اخبار ژئوماتیکژئوماتیک

شورای مدیران میزبان آقای دکتر محمد مدد رئیس اسبق سازمان نقشه برداری کشور

دکتر محمد مدد,سازمان نقشه برداری کشور,نقشه برداری,دکتر علیرضا اردلان
آموزش نقشه برداری آپسیس

دکتر محمد مدد رئیس اسبق سازمان، در شورای مدیران سازمان نقشه برداری کشور

آقای دکتر محمد مدد، رئیس اسبق سازمان نقشه برداری کشور، به دعوت آقای دکتر علیرضا اردلان رئیس سازمان، در جلسه شورای مدیران سازمان نقشه برداری کشور در روز سه شنبه مورخ ۱۸ آبان ۱۳۵ حضور یافت و با رئیس، معاونین و مدیران سازمان دیدار کرد.

در این دیدار صمیمی، آقای دکتر اردلان ضمن خوشامدگویی به آقای دکتر مدد، از پذیرفتن دعوت و شرکت ایشان در جلسه قدردانی کرد و حضور وی در جمع مدیران سازمان را مغتنم شمرد و از ایشان خواست تا تجارب و نقطه نظرات ارزشمند خود را در جهت بهبود فعالیت های سازمان، ارائه نمایند.

آقای دکتر محمد مدد، پس از تشکر از دعوت آقای دکتر اردلان، از حضور خود در جمع مدیران، دیدار با آنان و تجدید خاطرات خوب گذشته اظهار خشنودی کرد. وی بیانات خود را با ذکر این نکته آغاز کرد که مهندسی نقشه برداری و دانش ژئوماتیک از زیربنایی ترین و پایه ای ترین علوم است، که می تواند پایه و اساس هرگونه تصمیم سازی و برنامه ریزی و اجرای تمامی پروژه های اجرایی، تحقیقاتی و عمرانی در کشور باشد.

وی اشاره کرد که سازمان نقشه برداری کشور با داشتن رئیس، معاونین، مدیران و کارشناسان بسیار ارزشمند و فنی خود که هر یک از برجسته ترین افراد فنی در حوزه دانش ژئوماتیک و نقشه برداری در کشور هستند، یکی از سازمان هایی است که باید در هرگونه تصمیم گیری و برنامه ریزی کلان کشوری، نقش اساسی و کلیدی داشته باشد.

دکتر مدد افزود: لازم است تا فعالیت ها و خدمات سازمان نقشه برداری کشور، علاوه بر خدمات رسانی به بخش های دولتی، سازمان ها و وزارتخانه ها، در تمامی سطوح جامعه، به ویژه استفاده روزمره در زندگی مردم عزیز کشورمان، گسترش و تسری یابد.

رئیس اسبق سازمان، به برخی فعالیت های کلیدی و مفید سازمان نقشه برداری اشاره کرد و عنوان نمود: در اکثر موارد حیاتی و مهم کشور، همچنین خدمات رسانی به آحاد مردم کشور، سازمان نقشه برداری کشور همیشه پیش رو بوده است. به عنوان مثال، مطالعه در زمینه سامانه ناوبری خودروها و ردیابی وسایل نقلیه با استفاده از گیرنده های GPS برای اولین بار در سال های دور، از جانب این سازمان ارائه شده بود. همچنین در موضوع پدیده فرونشست، که امروزه شاهد وقوع آن در مکان های مختلف کشور هستیم و خطر جانی برای مردم عزیز کشورمان دارد، طی گزارشات مستند و مکتوب سازمان نقشه برداری کشور، از خیلی سال قبل، طی مطالعات مهندسی و پایش حرکات پوسته زمین با استفاده از تجهیزات و روش های دقیق مهندسی نقشه برداری و ژئودزی، وقوع این پدیده در کشور پیش بینی و هشدارهای لازم از سوی این سازمان داده شده بود. حتی مقالات فنی و گزارشات متعددی در گذشته از جانب متخصصان و پژوهشگران این سازمان، در این زمینه ارائه شده بود.

دکتر مدد بیان کرد که امروزه متولیان مدیریت بحران کشور نباید نقش کلیدی و زیربنایی سازمان نقشه برداری کشور در مطالعه و بررسی پدیده فرونشست و همچنین پایش حرکات پوسته زمین که یکی از عوامل موثر در لرزه خیزی است را نادیده بگیرند و ضروری است تا از نتایجی که این سازمان از مطالعات خود در راستای هشدار وقوع بحران ها منتشر می کند، بهره گیری کنند.

از توصیه های آقای دکتر مدد به مسئولین و مدیران سازمان نقشه برداری این بود که علاوه بر برنامه ریزی برای آموزش های مستمر متخصصان سازمان، به امر اطلاع رسانی دستاوردها و فعالیت های ارزشمند این سازمان به عموم مردم و مسئولین کشوری بهای کافی داده شود. وی بیانات خود را با این جمله خاتمه داد که: با وجود دستاوردهای عظیم سازمان نقشه برداری کشور در حوزه های مختلف مهندسی نقشه برداری و ژئوماتیک که کمتر شناخته شده است، ضروری است سازمان هر روشی که در بعد رسانه ای منجر به شناساندن بیشتر این نتایج کاربردی و نقش اساسی و زیربنایی این سازمان به مسئولین و مردم شریف کشور شود را، در اولویت کاری خود قرار داده و خدمات رسانی به صورت روزمره به مردم را به نحوی که تمامی مردم وجود سازمان را یکی از ضرورت های زندگی روزمره خود تلقی کنند، در دستور کار خود قرار دهد.

جناب آقای دکتر محمد مدد طی سال های ۱۳۷۶تا ۱۳۸۵ ریاست سازمان نقشه برداری کشور را بر عهده داشت.


منبع: سایت سازمان نقشه برداری کشور

دیدگاهتان را بنویسید