی با توجه به توانائی‌های لازم ، آماده همکاری با همسایگان خود است.

پس از آن همه اعضاء شرکت کننده در جلسه معرفی شدند و هر کدام توضیحاتی در این نشست عمومی  برای حاضرین ارائه نمودند. در این جلسه مهندس رفیعی میرزا مدیرکل نقشه برداری منطقه غرب کشور به عنوان نماینده سازمان نقشه برداری کشور از توانمندیهای ایران در این زمینه و آمادگی لازم برای ارائه خدمات فنی و مهندسی بخصوص عکسبرداری هوائی، تهیه نقشه های پوششی و شهری از مناطق شمالی عراق، احداث و راه اندازی ایستگاه‌های دائم GPS و همچنین ایجاد و گسترش شبکه های ارتفاعی مبنایی با مشارکت بخش خصوصی و نقش آنها در مطالعات و اجرای پروژه های عمرانی سخن گفت.

گفتنی است در طول حضور چهار روزه هیات ایرانی در سلیمانیه عراق، شش کمیته کاری مشترک در بخش زیرساخت ها، کشاورزی، توسعه مرزها، سرمایه گزاری و مباحث ورزشی و فرهنگی تشکیل شد. در بخش زیر ساخت‎ها مسائل مربوط به عمران و آبادی از جمله بررسی وضعیت نقشه برداری موجود، شبکه های مبنائی مسطحاتی و ارتفاعی در استان سلیمانیه، مورد بحث قرار گرفت. برآورد نیازهای منطقه‎ای عراق برای صدور خدمات فنی مهندسی در زمینه نقشه برداری و اطلاعات مکانی از ایران و استفاده از توانمندی های سازمان نقشه برداری کشور و بخش خصوصی نیز در این جلسات بررسی شد.

مدیر کل نقشه برداری منطقه غرب به عنوان یکی از اعضای کمیته زیرساخت‎ها، در این باره اظهار داشت: با توجه به فقدان شبکه های مبنائی مسطحاتی و ارتفاعی، همچنین  عدم نقشه های پوششی و شهری در استان سلیمانیه،  لزوم ایجاد ایستگاه های دائمی GPS ، شبکه های مبنائی و ارتفاعی،  تهیه نقشه های مورد نیاز با استفاده از عکس های هوائی جهت اجرای دقیق پروژه های عمرانی و  مطالعه حرکات پوسته زمین در عراق از اهمیت بالایی برخوردار است.

موضوعات مورد تأکید رفیعی میرزا در این جلسه مورد استقبال سایر اعضاء کمیته قرار گرفت و اعضاء بر ادامه ارتباط به منظور استفاده از توانائی ها و پتانسیل‎های سازمان نقشه برداری کشور با مشارکت بخش خصوصی در اجرای پروژه های عمرانی استان سلیمانیه تاکید کردند.

در خاتمه نشست همه اعضای کمیته های شش‎گانه فوق الذکر، جلسه‎ای عمومی تشکیل داده و ضمن بررسی دستاوردهای این کمیته‎ها، استاندار کردستان بطور رسمی از همتای خود در استان سلیمانیه و همچنین مدیران اجرایی و فعالان اقتصادی این استان به منظور سفر به جمهوری اسلامی ایران برای اجرائی نمودن توافقات حاصل شده در کمیته های مربوطه دعوت به عمل آورد.

پس از برگزاری جلسات عمومی و نشست‎های کمیته‎های جانبی، اعضای هیات ایرانی از کارخانه سیمان و ذوب آهن سلیمانیه، موزه زندان بعثی در سلیمانیه و بازار این استان بازدید کرده و از نزدیک با قطب اقتصادی این شهر آشنا شدند. سپس هر دو استاندار کردستان و سلیمانیه بر اهمیت ارتباط و تعامل و تبادل دانش در جهت گسترش و رونق در بازارچه های مرزی و همچنین استفاده از توانمندی‎های جمهوری اسلامی ایران در زمینه صدور خدمات فنی مهندسی به استان سلیمانیه تاکید کردند. در این خصوص تفاهم نامه‎ای مقدماتی فی مابین استاندار دو استان امضاء شد که مفاد آن متعاقبا اعلام می‎شود .

گفتنی است اعضای هیات ایرانی اعزامی به سلیمانیه عراق متشکل از مدیران اجرائی و نمایندگانی از بخش خصوصی به ریاست استاندار کردستان بودند. اعضای این هیات عبارت بودند از بهمن مرادنیا استاندار کردستان، حسین فیروزی و شهرام ملکی معاونین امور اقتصادی و هماهنگی امور عمرانی استانداری، منصور مرادی نماینده مردم مریوان و سروآباد و محسن بیگلری نماینده سقز و بانه در مجلس شورای اسلامی، فردین اخلاقیان رئیس دانشگاه کردستان، البرزحسینی مدیر کل حمل و نقل و راهداری استان کردستان، هیوا لهونیان مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق استان کردستان، مسعود سالمی بوکانی معاون سازمان مدیریت و برنامه ریزی کردستان، محمد فلاحی فرماندار بانه و ….

منبع: سایت سازمان نقشه برداری کشور

دیدگاهتان را بنویسید