اخبار ژئوماتیک

شش ماه تلاش شبانه روزی استاد سحاب منجر به تهیه نقشه تهران شد.

آموزش نقشه برداری آپسیس

رئیس سازمان نقشه برداری کشور در گفتگو با برنامه تلویزیونی طلوع:
شش ماه تلاش شبانه روزی استاد سحاب منجر به تهیه نقشه تهران شد.

به گزارش روابط عمومی سازمان نقشه برداری کشور، مسعود شفیعی با حضور در برنامه زنده طلوع شبکه چهارم سیما و مصادف با گرامیداشت پدر علم نقشه نگاری ایران؛ به تلاش های وی در حوزه تولید نقشه پرداخت و در اینباره خاطر نشان کرد: استاد “عباس سحاب” به عنوان بنیانگذار سبک نوین نقشه نگاری در ایران، نقشه را به جامعه ایران معرفی کرد. به طوری که پیش از وی جغرافیدانان و نقشه بردارانی در کشور و سال ها پیش فعالیت داشتند. از آن جمله می توان به ابوریحان بیرونی اشاره کرد.

شفیعی در ادامه این گفتگو، دکتر عباس سحاب را بعنوان بنیانگذار دانش نقش نگاری به شیوه نوین درکشور، فردی توانمند دانست که با سفر به شهرهای بسیاری در کشور و با تهیه نقشه های آنها اثری ماندگار و نامی نیک از خود بر جای گذاشت و این در حالی ست که آن زمان ابزار و امکانات این حوزه محدود بود.

وی فعالیت های استاد سحاب را امری تخصصی عنوان کرد و افزود: در گذشته های دور، نقشه به صورت ابزاری که اکنون در اختیار همگان است، وجود نداشت بلکه برای سیاحان، پادشاهان و نظامی ها کاربردی تر بود.

رئیس سازمان نقشه برداری کشور گفت: مرحوم ابوالقاسم سحاب؛ پدر عباس سحاب در سال ۱۳۱۵ موسسه سحاب را تاسیس کرد. در آن زمان فرزندش عباس با ۱۵ سال سن و در دوره دبیرستان اولین نقشه توریستی شهر تهران را به زبان لاتین تهیه کرد. وی در زمان تحصیل باگروهی از توریست های فرانسوی مواجه می شود که به نقشه تهران نیاز داشتند اما متاسفانه نقشه ای برای ارائه به توریست ها در دست نبود و این امر منجر به شش ماه تلاش شبانه روزی و تولید نقشه لاتین تهران به تیراژ۱۰۰۰ نسخه بود. البته درآمد حاصل از فروش این نقشه در اختیار عموم قرار گرفت.

معاون سازمان برنامه و بودجه کشور، در شبکه ۴سیما ضمن اشاره به شخصیت فرهنگی و علمی استاد سحاب، درباره کتاب جغرافیایی که از سوی وی در حال ترجمه بود گفت: تعدادی نقشه در آن کتاب وجود داشت که دکتر سحاب برای نقشه نگاری به زبان فارسی با موانع و مشکلاتی مواجه شد. در واقع این رخداد برای وی جرقه تأسیس موسسه سحاب بود. در حال حاضر این موسسه، پیش رو و یکی از قدیمی ترین موسسات جغرافیایی وکارتوگرافی در ایران است.

شفیعی در خاتمه اظهار کرد: در سال ۱۳۳۲ تاسیس سازمان نقشه برداری کشور در ایران با رویکرد رفع تخصصی و نیازهای عمرانی، ۱۷ سال بعد از شکل گیری موسسه سحاب رخ داد.

منبع: سایت سازمان نقشه برداری کشور

دیدگاهتان را بنویسید