اخبار ژئوماتیک

سخنرانی دکتر ابوالفضل شهامت دبیر همایش و کنفرانس ملی دانشکده فنی و مهندسی مرند

آموزش نقشه برداری آپسیس

سخنرانی دکتر ابوالفضل شهامت دبیر همایش و کنفرانس ملی دانشکده فنی و مهندسی مرند

خیرمقدم عرض میکنم خدمت اساتید بزرگوار، پژوهشگران گرامی و حضار محترم. سلام عرض میکنم. امیدوارم که این گردهمایی نقطه عطفی باشد در کارهای علمی و پژوهشی دانشگاه تبریز و دانشکده مهندسی تبریز و دانشجویان این دانشکده.

بنده بنای سخنرانی ندارم و قصد دارم در این جلسه آماری از کنفرانس برگزار شده براتون ارائه کنم.

ایده اولیه برگزاری کنفرانس تقریبا اواخر بهمن ماه سال ۹۶ بود که در شورای اجرایی گروه دانشکده فنی و مهندسی مرند مطرح شد و بعد ازینکه مورد تصویب همه ی اعضای گروه قرار گرفت  با تکمیل فرم های مخصوص به شورای آموزشی دانشکده ارجاع شد و با موافقت شورای آموزشی ما یه سری فرم های مخصوص ارسال کردیم به دانشگاه تبریز و هیئت رئیسه دانشگاه و شورای هیئت رئیسه که در آخرین جلسه سال ۹۶ دقیقا هفته آخر اسفند ماه سال ۹۶ در جلسه ی هیئت رئیسه دانشگاه مورد تصویب قرار گرفت ولی چون به تعطیلات عید خوردیم تقریبا نیمه دوم فروردین ماه بود که به ما ابلاغ کردند که مورد موافقت قرار گرفته است.

پس از آن وظیفه ی ما این بود که برای کسب مجوز ملی از معاونت علمی ریاست محترم جمهوری مکاتباتی داشته باشیم یک سری فرم های مخصوصی داشتن که پر شد و پاورپوینت هایی آماده شد و فرم های کمیته علمی باید تکمیل میشد و برای کمیته علمی ما باید مکاتباتی را با اساتید بزرگوار در دانشگاه های مختلف انجام میدادیم که زمان بر بود و پس از تکمیل این فرم ها و اخذ مجوز ملی ما فرم های ISD رو ارسال کردیم برای اخذ ISD به دلیل تکمیل بودن مدارک اعضای هیئت علمی و رزومه ای که اعضای کمیته علمی کنرانفس داشتن که الان در خدمت چند تن از این عزیزان هستیم دقیقا سه روز بعد مجوز ISD ما صادر شد منتهی به دلیل مشکلاتی که قبلا هشت دانشکده دانشگاه تبریز کنفرانس هاشونو برگزار کرده بودن ولی تکمیل مدارک بعد از برگزاری کنفرانس ناقص بود مجوز ما موند تا آواخر خرداد ماه که در اینجا ازجناب دکتر عسگری که در اینجا تشریف ندارن، آقای دکتر شجاعی مدیر روابط  بین المللی دانشکده تبریز که تلاش کردند در نهایت اخذ مجوز و کد را دریافت کردیم تازه از آواخر خرداد ماه بود که ما شروع به تبلیغ این کنفرانس کردیم ما دقیقا حدود سه و نیم ماه فرصت داشتیم که این کنفرانس را تبلیغ بکنیم و دیگر مراحل این کنفرانس انجام بدیم که فرصت محدودی بود البته ما زمانی که میخواستیم کنفرانس برگزار بشه هدف گذاریمون برای یک سال پس از تصدیق کنفرانس بود منتهی طبق پیشنهاد دانشگاه تبریز که بر برگزاری آن در سال ۲۰۱۸ تاکید داشتن ما مجبور شدیم که در این زمان برگزار کنیم.

این محدود بودن زمان و یه سری مشکلاتی که در تبلیغ هامون ایجاد شد مثلا بعضی ها متاسفانه در کانال ها و گروه های علمی دانشجویانی که این رو تبلیغ میکردن یا دو هفته بعد از ما سازمان نقشه برداری اعلام کردن که آبان ماه ما کنفرانس داریم و همین امر هم برای ما هم سازمان نقشه برداری باعث شد که آمار مقلاتمون پایین بیاد. هدف گزاری ما روی ۱۲۰ مقاله بود که ما حدود ۱۰۰ مقاله رو دریافت کردیم از بین این ۱۰۰ مقاله ۶۹ مقاله پذیرفته شد و بقیه رد شد از بین این مقالات ۲۹ مقاله بصورت شفاهی پذیرفته شده و ۱۷ مقاله به صورت پوستری و بقیه بصورت چاپ شده.

برای هر مقاله ما سه داور داشتیم که هر مقاله توسط سه تا از عزیزان در رشته های مختلف داوری میشد، نتایج اعلام میشد و پس از جمع بندی دبیر علمی محترم کنفرانس به پژوهشگران محترم ابلاغ میشد و اگر اشکالی بود آن ها را تصحیح بکنند و بعد پذیرش مقاله انجام می پذیرفت.

برای برگزاری این کنفرانس بعضی از شرکت ها هم از ما حمایت مالی کردند که از جمله ی آنها سازمان نظام مهندسی استان آذربایجان شرقی جناب مهندس طوماری که خودشون هم نقشه بردار هستن حمایت کردند و هیئت رئیسه سازمان که بالاخره به خاطر انتخابات نظام مهندسی امکان حضورشون در اینجا وجود نداشت.
اسپانسر دوم ما شرکت آپسیس بود که دوست عزیزم آقای مهندس میرزاعلی هم اینجا تشریف دارن و بسیار ازشون تشکر میکنم هدیه هایی برای دانشجویان در نظر گرفتند و همچنین هدایای مقالات برتر را شرکت آپسیس بر عهده گرفته بعضی شرکت ها هم برای پذیرایی از ما حمایت کردند امّا عمده حمایت ها از طرف شرکت آپسیس بود و شرکت نماپرداز رایانه، این دو شرکت بزرگوار کارگاه هایی را در اینجا برگزار خواهند کرد که به جرأت میتونم بگم این کارگاه هایی که به صورت رایگان امروز و فردا اینجا در اختیار دانشجوها قرار خواهد گرفت امروز در تهران با چند صد هزار تومان هزینه برگزار میشه که هم سطح علمی کنفرانس ما را بالا برده است هم بالاخره باعث افتخار ما بوده اند که با این عزیزان آشنا بشیم.

ما هشت تا کارگاه داریم که از امروز بعد از ظهر آغاز میشه و فردا هم ادامه دارد و کنفرانس ما در چهار حوضه ی ژئودزی، GIS، سنجش از دور، فتوگرامتری و حوضه های کاربردی دسته بندی کردیم که امروز و فردا در خدمتتون ارائه میشه.

در نهایت من از هیئت رئیسه که دانشکده فنی مرند را قابل دانستند و به ما اجازه دادند که این کنفرانس و گردهمایی رو در اینجا برگزار بکنیم.
و از آپسیس، دوستان عزیزم آقای مهندس میرزاعلی و همکارانشون، از آقای مهندس برومند و همکارانشون و شرکت NPR تشکر میکنم.
از سایر عزیزانی که ما رو همراهی کردند از ریاست محترم دانشکده که اگر حمایت های آن ها نبود ما از نظر مالی دچار مشکل میشدیم برای برگزاری و از دبیر علمی کنفرانس آقای دکتر امامی تشکر میکنم. از کمیته علمی و اساتید بزرگواری که قبول زحمت کردند با مشغله کاری فراوان در آغاز سال تحصیلی این همه راه را آمدند باعث افتخار ماست.
تشکر میکنم از جناب پرفسور آل شیخ و پرفسور امینی که بنده افتخار شاگردی ایشان را دارم ودوست عزیزم آقای دکتر مجردی، آقای دکتر فیض زاده و آقای دکتر ولی زاده. آقای دکتر عباسی هم که در مسیر هستن و امیدواریم هرچه سریعتر برسند.
در نهایت هم از خانم دکتر کفاش دبیر اجرایی کنفرانس تشکر ویژه دارم اگر ایشان نبودند به جرأت  میتونم بگم امروز این کنفرانس برگزار نمیشد واقعا تبریک میگم به مجموعه دانشگاه تبریز و دانشکده فنی که همچین همکاری را با خودش دارد.

دیدگاهتان را بنویسید