ژئودزیژئوماتیک

ایستگاه های رفرنس GNSS: ده کاربرد عملی در دنیای واقعی

ایستگاه های رفرنس GNSS
آموزش نقشه برداری آپسیس

ایستگاه های رفرنس GNSS: ده کاربرد عملی در دنیای واقعی

ایستگاه های رفرنس GNSS یا ایستگاه های دائمی سامانه ماهواره ای ناوبری جهانی (GNSS) شبکه ای از سامانه های ماهواره ای را به کار می گیرد تا موقعیت نقاط را در هر جایی، چه روی زمین باشد چه در حال دوران در فضا، تعیین کند. این سامانه ها، بسیار دقیق، سبک، قابل حمل و برای استفاده در سخت ترین شرایط کاری مناسب هستند، و به طور موثر بازدهی را بالا برده و با صرفه جویی در زمان و هزینه مقرون به صرفه اند.
از آنجایی که هزینه های جانبی پیوسته در حال بالا رفتن هستند و رقابت در بازار کار هم بیشتر می شود، هیچ گاه بهره وری حداکثری از تجهیزات در این حد مهم نبوده است. در ادامه به معرفی ۱۰ مورد از موقعیت هایی که ایستگاه دائمی GNSS یا ایستگاه رفرنس GNSS می تواند به انجام صحیح کارها مطابق با بودجه های منطقی کمک کند می پردازیم.

۱۰ کاربرد ایستگاه های رفرنس GNSS

۱٫ نصب مستقل در مناطق دور افتاده برای مانیتورینگ (پایش) تغییر شکل پوسته

امروزه منبع تغذیه بسیاری از گیرنده های GNSS از طریق سیستم پنل خورشیدی یا باتری داخلی تامین می شود و این گیرنده ها مجهز به ماژول های ارتباطی هستند. این ویژگی به شما این امکان را می دهد که برای برقراری ارتباط از شبکه GSM یا GPRS استفاده کنید و به صورت دوره ای فایل ها را به یک FTP بار گذاری نمایید.

۲٫ ایستگاه های بِیس موقت در جایی که هیچ شبکه RTK وجود ندارد

یک ایستگاه رفرنس GNSS به شما امکان ایجاد یک ایستگاه بیس موقتی یا سایت نیمه دائم به مدت چند ماه را می دهد. رووِرها می توانند هم از طریق رادیو و هم GPRS ارتباط برقرار کند، و ایستگاه بِیس می تواند از دور اداره شود. سامانه می تواند به آسانی جا به جا و مجدداً در محلی دیگر مستقر شود.

۳٫ ایستگاه رفرنس مشترک در مرزهای ملّی

ایستگاه رفرنس یا دائمی GNSS می تواند چندین کاربر و چندین نوع فایل داشته باشد. می توانید دیتای خام را منتشر کنید و در فرمت های مختلف روی FTP های گوناگون در چندین کشور داشته باشید و همچنین می توانید کسانی را که به سایت متصل هستند مانیتور کنید و بر میزان ترافیک سایت نظارت داشته باشید.

۴٫ برداشت پیوسته (بی وقفه) دیتا و انتشار آن

با ایستگاه های رفرنس GNSS می توانید RTK شبکه ای را بدون نیاز به منبع تغذیه خارجی ایجاد کنید. این موضوع برای مناطقی با منبع برق و سامانه های ارتباطی غیر قابل اطمینان ایده آل است.

۵٫ مانیتورینگ پل به صورت آنی

در شرایط پیچیده ای مانند این، ایستگاه رفرنس دیتای دقیقی از مانیتورینگ را با ارسال سریع در دسترس قرار می دهد.

۶٫ مانیتورینگ سکوی نفتی

ایستگاه های دائمی GNSS امکاناتی شامل مدیریت از راه دور سامانه و ارتباط رادیویی را در دسترس قرار می دهد و می تواند شامل درگاه های ارتباطی چندگانه نیز باشد.

۷٫ مانیتورینگ ساختمان های بلند

ایستگاه های رفرنس، به عنوان یک سامانه مانیتورینگ کامل، تعیین موقعیت ماهواره ای، اندازه گیری تیلت و پارامترهای هواسنجی را فراهم می کند.

۸٫ تک ایستگاه بیس با محدودیت برای استقرار آنتن

به علت اینکه اغلب استقرار آنتن/گیرنده نزدیک نیروگاه های قدرت و دکل های فشار قوی غیر ممکن است، ایستگاه دائمی را می توان از شعاع ۶۰ متری نزدیک به دکل های قدرت با آنتنی که ۷۰ متر دورتر از ایستگاه است مستقر کرد.

۹٫ اتصال به ایستگاه رفرنس با کابل یا بدون آن

اگر به ایستگاه رسیدید و کابل LAN در اختیار ندارید جای هیچ نگرانی نیست، بسیاری از ایستگاه های مرجع از ارتباط اینترنت پشتیبانی می کنند.

۱۰٫ مانیتورینگ طولانی مدت

پروژه های مانیتورینگ طولانی مدت مانند پایش لرزه ای یا یخچال های طبیعی گاهی چندین سال به طول می انجامد، به همین سبب به ظرفیت بالایی برای ذخیره سازی دیتا نیاز دارد و باید قابل اطمینان باشد، بسیاری از ایستگاه های رفرنس GNSS برای تامین برق از پنل های خورشیدی بهره می گیرند، باتری های داخلی برای بک آپ گیری دارند و مصرف چندانی ندارند.


نویسندهحمید غیور

دیدگاهتان را بنویسید